Olle bygger ett försteg med OPA2134

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Re: Olle bygger ett försteg med OPA2134

Inlägg av mri »

Orsaken till att man inte vill ha stora strömmar genom signaljord är ju att de stora strömmarna leder till spänningsfall i jordledaren/jordplanet och kan i olyckliga fall flytta jordpotential från 0V, i vissas delar av kretsen. Man vill ju att jordplanet skall hållas konstant på 0V, och definitivt inte pulsera i takt med laddstömmarna i nätdelen. Vad jag kan förstå borde jord kopplas som en stjärna till en liten central punkt i nätdelen där alla jordströmmar möts. Punkten skall vara liten så att inga spänningsfall kan uppstå just där. Då kommer alla kretsar att se samma jordpotential.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jorden är 0 V bara för att man refererar från den, finns ingenstans man hittar 0 V annars, det är ju bara för att man mäter ifrån den noden.

Det där med spänningsfall är jag med på, dock borde glättringskondensatorerna få en sämre undertrycknings förmåga då impedansen i serie med jord borde öka. Men denna lilla impedans som ökar jämfört med direktkoppling till jordplan är kanske försumbar då ESR hos elektrolyterna är avsevärt större.

Sedan om spänningsfallet bildas över hela jordplanet borde det inte vara några problem då utgången hänger med, dvs en Common-Mode störning.

EDIT:
Med lite fundering förstår jag nu varför stjärnjord fungerar bra. blir det spänningsfall på en ledare ut från den höjs hela stjärnpunkten, vilket är bra. Dock har jag lite svårt att se hur problem med direktkoppling till jordplan skulle skapa några problem. Kanske någon som har någon länk i ämnet?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Vad menar du med "direktkoppling till jordplan" i din fråga?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Att man här kopplar glättringskondensatorerna till jordplanet istället för separat jordledare.

Men får man verkligen problem med potentialskillnader med jordplan för strömmar i denna koppling. Det måste ju vara en icke försumbar resistans för att det ska bli potentialskillnad som spelar roll.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Snyggt, sitter själv på en handfull opa2134 som ber om att bli inbyggda i nåt. Fantommatat riaa-steg tror jag det blir om jag lyckas lösa matningen vettigt.

Apropå distorsionsdiskussionen tidigare i tråden stötte jag på en mastodont-pdf om op-ampdistorsion här. Lite lagom helgläsning, 374 sidor (jag vet, jag är ond :evil: :D). Har inte mer än skummat början men det verkar mycket intressant och gediget utfört.

/Andreas
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Olle
Jag tycker du fått till din kretskortslayout riktigt bra för att vara nybörjare som du säger. Bra att du tänkt på avkopplingskondingar nära OP'arna mm. En grövre jordbuss är bra att du fixade. Öka på jordplanet ner till glättningskondingarna borde inte heller skada. Jag ser inte var den är ansluten men nere vid kondingarna vid bryggan skall det vara.

Du håller en låg profil Olle :) En riktig sleeper som man säger. Du kan mer än vad du försöker framhäva här. Det gillar jag :D
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

psynoise: Mycket troligt att det inte blir några problem i den här kopplingen, trots allt är det ju inget som drar nåt nämnvärt med ström från spänningsmatningen. Laddströmmar uppstår ju när glättningskondensatorerna laddas från trafon och likriktarbryggan, 100 ggr/sekund, men när dom inte belastas nämnvärt, som i det här fallet, behöver de ju inte laddas upp så mycket heller, dvs endast små laddströmmar kommer att uppstå. Stora laddströmmar kan heller inte uppstå om trafon är klen.

Men mr.olle har nog ambitioner med sin koppling, och då vill han säkert avlägsna potentiella problemkällor där det går.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Här har det diskuterats ser jag! Härligt! :)

Jag har mekat bil och gjort lite nytta, men nu är jag här igen :)

Jag börjar förstå att stjärnjord är optimalt för audioprylar! "Det blir som i teorin då" läste jag någonstans på internet.
Det är inte lika lätt att cadda dock :o
mri skrev:Men mr.olle har nog ambitioner med sin koppling, och då vill han säkert avlägsna potentiella problemkällor där det går.
Precis! Jag är en DIY:are ute på hal is, för pcb-design är nytt för mig. Men man vill ju ändå göra en så bra design det går iallfall :)
Det känns jättebra med all hjälp jag får i tråden! :tumupp:
Gör man en bra design så kan man sitta nöjd ett tag! Det är kul när det blir proffsigt resultat!

Ikväll när jag kommer hem ska jag sätta mig med Eagle och se över min layout och försöka förbättra den! :P
Jordplanet ska fixas till efter Raidiomans tips! Med mera...
Radioman skrev:Du håller en låg profil Olle :) En riktig sleeper som man säger. Du kan mer än vad du försöker framhäva här. Det gillar jag :D
PCB-design är jag helt grön på, men man lär sig! Men jag har ju byggt lite prylar förut. 3 små rörförstärkare, och en liten fjärde kommer kanske till sommaren!
En chipbaserad förstärkare med LM3886, (den lyssnar jag på varje dag ungefär jämt), ett 150W-steg som snart är klart! (saknar nog bara utgångsmotstånden egentligen) och så jobbar jag även på ett 300W-steg!

Jag bygger mest audioprylar, och hälften står halvklart :vissla: Ungefär som soundbrigade då :mrgreen:
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Hittade en layout på RIAA-steg som kör stjärnjord:
http://user.faktiskt.se/naqref/diy-proj/lts-riaa2.PNG

Rätt bra layout skulle jag tro. All signaljord är hopknuten i en stjärna, och nätdelens jord ansluter dit.
Den layouten kan jag nog ha som förebild när jag gör mina layouter :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Bild

Nu funkar bilden tror jag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

mr.olle.norell skrev:Jag börjar förstå att stjärnjord är optimalt för audioprylar! "Det blir som i teorin då" läste jag någonstans på internet.
Finns inget som är optimalt, ett jordplan är nog bättre för minskad kapacitivkoppling.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Undrar om det påverkar vid dessa frekvenser?

Flera kunniga verkar vara positiva till stjärnjord...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Troligtvis inte eftersom kopplingen ökar med frekvensen, dvs impedansen sjunker. Dock har säkert inte stjärnjord någon hörbar påverkan också. Jag är mer av typen att man kör enklaste möjligaste, stöter man på problem får man lösa det då.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Det vore intressant med en diskussion hur egentligen ett jordplan fungerar.

psynoise: vad i detalj menar du med kapacitiv koppling? Koppling mellan vadå? Mellan höger och vänster kanal eller nåt annat? Och hur förbättrar jordplanet problemet med kapacitiv koppling?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det är inte bara mellan höger och vänster kanal det blir kapacitivkoppling utan mot alla elfält där 50 Hz nätspänning borde vara dominerande. Helt teoretiskt har jag inte koll på varför just jordplan är bra mot kapacitivkoppling, men man kan ju tänka sig att det blir som en skärm där kapacitansen kopplas mot jord i stället för signalledaren. Desto mindre impedans mot jord för störkällan desto mindre kapacitivkoppling. Har man höga strömmar någonstans skulle man kanske tänka på induktivkoppling också.

Men som jag ville påstå innan, tycker jag det inte är lönt att gräva ner sig i problem som inte uppkommer. Skulle man tänka på allt kan man ju hålla på och designa i evigheter.
Skriv svar