I mitt vardagsrum så har jag en hörna där min stereorack med biosystemet står. Meningen var från början att racken skulle stå på diagonalen inne i själva hörnet och sedan ha två bokhyllesektioner på sidorna om den. Eftersom racken är djupare än hyllorna så skulle egentligen racken sticka ut lite. Genom att sätta racken i hörnet så får den lite bättre med plats och samma djup som hyllorna.
Problemet är bara att det blir en ohygglig massa kabel till den där jädra racken med alla nätkablar, lågnivåkablar, högtalarkablar o.s.v. Skall man ha tillräcklig längd på dom för att kunna dra ut racken och komma åt att pilla bakom, så kommer alla dom där kablarna att hamna i en hög på golvet när man skjuter in racken i hörnet igen. Då kör man över kablarna med racken och allting blir bara röra. Och racken blir istället stående lite halvt utanför. Så har jag haft det nu i flera år. Samtidigt har jag haft en ide om att lösa det. Nämligen en "navelsträng" mellan racken och väggen i hörnet. Uppfäst så högt upp på racken och i väggen att den kan hänga ner i en båge mot golvet när racken är inskjuten, men ändå bli tillräckligt lång i utdraget läge för att man ska kunna dra ut racken och komma in bakom för att komma åt allting. Vad tror ni om den tanken?
Biosystem i vardagsrummet
-
Re: Biosystem i vardagsrummet
var precis min ide när jag kom längre in i din text.
en sträng upphängd i en fjäder eller dylikt...
en sträng upphängd i en fjäder eller dylikt...
Re: Biosystem i vardagsrummet
Navelsträngar är prima. Nu gjorde jag det inte för rackmontage, men såhär blev det när jag röjde upp i kabelträsket hemma hos mina föräldrar: http://bos.hack.org/party/050108/IMG_0103.jpg