Reglera strömmstyrkan från PC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klorex

Reglera strömmstyrkan från PC?

Inlägg av Klorex »

Håller på med (kanske ska börja med) följande projekt.

http://www.nordichardware.se/forum/radi ... 09685.html

Vad jag främst behöver i nu läget är att kunna reglera strömstyrkan från en laptop. Kommer nog att ha tillgång till parallel-port, com-port och usb.

Jag vill kunna reglera strömmen så steglöst och snabbt som möjligt.

Är det någon som känner till en lösning eller kanske vet vart jag kan finna den?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag läste länken och förstod att du vill kunna styra en robot.

Om du söker på "H-brygga" här på forumet kommer du att hitta en massa info om just den elektriska motordrivningen. Ditt största problem ligger i att göra om seriell/parallell data till en PWM-signal som driver H-bryggorna.

Den enklaste lösningen är nog att använda en mikokontroller med PWM-utgång, som styrs från PC:ns serieport. Använder du en mikrokontroller kan du fixa till en massa andra funktioner också.

Robotar är inte riktigt min grej, men det finns massor av annat folk här på forumet som håller på med sådant.
evert2

Inlägg av evert2 »

Klorex

Inlägg av Klorex »

Eftersom jag kan få signaler ut ifrån datorn antingen 5v eller 0v, detta koplar jag via motstånd till en transistor.

Om jag då slår på får jag 18 volt genom transistorn och om jag stänger av 0volt.

Vad händer då om jag skriver ett program som slår på strömmen i 0,3 sekunder och av i 0,3 sekunder?

Går motorn på halvfart då?

Jag vill hålla budget och tid så låg som möjligt och om det inte finns en någorlunda enkel lösning så nöjer jag mig med ett par fasta fart lägen.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Det du beskriver är just PWM.
Efter att ha läst tråden du länkade till fick jag intrycket att du helst inte ville programmera någonting, men det blir du nog så illa tvungen till.

Serieporten är enklast att använda ur programmeringssynvinkel.

Det finns en tråd där någon ville styra en saftblandare via serieporten, och där han satte en pinne hög under en viss tid i mjukvaran, och styrde en FET-transistor. Du skulle kanske kunna göra något liknande, då kommer du undan med minimalt antal komponenter.

Själva PWM-funktionen får du då göra i mjukvara på PC:n.

Om du söker på "saftblandare" hittar du säkert tråden, den är inte så gammal.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag läste din tråd.

Först och främst ska du tänka på att du under Windows har begränsat kontroll på tider osv och under XP har du inte tillgång till hårdvaran (sanning med modifikation, mer om detta i andra tråder).

Om vi nu börjar med det trådlösa: då har du i effekten enbart 1 ledare över som du kan göra grejor med eller hur?

Jag har byggd och programmerat ett antal trådlösa länker baserat på radiomuduler i 433MHz bandet och jag skickar data till mottagaren som sedan dekoder dessa data och utför vad jag vill att den ska göra.

Jag ser detta som det enda sätt för dig i detta, alltså skicka kommandon typ: vänster motor 10% fram, höger 10% back.......stop alla motorer. osv.

Detta kan lätt fixas via serieporten och sen en PIC eller annan liten MCU på roboten som dekoder inkommande signaler.

Om du kör kabelstyrning är paralellporten ganska bra, håller du dig till Win98 eller lägre kan du komma åt mjukvaran direkt, sen är det bara ett par buffersteg, kanske ett par 555 som pulsbreddmodulatorer, styrd av ett par bitar med en motståndsstege.

Det blir lite pilligt med programmeringen men fullt möjligt.
Klorex

Inlägg av Klorex »

Förstår inte riktigt vad du menar.
Om vi nu börjar med det trådlösa: då har du i effekten enbart 1 ledare över som du kan göra grejor med eller hur?
Jag använder vanligt trådlös förbindelse via wlan kort mellan roboten och styr datorn detta måste väl vara tillräckligt för att styra den.

Jag kommer i princip att ha kabelstyrning det är ju på det viset laptopen i roboten komunicerar med motorer etc.

