Anders CNC fräs
Re: Anders CNC fräs
Jo, stämmer. Jag skulle väl halvera belastningen om jag istället skulle göra som populärt är ha samma lager fast ovanifrån och med ett extra lager på undersidan, hoppas att detta ska hålla men om det inte gör det byter jag till det sättet.
EDIT: bort med hjärnsläpp
EDIT: bort med hjärnsläpp

Aha, ni talar om den nedre axeln. Jag tycker det instinktivt känns fel att kalla den x-axel. Den rör sig ju i y-riktningen sett uppifrån/framifrån.
Det har vi diskuterat flera gånger förut, men...
Jag tänker som följande. I alfabetet kommer X före Y och sen kommer Z. Axeln längst ner på en fräs kallar jag X. Sen kommer dom andra ovanför således att heta Y och Z. Det är för att man inte alltid vet vad som är fram och sida på en fräs. Det beror mycket på hur man ställer den till slut, inte hur den är konstruerad.
Om denna fräs ställs 90° när den ska användas, då blir ju X längst ner här också, eller hur?
Sen finns ju alltid undantag, men dom kan vi ta upp senare om det finns intresse.

Jag tänker som följande. I alfabetet kommer X före Y och sen kommer Z. Axeln längst ner på en fräs kallar jag X. Sen kommer dom andra ovanför således att heta Y och Z. Det är för att man inte alltid vet vad som är fram och sida på en fräs. Det beror mycket på hur man ställer den till slut, inte hur den är konstruerad.
Om denna fräs ställs 90° när den ska användas, då blir ju X längst ner här också, eller hur?
Sen finns ju alltid undantag, men dom kan vi ta upp senare om det finns intresse.

Själv använder jag samma princip som när jag programerar robotar, X => pekfingret, Y => långfingret, Z => tummen .
Hur går det då när du programmerar en dator? Håller huvudet på sne?
Eller, tja beror ju på hur du håller handen, så det där säger ingenting. I grafer på papper och i datorer går ju X-axeln åt höger.
Jojje, hur är det på en BF20L?
Jag vill kalla nedersta axeln för bordet (den kortare) för Y.

Eller, tja beror ju på hur du håller handen, så det där säger ingenting. I grafer på papper och i datorer går ju X-axeln åt höger.
Jojje, hur är det på en BF20L?
Jag vill kalla nedersta axeln för bordet (den kortare) för Y.

Är det något fel på den?
Oavsett om den är rätt eller fel är den inte till hjälp här eftersom att den, likt handen inte finns i samma bild som en fräsen; X och Y kan bytas ut utan att Z blir fel.
Oavsett om den är rätt eller fel är den inte till hjälp här eftersom att den, likt handen inte finns i samma bild som en fräsen; X och Y kan bytas ut utan att Z blir fel.
Håller med. Det är ingen fel på den, men den säger heller inte ett skvatt om X och Y. Allt beror på hur man ser den specifika fräsen "monterad" på det specifika håller i den specifika vinkeln den specifika stunden.
Det är bara att snurra runt fräsen 90° så har man ändrat förutsättningarna, utan att ändra själva fräsen.
Det är bara att snurra runt fräsen 90° så har man ändrat förutsättningarna, utan att ändra själva fräsen.
- DW
- Kontakt:
Ni har rätt!
Annars är bilden inte dum om man vill förklara för den oinvigde.....som jag ex
Annars är bilden inte dum om man vill förklara för den oinvigde.....som jag ex

Nu har jag fått hem mina grejer. Det blev linjärlager från worldofcnc, kress från cnc-plus samt stor vinkel och vippindikator från OTDtools.

All aluminium till min fräs köper jag på skrotbolaget: 25kr/kg är lagom. Gäller bara att leta fram så finns det mesta. Detta ska bli z-vagn och kressfäste.

Ska nog gå bra att trimma in fräsen med den stora vinkeln
Sen har jag ett par frågor, om nån vet:
När jag monterar linjärlager hamnar dessa inte helt perfekt, jag undrar hur jag kan veta om min montering är så dålig att jag riskerar skada lagrerna?
Nu har jag vägt av med brickor, skruvat fast och dragit fram och tillbaka och sen loss för att känna så jag får rätt mängt brickor
Sen undrar jag hur mycket z-slaglängd man behöver?
Just nu har jag ca 13cm, det är avståndet från nedersta axeln till bordet. Jag kommer förmodligen flytta portalen för att centrera spindeln och skulle då kunna flytta upp den dock med lite besvär. Hur mycket slaglängd använder ni?
EDIT: en icke fungerande bild

All aluminium till min fräs köper jag på skrotbolaget: 25kr/kg är lagom. Gäller bara att leta fram så finns det mesta. Detta ska bli z-vagn och kressfäste.

Ska nog gå bra att trimma in fräsen med den stora vinkeln
Sen har jag ett par frågor, om nån vet:
När jag monterar linjärlager hamnar dessa inte helt perfekt, jag undrar hur jag kan veta om min montering är så dålig att jag riskerar skada lagrerna?
Nu har jag vägt av med brickor, skruvat fast och dragit fram och tillbaka och sen loss för att känna så jag får rätt mängt brickor
Sen undrar jag hur mycket z-slaglängd man behöver?
Just nu har jag ca 13cm, det är avståndet från nedersta axeln till bordet. Jag kommer förmodligen flytta portalen för att centrera spindeln och skulle då kunna flytta upp den dock med lite besvär. Hur mycket slaglängd använder ni?
EDIT: en icke fungerande bild
I princip behövs inte mer än vad skärstålen klarar av. Ca 20mm brukar väl vara max, men säg 40mm då. Efter det så tar ju fräsmotorn i i alla fall.
Vill du iaf ha större så kan du ta lika mycket som frigången under traversen, men jag tvivlar på att du kommer att utnyttja det.
Enda orsaken jag ser att ha större, är att få upp stålet i höjden så det blir lättare att byta. Allt över nödvändigt gör sitt till att det blir ostadigt.
Vill du iaf ha större så kan du ta lika mycket som frigången under traversen, men jag tvivlar på att du kommer att utnyttja det.
Enda orsaken jag ser att ha större, är att få upp stålet i höjden så det blir lättare att byta. Allt över nödvändigt gör sitt till att det blir ostadigt.
Tänk efter om du kommer vilja ha ett skruvstycke under för att hålla i materialet du vill fräsa. Bra att anpassa höjden till det också!
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Eller ett tjockare ämne som du bara vill fräsa lite ovanpå.
Har man 20mm kan man ju aldrig lägga under något som är tjockare än just 20mm. Ibland vill man fräsa i annat än MDF-skivor.
Har man 20mm kan man ju aldrig lägga under något som är tjockare än just 20mm. Ibland vill man fräsa i annat än MDF-skivor.

Blir att behålla 13cm som det är nu. Lite nytt

Försökte ställa in lagren, ville sig inte fick justera hela vagnen

Nu måste jag köpa lite klingor och sågblad för att kapa aluminium.

Försökte ställa in lagren, ville sig inte fick justera hela vagnen

Nu måste jag köpa lite klingor och sågblad för att kapa aluminium.