Teknisk metod för kolla mat?
Teknisk metod för kolla mat?
Skulle det gå att använda ultraljud eller liknande för att på ett kostnadseffektivt sätt få fatt på glasbitar?, MRI lär ju fungera, men ligga i en lite annan prisklass ~10M 

Re: Teknisk metod för kolla mat?
och vilken stackars sate skall sitta och avgöra vad som är glas och vad som är ben om de ger ungefär samma signatur??
det är klart inget lätt problem det här och frågan är var det stoppas in i processen, i början i råvarorna, mitten i produktionen eller i slutet i distrubitionen och försäljningen.
just kyckling och höns är ju stapelföda för betydligt fler kulturer och religioner än tex. fläskskött som är förbjuden i muslimska världen och kokött i delar av den indiska mm.
... och dom fattiga har inte råd att välja övh. utan får äta det man kommer över...
tror knappast att det är något religiöst där då det i förlängningen hotar dess egna matkulturen då i prinsip alla kulturer har höns/kyckling någonstans som viktig del i kosthållet
det är klart inget lätt problem det här och frågan är var det stoppas in i processen, i början i råvarorna, mitten i produktionen eller i slutet i distrubitionen och försäljningen.
just kyckling och höns är ju stapelföda för betydligt fler kulturer och religioner än tex. fläskskött som är förbjuden i muslimska världen och kokött i delar av den indiska mm.
... och dom fattiga har inte råd att välja övh. utan får äta det man kommer över...
tror knappast att det är något religiöst där då det i förlängningen hotar dess egna matkulturen då i prinsip alla kulturer har höns/kyckling någonstans som viktig del i kosthållet
Det finns väl japanska sekter som tycker det är bäst om det mänskliga släktet dör ut? 

Ett gyllene tillfälle för Food Radar....
http://www.foodradar.com/
http://www.foodradar.com/
Bah, vilken hysteri. sannolikheten att man skulle lyckas svälja någon glasbit är i princip obefintlig. Och om man skulle lyckas så är det i princip ofarligt.
Det farliga för folk är väl att dom inte tuggar, vi käkar ju bara skit som man kan sörpla i sig direkt och då märkar man ju inte om det är något i maten som inte borde vara där.
Den största faran med glasbitarna är om man tuggar, så man knäcker en tand.
Menar du att glasbitar skulle glida igenom hela matspjälkningssystemet smärt fritt, själv har jag ingen aning?
Varva glaset med apelsn och sparris så är riskerna ännu mindre.
En klasskompis till syrran svalde en synål uder syslöjden i mellanstadiet, efter röntgen ordinerade en diet innehållandes mycket långa fiber (sparris) för att hjälpa till att kapsla in och föra ur nålen.
Samma diet ordinerades tydligen den person som svalt sin förlovningsring, enligt RixMorgonZoo i morse....
Tuggar man maten bara så lite så märker man glas mycket fort, tänderna är helt klart mycket mer utsatta än resten av kroppen.
En klasskompis till syrran svalde en synål uder syslöjden i mellanstadiet, efter röntgen ordinerade en diet innehållandes mycket långa fiber (sparris) för att hjälpa till att kapsla in och föra ur nålen.
Samma diet ordinerades tydligen den person som svalt sin förlovningsring, enligt RixMorgonZoo i morse....
Tuggar man maten bara så lite så märker man glas mycket fort, tänderna är helt klart mycket mer utsatta än resten av kroppen.
Jo, som sagt innan, kroppen kapslar själv in vassa föremål så de passerar utan större problem. Det blir betydligt större revor i slemhinnorna när man är förkyld.
Bet i nån förbannade stenbit häromveckan. Kanske var glas vem vet
Fast troligare att det är en benbit.
Glas i maten ser jag som ett litet problem, dels är det väldigt sällan jag inte tuggar maten sen skär vi oftast kycklingen i sockerbitsstora bitar. Normalt är ju också fiskben osv som kan vara realtivt vassa. Det är mycket lätt att mindre såna slipper med så jag tror inte det är jättevanligt med skador pga sånt. Finns ju en snubbe i USA som åt upp en hel Cessna också.
"Kontrollen" av mat handlar väl mest om hygien och metalldelar. Metall tror jag de flesta kollar av strax innan leverans men inte mycket mer.
Möjligen att glas kanske har annan densitet än ben men detta har nog någon annan bättre koll på. Fast varför de ska kolla efter något som inte finns i prod.linan det fattar jag inte. Isf kan de ju börja kolla efter nervgifter, radioaktivitet osv finns många saker mångdubbelt farligare än glas. Råttgift i rätt livsmedel skulle säkert kunna vara otrevligt för den som smaskar.
Och för den orolige mår jag bra men jag sover inte som jag borde just nu

Glas i maten ser jag som ett litet problem, dels är det väldigt sällan jag inte tuggar maten sen skär vi oftast kycklingen i sockerbitsstora bitar. Normalt är ju också fiskben osv som kan vara realtivt vassa. Det är mycket lätt att mindre såna slipper med så jag tror inte det är jättevanligt med skador pga sånt. Finns ju en snubbe i USA som åt upp en hel Cessna också.
"Kontrollen" av mat handlar väl mest om hygien och metalldelar. Metall tror jag de flesta kollar av strax innan leverans men inte mycket mer.
Möjligen att glas kanske har annan densitet än ben men detta har nog någon annan bättre koll på. Fast varför de ska kolla efter något som inte finns i prod.linan det fattar jag inte. Isf kan de ju börja kolla efter nervgifter, radioaktivitet osv finns många saker mångdubbelt farligare än glas. Råttgift i rätt livsmedel skulle säkert kunna vara otrevligt för den som smaskar.
Och för den orolige mår jag bra men jag sover inte som jag borde just nu

man kollar nog metall mest för att så mycket i produktionen innehåller metall, och sen är det väldigt lätt att göra.
Glenn:Precis så är det troligen. Desto värre med "glaskontroll".
Minns tex att barnmat (i glasburkar) ibland har larmats om
Minns tex att barnmat (i glasburkar) ibland har larmats om
SVT: Kycklingfiléer ska röntgas. Under test tydligen.
Men som vän av ordning.. borde inte radar vara mer effektivt?
Men som vän av ordning.. borde inte radar vara mer effektivt?