Kylning av växthus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
c-larsson
Kontakt:

Kylning av växthus

Inlägg av c-larsson »

Fick en liten Crasy ide nu när jag funderade över klimatet i farsans växthus.

Optimal tempratur inne i ett växhus är 28 grader har jag fått höra samt att hög lyftfuktighet är bra för växterna.

Därför har vi en stor tunna med vatten stående inne i växthuset där vi leder ned regnvattnet. Men under varma sommardagar så stiger tempraturen snabbt och därmed vattnet också.

Då tänkte jag att man drar en slang från vattentanken till en vattenpump, vidare ut i slang under gräsmattan i slingor och sen tillbaka till vattentunnan.

Detta i kombination med 3 tempsensorer, 1luft i växhuset och 2st i slangen. En innan slingan och en efter.

Sen styr en micoprocessor vattenpumpen när temprturen i luften går upp så startar den vattenpumpen tills tempraturen i vattnet som går ned i gräsmattan är lika kallt som det som kommer upp. dvs. då tempen i tunnan inte kan kylas mera. Då stoppar pumpen.

Sen en frän LCD-display som skriver ut de aktulle tempratuerna samt kanske luftfuktighet om det inte är för svårt.

Vad tror ni om iden? Några svårigheter? Några stora potiensialer?

Vad tror ni om vattenpump? är denna för liten? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87752

Tempsensor i vattenslangen? vet att några gjort linknande system för bilar och solpaneler. Hur monterar man lättast en tempgivare i en vattenslang?

Kan man enkelt mäta luftfuktighet med en microprocessor?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Kylning av växthus

Inlägg av danei »

Frågan är om du får så mycket kyleffekt på gräsmattan när det är som varmast. Ska du köra på den varianten så ska du nog gräva ner den. Men en automatisk ventilering är nog bättre. Du vill ju inte ha kylan i vattnet om du vill ha hög luftfuktighet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gjorde en sak till farsans växthus för många år sedan

grävde ner 4" avloppsrör under växtbäddarna, ca halvmetern djupt
en fläkt som snurrar runt lufte

eftersom växthuset är litet så blev det innan skållhett direkt om solen låg på, och iskallt fort med

på våren med fläkten igång så värmer man upp jorden, och man kan annvända den lagrade värmen som frostskydd

på sommaren så kör man ner värme i jorden dagtid och tar upp den nattetid

på hösten kan man ha värmen i jorden som frostskydd

ca 12 m rör gav ca 5 kw in i backen vid vårvärme
c-larsson
Kontakt:

Inlägg av c-larsson »

danei skrev:Frågan är om du får så mycket kyleffekt på gräsmattan när det är som varmast. Ska du köra på den varianten så ska du nog gräva ner den. Men en automatisk ventilering är nog bättre. Du vill ju inte ha kylan i vattnet om du vill ha hög luftfuktighet.
Självklart skall slangen ner under gräsmattan om inte det framgick. Tror jag läste någonstans att man kan få 3-5grader på vattnet bara man kör vattnet tillräckligt länge eller tillräckligt många slingor.
c-larsson
Kontakt:

Inlägg av c-larsson »

grym skrev:gjorde en sak till farsans växthus för många år sedan

grävde ner 4" avloppsrör under växtbäddarna, ca halvmetern djupt
en fläkt som snurrar runt lufte

eftersom växthuset är litet så blev det innan skållhett direkt om solen låg på, och iskallt fort med

på våren med fläkten igång så värmer man upp jorden, och man kan annvända den lagrade värmen som frostskydd

på sommaren så kör man ner värme i jorden dagtid och tar upp den nattetid

på hösten kan man ha värmen i jorden som frostskydd

ca 12 m rör gav ca 5 kw in i backen vid vårvärme
Låter sjukt intressant, dock så har vi inga växtbäddar, utan alla växter står i krukor på "stenplattor".

Detta växthus är också sjukt litet därav att det blir varmt på sommaren. Därför tror jag att det hjälper att ha en tunna med ca 5gradigt vatten istället för 22gradigt. Att luftfuktigheten blir sämre är en smäll man får ta.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför inte bara starta en dimgenerator, då stiger luftfuktigheten fort och temperaturen sjunker rätt kvickt.
c-larsson
Kontakt:

Inlägg av c-larsson »

Det skall gå att vistas därinne också, därav att det är intressant att sänka tempraturen.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag har själv funderat lite på liknande grejj.

Om du istället har typ 1m^3 vatten som du har isolerat och 2st radiatorer/element.
Ett ute och ett inne.

Du pumpar vattnet via ute radiatorn på natten och får då kallt vatten i behållaren på dagen som du pumpar inuti ditt hus för att få kyla.
Man kan ju göra tvärt om och värma vattnet på dagen ute och stoppa in det på natten då det är kallt.

17,5KWh blir det om du kan ändra temperaturen på vattnet med 15C
Thallion

Inlägg av Thallion »

Tror jag läste någonstans att man kan få 3-5grader på vattnet bara man kör vattnet tillräckligt länge eller tillräckligt många slingor.
Huh? På vilken nivå hittar man 3-5°C vatten sommartid? Är det verkligen bara ovan jord det är sommar?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Djupare än frostfritt djup dvs ca 1,5 meter ned.
Alla grävda brunnar som jag har haft kontakt med har kallt vatten även om dom bara ligger med sin vattenyta 2 meter under marknivån.
Sen hur mycket kyla man "kan ta ut" ur mark så nära uppvärmd mark är en annan sak.
Om du kommer ned till vattenförande lager så kan du ta ut "mycket" kyla.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Markslingan till föräldrarnas värmepump ligger ca 1 m ned och kommer upp till runt 6-7 grader i slutet på sommaren.
Iofs är den 400m lång men det har ju mer med effekten att göra.
c-larsson
Kontakt:

Inlägg av c-larsson »

OKej så 3-5grader var kanske lite väl överderivet då jag inte hade tänkt att gräva djupar än ett par decimeter, men jag tror fortfarande att man kan få en avsevärd kyleffekt.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

För ett antal år sedan en supervarm sommar kylde jag mitt sovrum med vatten som jag pumpade upp
ur ett Wellpoint rör som jag spolat ner 2,5-3,5m under mark.
Lät det gå in i ett värmepaket med fläkt från en gammal volvo och sedan vattnade gräset med
vatten tempen jag fick upp låg på 10-12 grader rumstempen sjönk från 27 till kanske 22
ingen direkt hit men det funkade lite.
Några 4 grader var det inte
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hade det inte varit bättre att borra några hål (typ 5cm diameter) som är någon meter djupa och köra vattnet genom dem? Då måste man väll få mycket bättre kyleffekt än att bara lägga en slinga någon dm ner? Dessutom slipper man förstöra gräsmattan så mycket!

BMI: Du körde inte vattnet för snabbt då? Kan tänka mig att det tar ett ganska bra tag att sänkta temperaturen på vattnet om man har ett litet rör..
Skriv svar