Mätning av el

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ansu2723

Mätning av el

Inlägg av ansu2723 »

Har skaffat husvagn och nu skulle jag vilja veta i vilket skick mitt batteri är i min vagn.

Finns det någon som har ett bra förslag hur man fiixar detta?

Skulle vilja veta hur många volt, och hur många amperetimmar det är kvar i batteriet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mätning av el

Inlägg av danei »

voltmeter. Bättre finns tyvärr inte.
xxargs

Re: Mätning av el

Inlägg av xxargs »

Urladdningsprov är den säkraste metoden.

dvs. ladda batteriet fullt i minst 48 timmar med en kvalificerad laddare av elektronisk typ (typ CTEK) och därefter ladda ur med strömmen C/20 - dvs. om det är 100 Ah-batteri så skall den laddas ur med tidmätning och med 5 ampere konstant tills spänningen går ned till 10.8 Volt - är batteriet friskt så skall det ta 16 - 20 timmar då ett batteri anses godkänd så länge det håller över 80% av ursprungskapaciteten.

Egentligen skall det laddas ur med konstantström (med tex 5 st paralellkopplade LM317 med ett 1.2 Ohm motstånd per styck för 1 ampere styck och sittande på en stor kylfläns för kylningen) men man får hyffsad uppfattning om du använde glödlampor avpassade för 5 ampere förbrukning totalt.

se till att ladda upp batteriet fortast möjligt igen efter provet då bara 1-2 dagars fördröjning till laddning ger märkbar försämring av kapaciteten pga. sulfatisering

Att mäta mäta syravikten ger exaktaste statusen på batteriets laddningsgrad (men inte urladdningsförmåga!) och näst exakta metoden är att mäta spänningen över batteripolerna efter att batteriet förvarats oansluten i minst 24 - helst 48 timmar efter laddningen.

spänningen bör ligga 12.7 - 12.8 Volt för ett fräscht 'vått' batteri (dvs med påfyllningskorkar) medans AGM/gelbatteri kan vara upp till 13.0 Volt fulladdad. Är batterispänningen under 12.6 Volt efter uppladdning och två dygns vila så är batteriet i ganska dålig skick (sulfatiserat).
Skriv svar