Utrusting för VHDL-programmering
Utrusting för VHDL-programmering
Jag tänkte skaffa lite utrustning för att programmera VHDL då jag tycker det verkar smidigt att kunna använda för att få utgångarna på en mikroprocessor att kunna användas mer praktiskt. (tex skicka ett binärt tal till VHDL-krets som omvandlar till signaler för display istället för att skicka signaler till display direkt)
Är det lämpligt med någon VHDL-krets i detta fall? Och i så fall vad ska jag skaffa för sådan utveckling. Har jobbat lite med Active HDL i skolan så det har jag på datorn. Men vad mer behöver jag? Kompilator och krets osv.
Är det lämpligt med någon VHDL-krets i detta fall? Och i så fall vad ska jag skaffa för sådan utveckling. Har jobbat lite med Active HDL i skolan så det har jag på datorn. Men vad mer behöver jag? Kompilator och krets osv.
Re: Utrusting för VHDL-programmering
Skaffa en dator med mycket minne men framförallt hög FSB hastighet, dvs den mellan processor och minne.
Sedan är en JTAG programmerare användbart, kan anslutas till parallell porten eller via usb.
Utvecklingskort från Xilinx har digilent.com osv.. T.ex. Basys för 80 USD.
Sedan är en JTAG programmerare användbart, kan anslutas till parallell porten eller via usb.
Utvecklingskort från Xilinx har digilent.com osv.. T.ex. Basys för 80 USD.
Det är väl ändå till AVR-processorn? För avr-processor + programmerare (isp) har jag redan fixat. det är utrustningen för vhdl jag söker nublueint skrev: Sedan är en JTAG programmerare användbart, kan anslutas till parallell porten eller via usb.
JTAG används till mycket mer än AVR. Det är egentligen ett generellt verktyg för test och felsökning som råkar användas i vissa fall till programmering av AVR. Om sedan just programmering av logikkretsar hör till användningsområdet, vet jag inte. Men det är väl klart sannolikt!
Något enklare FPGA-utvecklingskort kanske är att föredra?
Hittar inte något bra exempel. Men jag vet att det skall finnas några med "lite mindre" FPGA:s på.
Det låter som att du inte har behov av att köra soft-CPU utan du kanske vill labba lite med adressavkodning, räknare, "traffik-ljuse simulering" osv.
Sånt som ingår i högskolekurserna.
Vi hade ju ett samköp av ett Spartan 3-kit, men du kanske behöver något "enklare" med knappar och lysdioder/7-segment redan på kortet för att se vad som händer osv...
Hittar inte något bra exempel. Men jag vet att det skall finnas några med "lite mindre" FPGA:s på.
Det låter som att du inte har behov av att köra soft-CPU utan du kanske vill labba lite med adressavkodning, räknare, "traffik-ljuse simulering" osv.
Sånt som ingår i högskolekurserna.
Vi hade ju ett samköp av ett Spartan 3-kit, men du kanske behöver något "enklare" med knappar och lysdioder/7-segment redan på kortet för att se vad som händer osv...
Tanken är den att jag ska kunna ha några kretsar löst som jag sedan använder olika stora av för olika projekt. Något utvecklingskort var inte det jag hade tänkt mig i alla fall utan snarare lösa komponenter och programmerare av något slag
Du vet väl att FPGAs tappar den programmerade informationen vid spänningsbortfall.
Förr i tiden fanns det GAL. De behöll informationen. Vet inte om de används idag eller om det finns bättre alternativ.
EDIT: Jag stavar som en kratta!
Förr i tiden fanns det GAL. De behöll informationen. Vet inte om de används idag eller om det finns bättre alternativ.
EDIT: Jag stavar som en kratta!
Senast redigerad av MiSTer 8 april 2009, 04:56:27, redigerad totalt 1 gång.
Finns FPGA med inbyggt flash såsom Spartan-3AN från Xilinx.com
Annars är det CPLD som gäller. Nackdel är att matrisen med logik är mindre, men dom är också snabbare har jag för mig.
GAL/PAL är nog mer sådant man hittar i skrothögen numera..
Annars är det CPLD som gäller. Nackdel är att matrisen med logik är mindre, men dom är också snabbare har jag för mig.
GAL/PAL är nog mer sådant man hittar i skrothögen numera..

> (tex skicka ett binärt tal till VHDL-krets som omvandlar till signaler för display istället för att skicka signaler till display direkt)
Här beror det naturligstvis väldigt mycket på vad "signaler" och "display" igentligen betyder,
men i många fall verkar det som en knölig lösning. Enklare att låta processorn (verkar vara
AVR av vad du skriver på andra ställen) fixa det direkt. T.ex om "display" betyder "HD44780"...
Här beror det naturligstvis väldigt mycket på vad "signaler" och "display" igentligen betyder,
men i många fall verkar det som en knölig lösning. Enklare att låta processorn (verkar vara
AVR av vad du skriver på andra ställen) fixa det direkt. T.ex om "display" betyder "HD44780"...
Det är faktiskt rätt vanligt att man använder en FPGA som brygga mellan CPU och kringkomponenter. Då kan du till exempel skriva en LCD drivare i FPGA för att kunna avlasta CPUn (och frigöra minne och dyrbara pinnar).
Vad menar du med lösa kretsar?
FPGA-kretsar finns bara som ytmonterade (vad jag vet) varav många är i BGA-kapsel (svår att handlöda).
CPLD-kretsar kanske finns som hålmonterade, men tror inte det är vanligt.
FPGA-kretsar finns bara som ytmonterade (vad jag vet) varav många är i BGA-kapsel (svår att handlöda).
CPLD-kretsar kanske finns som hålmonterade, men tror inte det är vanligt.
> Då kan du till exempel skriva en LCD drivare i FPGA för att kunna avlasta CPUn
Och fortfarande beror det helt på vad "display" betyder !
Att hänga på en FPGA för att styra en HD44780 display verkar overkill...
Och fortfarande beror det helt på vad "display" betyder !
För platskärmar med videosignal (RGB LVDS) i någon form kan ha nytta av FPGA. Men för addresserbara/kommando skärmar gör det ingen större nytta.
Den enklaste lösa kretsen som Xilinx erbjuder är XC2C64A CoolRunner-II CPLD. Den finns i VQ44 kapsel (ytmonterad 44-pinnars med 0.8 mm pitch). Tror den kostar < 50 kr /st.
För att programmera den behöver man en JTAG programmerare. Har sett att de erbjuder något evalkit med programmering via USB.
För att programmera den behöver man en JTAG programmerare. Har sett att de erbjuder något evalkit med programmering via USB.
Nja, jag skulle snarare kalla det ett lagom svårt nybörjarprojektsodjan skrev: Och fortfarande beror det helt på vad "display" betyder !

Sen är det rätt vanligt att koppla en CPLD (eller FPGA) till minnesbussen på en processor och koppla alla kingkomponenter (display, RAM, USB, ADC osv) till denna som då fungerar som multiplexor och avkodare. Har man ändå stoppat in programbarlogik mellan CPU och display kan man förenkla koden genom att flytta "drivern" till CPLDn.
-----
Vad sägs om ett kort från Actel för $49 (programmerare ingår):
http://actel.com/products/nanoFPGAs/