Hörlursförstärkare 1.0
Re: Hörlursförstärkare 1.0
Ok. Förstår mig ändå inte riktigt på kopplingen men det fungerar säkert.
En pull push kopplad förstärkare har inte lasten kopplad till jord utan till utgången på en förstärkare med motsatt (180grader) fas. Man behöver då 4st trissor i utgångsteget kopplas som en H-brygga.
Va? Jag har designat ett antal effektförstärkare (pushpull) där lasten ligger mot jord och den konventionella principen bygger ju på att man använder två transistorer. Du tänker inte på bryggning?
En pull push kopplad förstärkare har inte lasten kopplad till jord utan till utgången på en förstärkare med motsatt (180grader) fas. Man behöver då 4st trissor i utgångsteget kopplas som en H-brygga.
Va? Jag har designat ett antal effektförstärkare (pushpull) där lasten ligger mot jord och den konventionella principen bygger ju på att man använder två transistorer. Du tänker inte på bryggning?
- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Vad var det som blev bättre med kondensatorbytet?anders_bzn skrev: Jag har också testat att byta DC-block kondensator från en 10u metalliserad polyesterkondensator (MMK) till en 10u metalliserad polyesterkondensator (MKT). Det blev bättre (och dyrare). Funderar på om inte länk skulle vara bättre.
Jag är själv övertygad om att en elektrolytkondensator fungerar alldeles utmärkt som dc-block i audiofrekvenser. Har tom räknat på det i tråden Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar.
- anders_bzn
- Kontakt:
Ljudet blev bättre. Men de vita MMK kondingarna måste varit konstiga, elektrolyterna som jag hittade i slaskhinken funkar lika bra som MKT kondingarna. Ingen hörbar skillnad alltså. Men sen har jag kanske inte några audiophile öron...
Men MKT kondingarna måste ju låta bättre eftersom de är 20ggr så dyra.
Men MKT kondingarna måste ju låta bättre eftersom de är 20ggr så dyra.
Hmm, det kanske är de som påstår att det skulle vara någon skillnad på olika kondensatortyper som är konstiga. I lågeffekt audiosammanhang har parametrarna för olika kondensatortyper försumbar betydelse.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag menade att de MMK kondingarna var konstiga, defekta alltså. Att MKT kondingarna skulle vara bätte, eller värda ca 100kr styck är inte troligt i denna kopplingen.
- anders_bzn
- Kontakt:
Har ritat PCB nu. Hur får man bort lösa kopparöar i Eagle?
Synpunkter!
Synpunkter!
- anders_bzn
- Kontakt:
Bump, jag har uppdaterat första posten med bilder på monterade kort!
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
- anders_bzn
- Kontakt:
Potten ska bytas då den bara nästan passar. Kortet ät ritat för en annan modell, Alps blue velvet, det ligger en på posten från Conrad och väntar nu...
Väldigt snygga kort var det
, men blev det ingen vidareutveckling av designen trots alla fruktbara diskussioner 

- anders_bzn
- Kontakt:
Jo visst blev det, lade du inte märke till nya schemat: http://www.abc80.net/zz/amp2.pdf?
Ingen buffer innan OP:n men där emot BUF634 i återkopplingsloopen som buffer innan lurarna.
Nu hatar jag min egen klantighet när jag gjorde hålen fel i bakplåten till lådan. Sen är jag ruskigt avis på alla med CNC fräsar här!
Kanske kommer det bilder på eländet!
Ingen buffer innan OP:n men där emot BUF634 i återkopplingsloopen som buffer innan lurarna.
Nu hatar jag min egen klantighet när jag gjorde hålen fel i bakplåten till lådan. Sen är jag ruskigt avis på alla med CNC fräsar här!
Kanske kommer det bilder på eländet!
Yess
Sådär skulle det ju se ut
precis som jag själv skulle gjort det
Gick tillbaka till början och trodde det var ändrat där.

Gick tillbaka till början och trodde det var ändrat där.
- anders_bzn
- Kontakt:
Det är det nu, jag knåpade ihop en sammanfattning. Med bild på slutresultatet (det visuella).