Bluetooth/radio + µC ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
rpz

Bluetooth/radio + µC ?

Inlägg av rpz »

Har ett litet projekt på G där jag behöver ett (relativt) billigt sätt att få enkla programmerbara enheter att kommunicera med en basenhet trådlöst. Tänker mig bluetooth som teknik, då denna är störningsokänslig (och jag har inte tid/kunskap/lust att utveckla RF-kommunikation "från scratch", utan vill fokusera mer på tillämpningen).
Bäst av allt vore en krets t ex µc med inbyggd bluetooth, men jag är öppen (och tacksam!) för alla möjliga förslag.
Här är några krav:
- enkelt att lägga till nya enheter
- gärna använda befintliga standarder. Inte uppfinna hjulet på nytt. Bluetooth matchar behoven, men det är inget krav att det är just bluetooth (om andra robusta, störningsokänsliga komponenter finns).
- behöver inte speciellt hög bitrate, skickar kanske 1 kb/minut
- lätt att implementera. Få externa komponenter.
- räckvidd ~inom en lägenhet (bluetooth-räckvidd ok)
- relativt små krav på kapacitet hos enheterna. Skicka sensorvärden till centralenheten.
- enheterna ska vara relativt billiga (ett par hundralappar tänker jag mig, men hellre en fungerande enhet en tio som jag aldrig hinner färdigställa, dvs tidsbesparing är viktigare än kostnadsbesparing)

Någon som kan/vill/orkar tipsa om vilken teknik som finns att tillgå? Om jag kommer någon vart ska jag skriva mer om projektet :)
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Bluetooth/radio + µC ?

Inlägg av thepirateboy »

Strömförbrukning har du missat. Bluetooth och batteridrift är ingen vidare kombination.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Zigbee är anpassat till det du vill göra, det kommer iof en Bluetooth lowPower med, men jag är såklart skeptisk :)

TI har lite olika radiochip som härstammar från chipcon, CC2510 är radio och uC i ett, har inte zigbee men det finns en TI stack som ska funka med dem.

CC2520 är ett rent radiochip för zigbee och snart kommer en cc2530 som är zigbee + uC i samma.

Det finns ett utvärderingskort med en CC2500 (bara radio) och en MSP430 µC. Detta har formen av en USB sticka, trevligt att komma igång med, men ytters dåligt anpassad antenn.
(Ja det är samma enhet som jag har hyllat i tidigare trådar)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

CC2430 är uC+radio/ZigBee och finns redan. Men den e inge rolig att jobba med. Absolut inget fungerar på första försöket. Alltid en massa debugging... Har inte erfarenhet av så många olika MCU'n, men det här är nog ett riktigt bottennapp. :(
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag har bara provat 2500/10 generationen efter 24xx, och i den är inte zigBee + uC släpt i kvantitet än.

Har inte kört zigbee utan rå radio, är det zigbeen som strular eller de två miljoner register att sätta upp för radion? (vilket väll borde vara default värden om man ska köra zigbee?)
Det finns ju ett litet windows program som genererar de rätta registervärdena om man vill kontrollera sin tolkning av databladet...

Vissa av deras exempelkoder med cc2510 är väll lite si och så med, volatile är ett bra ord om man ska sätta flaggor från interrupter...

µC i de bygger på 8051an...

Det finns väll någon här på forumet som har gjort några kort med radio + µC för blomövervakning, de kanske kan vara något? (minns inte om det var nordic eller TI chip)
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Har meckat lite med NRF24L01 (olimex har färdiga utvecklingskort, säljs på lawicel), vet inte så mycket om störningskänslighet och strömförbrukning men de är väldigt lätta att använda, alla kommandon via SPI, automatisk crc mm. Är dock varken bluetooth eller zigbee.
rpz

Inlägg av rpz »

Tack för alla svar. Zigbee hade jag helt glömt bort faktiskt (ändå läste jag (IGEN) om det nyss i ny teknik...).

thepirateboy: Strömförbrukning hade jag inte missat. Bara inte prioriterat det i nuläget eftersom det inte är ett problem. Men så klart är det bra om man hittar en strömsnål lösning.

Nu letar jag efter ett bra utvecklingskit...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Oki, Microchip har ett intressant kort, har dock inte testat det själv. Länk
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

AndLi: Radiodelen har jag inga kommentarer om, det är nog uC delen som inte är så användarvänlig. Ett exempel: debug och programmeringsgrännsnittet har två pinnar; klocka och data. Om man matar klockpinnen med lite varierande pulsbredd (som ofta händer när host processorn servar nåt interrupt) låser sig CC2430... Jag menar, varför ha en dedikerad klocksignal när kretsen ändå inte verkar följa den...
Skriv svar