Ytmonterade kretsar i hobbyprojekt

PeterC

Ytmonterade kretsar i hobbyprojekt

Inlägg av PeterC »

Hej!

Jag har precis börjat med mitt första hobbyprojekt och har upptäckt att vissa av kretsarna som jag behöver bara finns för ytmontering.

Hur brukar man hantera detta problem? Eller är det ett problem?

Vänliga hälsningar,
Peter Carlsson
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Ytmonterade kretsar i hobbyprojekt

Inlägg av AndLi »

Det finns ytmonterat och så finns det ytmonterat, vissa kretsar är enkla, vissa är värre...

Vilken kapsel handlar det om? Ska du göra ett PCB?

Min avatar visar ju tex en ytmonterad bga bluetoothkapsel som det labbas med...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Svaret på din fråga kan nog variera en hel del beroende påvad du som hobbyist har för förutsättningar.

Jag undviker i möjligaste mån de värsta (som heter QFN eller nåt liknande med t.ex 32 eller 64 ben på fyra sidor och 0.125 mm avstånd!) men tycker SOIC är helt OK (1.27 mm avstånd)

Sedan kan ju ytmonterat vara en fördel också (dvs enklare att montera). Jag har börjar ersätta alla avkopplingskondensatorer med ytmonterade dito, de tar (nästan) ingen plats och man slipper borra hål och de kan monteras under en hålmonterad komponent. Att det är just avkopplingskondensatorerna beror på att de brukar ha samma värde - 100nF och att jag köpt in ett gäng med just sådana.

Att kunna etsa (eller låta etsa) kretskort är en fördel. Kan du dessutom etsa dubbelsidiga så är det mycket bra. Det problem jag mest stöter på med ytmonterat är att med mina hemmaetsade enkelsidiga kort så är det svårt att få ihop ledarna på ett vettigt sätt. Jag kan inte dra ledare mellan benen på en IC som jag kan med en hålmonterad IC. Med hålmonterat är avstånden större och man kan klämma in flera ledare som går under ett motstånd t.ex. Små kretsar med 6-8 ben brukar gå bra att använda. Jag har testat att löda kretsar med 0.65 mm avstånd mellan benen vilket fungerar men är väldigt pilligt. Det krävs viss teknik för lödningen. (finns bra filmer på youtube om det. Särskilt den här tycker jag är väldigt bra). Man kan prova att beställa några billiga ytkomponenter att öva sig på / testa om det fungerar. För säkerhets skull har jag köpt mest 1206 och inte de allra minsta (0602 eller vad de heter).

Jag kommer antagligen att löda en hel del ytmonterat framöver Men det blir mest 1206 och SOIC. Har just skaffat en 0.5 mm lödspets. Ska testa den någon dag nu. En bra pincett är helt nödvändigt och har man inte världens bästa syn så är en lupp bra, och en hållare för kretskortet så att det inte hoppar omkring när man lödar.

Sedan finns det ju socklar eller adaptrar för vissa ytmonterade komponenter som kanske kan underlätta en del.

Bild Bild
[doctek] wants to help ease any fear you may have of surface mount design. He has written this extremely in depth explanation of how to design and build an LED driver composed of surface mount parts. While there has been plenty of surface mount instruction floating around for a while, he feels that they skimp on the details, especially when it comes to really tiny parts who’s pads are unreachable with a soldering iron.

länk
PeterC

Inlägg av PeterC »

AndLi skrev:Det finns ytmonterat och så finns det ytmonterat, vissa kretsar är enkla, vissa är värre...

Vilken kapsel handlar det om? Ska du göra ett PCB?

Min avatar visar ju tex en ytmonterad bga bluetoothkapsel som det labbas med...
Jag är egentligen bara i planeringsstadiet, men de kretsar jag bara hittar som ytmonterat är bl.a. 32-pinnars lågprofils QFN.

Först hade jag tänkt att bara använda experimentkort för att få en fungerande konstruktion för att sedan gå över till att göra PCB. Men den vägen verkar lite omständig eftersom valet av komponenttyp behöver ändras från hålmonterat till ytmonterat. Så det bästa hade väl varit att gå direkt på PCB och använda både hålmonterat och ytmonterat där det passar.

Sen vet jag inte hur lätt det är att tillverka PCB hemma heller.