Min tanke var att jag skulle ha lokal programvara på laptopen(roboten) sedan styra den via fjärrskrivbord eller liknande som inte är för slö.

Vad jag behäver är ju alltså bara kunna styra motorer via en lokal port. På laptopen (roboten).

Vilket os är att rekomendera det ska vara kompatibelt med WLAN acces och allra helst från Xp eftersom det är det jag använder skälv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

OK, nu föll 10-öringen på plats.

Nu är du på peer-to-peer program, jag förstår en del av det men jag har inte pillat med programmer i det läge just än så jag hoppar av här.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Det borde programmeringsmässigt enkelt gå att lösa med sockets, med en serverapplikation som körs på robotdatorn.
Då connectar du bara med ett klientprogram (som körs på kontroll-PC:n) till IP-adress/port på robotdatorn.

Det kommer ju att bli mycket coolare med ett stand-alone klientprogram än att man använder ex. VNC för att kontrollera ett program som körs på robotdatorn. :)
Klorex

Inlägg av Klorex »

Jo men det får bli en senare uppgift just nu så vill jag programera så lite som möjligt.

Har laddat ner parcon och kan iaf släcka o tända lite leds från skrivarporten nu. Blir väl o köpa två skruvdragare imorn tror jag väljer de små så slipper jag lägga ner så mkt pengar på projektet.

Hade även tänkt åka till clasohlson o köpa lite hjul men sen börjar det bli lite problem...

Hur ska jag överföra kraften från motorn till hjulen?

A: Kilremm
B: Kuggremm
C: Kedja
D: Kardan axel (skoja bara)

Och var kan jag få tag på detta eller delar till att bygga.

En vanlig kilremm verkar ju lättast, drev kan jag bygga men var köper jag en remm eller snarare vad ska jag hoppa på och få ut en lagom stor remm?

Kanske ska ta mig en titt förbi elektronik skroten i hamnen o se vad jag kan finna där problemet blir väl o hitta två st som är någorlunda lika.

Kan kanske vänta med att införskaffa en laptop tills elektroniken fungerar.
Klorex

Inlägg av Klorex »

Om jag använder ett hjul med 10cm borde jag komma upp i lite över 100km i timmen om skruvdragaren inte bryr sig om friktion, tröghetslagar etc.

550 varv/minut
hjul 10cm i diam ger 31.4cm i omkrets (10*3.14)

31.4 * 550 = 17270 cm/minut

17270/10 000 = 1,7 (km)

1,7*60 =102 (km/h)

Vilken hastighet tror ni att jag kan nå i praktiken, ska jag ändra utväxling?
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jag och några andra byggde något liknande som projektarbete på gymnasiet. En skapligt stor trådlös "robot" byggd i aluminium. Två drivande hjul och ett "kundvagnshjul" fram. På roboten la vi en gammal laptop. Vi byggde ett litet reläkort till parallellporten så att vi kunde ändra riktning på motorerna plus slå på och av lite annat gott.

Laptopen på roboten styrdes via annan valfri dator i det trådlösa nätverket. Mjukvara snickrades i Visual Basic och datan skickades via Winsock.

Lite kort och kasst sammanfattat.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Det är nog väldigt svårt att uppskatta hur fort det kommer att gå, det beror ju på en massa olika parametrar.

100km/h låter nog lite för optimistiskt i alla fall! :)

$tiff mfl. här på forumet har byggt egna robotar, så dom kanske har lite koll på vilka hastigheter du kan förvänta dig.
evert2

Inlägg av evert2 »

Klorex:

31.4 * 550 = 17270 cm/minut
blir:

0.314*550 = 172.7 m/minut

= 10,362 km/h
Klorex

Inlägg av Klorex »

oj...

Aj då men 10 km e väldigt fort för en dator min snabbaste nu går inte ens över 1km/h...

hmm kanske ska ändra utväxlingen då inte för att den ska bli nån acer ferrari laptop men 10km om en det är lite väl långsamt. Ska köpa två skruvdragare imorn o se vad för kuggar som finns i.

iof är 10km ca dubbla gång hastigheten snabbare kan nog bli svårt att kontrollera. Vad tycker panelen?
Skriv svar