tecno skrev:Måste gnugga ögonen en gång till för att kolla om detta är ett april skämt
Vad hadde du tänkt dig att hysta in i den lådan mitt i värsta SKAK centrum i bilen?
har nog skrotat den ideen med o köra den där feta burken ska svetsa en låda bakåt in i bagage utrymmet o sen köra plexiglas fönster mot coupen istället och Kapa ur modekorts plåten o använda hårdisk och dvd fästena i plåt. O hänga upp allt i gummi upphängningar. Kommer den där burken flygandes vill man inte ha den i ryggen
vad det gäller oljepumpen, jag hadde satt en tryckströmbrytare som ger larm och stänger av motorn innom en sekund
kanske satt dit en tryckgivare för loggning
dator i sådan bil, mjaa, hadde kollat efter en mini itx moderkort och som sagts innan ssd drive
ordentligt upphängt så överlever den nog, ett tag
med ordentlig menar jag wireögle upphängning ala militär radio, och tyngd i moderkortslådan, läs ett par kilo
sedan är det frågan om hur man ska logga, och vilka kunskaper du har i programering som du kan utnyttja
ok har tänkt på det där med om man stänger av motorn. Kan känns lite farligt om man ligger på brehäng i en kurva i 100km/h o så stängs motorn av Och turbosarna tar rätt mkt stryk om man stänger av motorn = ingen smörjning och kylning.
Men det där om upphängningen av modekortet har jag funderat på. Skrotar nog lådan o kör modekortet löst upphängt i bra gummi upphängningar. Och svetsar låda runt hela klabbet o kör plexiglas ruta mot coupen. Ska montera lite andra saker där bak så får man lite extra utrymme istället för en mega burk.
danei skrev:badassparts: Ditt andra inlägg skulle du nog ha hoppat över. Dålig attityd, du kan inte bara strunta i att försöka skriva begripligt. Du lyckades dessutom med ett brott mot forumets första regel.
Om vi bort ser från det. En vanlig PC tål nog inte den miljön så bra. Den ser dessutom ut att väga onödigt mycket. Vill du övervaka oljan så är det väl nivån i oljetanken som du bör ha koll på.
jag menade inte o vara otrevlig. Men börja med o klaga på min stavning. Jag vet om att jag stavar taskigt o det är inget jag kan rå för jag försöker skriva så gott jag kan. Så jätte svårt är det inte o tyda särskrivningar ?
Nej det man vill ha koll på är om oljetrycket sjunker drastiskt. Du får ju vissa svängningar i olje trycket när du svänger osv. Så det är en markant ändring man kan ta som ett haveri.
v-g skrev:Man måste ha en tryckgivare, gärna med larm eller avstängning. En vanlig från biltema duger mycket bra och är i det närmaste en felsäker lösning det enda som får den att falera är kabelbrott under körning eller att lampan går sönder under körning.
Vissa saker är helt enkelt dumt att göra för avancerade. En enkel switch duger gott att slå över på den elektriska pumpen.
En PC i hård miljö ställer hårdast krav på anslutningarna som måste vara både virations och dragavlastade. Sen sitter såklart PCn dit smuts/väta aldrig någonsin når. Man bör nog också ha någon form av extraskydd över kortet typ lack eller liknande, kondens är ju inte allt för ovanligt i en bil och en droppe på fel ställe och det kan bli PC godnatt. Alternativt få tag i en helt lufttät låda och sen i med typ silicagel för att torka ur.
ok ja du har kanske rätt det är ju enkelt o gäller bara att man är med när det väl händer. Vet inte om det finns nått på hydral sidan man kan använda så man ha el pumpen på en separat ledning som man sedan kan öppna 2 ventiler när el pumpen slås på.
får fundera ut nått bra. Lite därför jag inte vill kosta på nått nytt modekort eller liknande eller köra nått ITX det är ändå en bil den sitter i. Funkar det bra i framtiden kanske nått nyare åker i.
Menar du att du har två pumpar som driv av en rem? Din beskrivning är inte särskilt bra.
Syftet med en sådan lösnig är ju just att få bort problemen med lågt oljetryck när man svänger.
jag menade inte o vara otrevlig. Men börja med o klaga på min stavning. Jag vet om att jag stavar taskigt o det är inget jag kan rå för jag försöker skriva så gott jag kan. Så jätte svårt är det inte o tyda särskrivningar ?
Det är väl ingen som klagat på din stavning? Det är du som "klagat" på att Google inte fattar vad du skriver.
Nu får du väl ge dig. Ta det som en man i stället.
Att ha en mekanisk hårddisk i en bil är i sig tveksamt men att ha det i en tävlingsbil är rakt av ... osmart...
Ska man logga hade jag tagit en µC i lämplig storlek (ja, en Renesas då jag gillar dom) och byggt ett litet kretskort som jag hade säkrat på alla sätt. För loggning hade jag implementerat ett filsystem och använd ett SD-kort, då kan man läsa datan direkt med en av dessa "USB-mojäng-som-läser-13-olika-kort" som finns till en spottstyver.
Oljepumpen hade jag gjort som en egen styrning av säkerhetsskäl.
Aldrig att jag hade tagit ett MB från en laptop/PC, att montera dessa stabilt är snudd på omäjligt och med de många lager de har är det en stor uppgift att få säkert. Sedan är jag intensiv tveksam till att det ville ge några fördelar att den måste ladda in ett OS innan man kör någonvart, jag ser fördelen att man har datorkraften vid beräkningsintensiva operationer men vem fan kör tävling och analyserar motorvibrationer med en FFT? Då jag körde rally tittade jag på vägen och hade fullt upp med det...