/Peter
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

PeterC skrev:Sen vet jag inte hur lätt det är att tillverka PCB hemma heller.
Det är lätt. Se bara till att du har en sambo som godkänner att du etsar vid spisen i köket, annars kan det sluta illa...
PeterC

Inlägg av PeterC »

jesse skrev:Svaret på din fråga kan nog variera en hel del beroende påvad du som hobbyist har för förutsättningar.
Hej och tack för alla bra tips!

Du nämner bl.a att du försöker undvika QFN med 32 ben, vilket är precis det som åtminstone en av kretsarna jag behöver är. Ska försöka få tag på lite billiga komponenter att öva på innan det är dags för skarpt läge.

Jag trodde tills för ett litet tag sedan att det var nästan omöjligt att använda ytmonterat för hobbyprojekt, men ju mer man läser så verkar det till och med finnas fördelar. Det gäller bara att inte välja för små kretsar. Det känns bra att det är möjligt.

/Peter
PeterC

Inlägg av PeterC »

bos skrev:
PeterC skrev:Sen vet jag inte hur lätt det är att tillverka PCB hemma heller.
Det är lätt. Se bara till att du har en sambo som godkänner att du etsar vid spisen i köket, annars kan det sluta illa...
Om det är enda problemet så är jag praktiskt taget i hamn :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Generellt är det inga problem, men TQFN med 0,5 mm pitch är lite småstökigt, och kräver en del träning.
Samma gäller att soppa kort själv, då de i regel kräver vior under kretsen vilket skapar stora problem.
Du kommer nog att förbruka en del kretar och kort innan du lyckas.
Vill dock rekommendera att du använder adapterkort till dessa kretsar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

QFN har jag inte vågat mig på, men vanliga ytmonterade som är storleken mindre än hålmonterade dito är nästan enklare. Värm med spetsen och dutta på lite tenn så är det klart, det suger in direkt. Desto värre när man ska löda av då måste man nästan på med värmepickan.

Håller med Jesse om ytmonterade kondningar, jag stör mig mycket på hålmonterade dito de är dels små och handskas man med kortet är det lätt att de blir sneda. Ytmonterade tar ju noll & ingen plats liksom kostar gratis också. En livstidförbrukning 100nF köper man ju för 50 spänn typ :shock:

Minsta storleken ytmonterat är dock förbannat pilligt pincett är ett måste då man inte får upp ett motstånd eller kondning med fingrarna ens en gång. men 0805 är inga probs iaf. Det viktiga är att få dem rätt första gången så man slipper mecka runt dem.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

lätt att göra pcb hemma?

Nja... om du ändå har alla syror och kemikalier,skålar, uv-lampor och OH-papper till skrivaren, och om det duger med enkelsidigt kretskort.

Om man kommer att göra många projekt framöver hemma kanske det är värt att skaffa alla de där skrymmande och frätande grejerna annars skulle jag fråga någon annan att fixa det för en penning. Dubbelsidigt vet jag inte hur svårt det är - har inte försökt, men inser att om jag råkar ha filmen 1 mm fel åt något håll så är det kört - i alla fall om man har många vior eller hål som är anslutna på båda sidor. Kanske man ska tejpa ihop filmen på båda sidorna av kortet och justera dem med hjälp av kryss som ligger utanför kortet och fixera innan man börjar belysa?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jesse, det handlar om hundradelar (ialla fall tiondelar) av en mm i precision för att få fungerande dubbelsidiga kort.
Sedan tillkommer som sagt problemet med vior.
Så länge de ligger fria på kortet är det inga problem, men om man då får för sig att använda en TQFN eller liknande med en hel hög ben, blir det problem, eftersom en del vior obönhörligen hamnar under kretsen.
Det enda sättet att lösa det problemet är att börja genomplätera hålen, vilket inte är helt lätt i praktiken.
Då kan det vara vettigt att köpa korten färdiga från nån av fab-husen som har prototyperbjudanden, vilket kostar lite mer.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det finns ju faktiskt många ställen nuförtiden där man kan beställa enstaka små kort så billigt att det knappt är värt tiden och besväret att etsa hemma.

Beror förstås på hur mycket tid resp. pengar man har. När jag var fattig student var det annorlunda :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Även för en fattig student kan det nog löna sig att beställa ett färdigt kort (från någon snäll med-amatör som inte tar så mycket betalt) än att köpa på sig all utrustning och kemikalier. Bara OH-pappren kostar ju drygt 120 kr. Där har du nästan redan ett kretskort!
Skriv svar