Ett nätaggregat till

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Ett nätaggregat till

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan

Håller på med ytterliggare ett nätaggregat. Det ska dock bli till min bror som läser Civil-ingenjör på LTH. Han går andra året men har inget nätaggregat. Vilket är skandal hehe, så tänkte göra ett åt honom då det kommer att behövas.

Kommer bli samma som förra gången, 0-30 volt, 3A. Men kommer nog att bli runt 5A till slut. Sen kommer även ha fasta utspänningar, 5 volt och 12 volt. Valbal med brytare.

Bygger det i samma anda och på samma princip som mitt förra. Detta kommer dock vara målat i svart med en frontpanel där det står vad allt är. Har beställt två st digiatala mätare också.

Och här kommer ett stort tack till Ylle som hjälpte mig med alla plåtar. Ett bra pris och fick den utskurna till perfekt storlek!

Här kommer lite byggbilder:

Lock och botten
Bild

Front, innan målning
Bild

Sidopanelerna längst bak bredvid kylflänsarna.
Bild

Början till lådan.
Bild
Bild

Efter målningen
Bild
Bild
Bild

Fronten efter att jag fixat med texten.
Bild
Bild

Här är bilder på mätarna.
Bild
Bild

Har nu även satt ihop lådan med sladd in, säkring och strömbrytare. Det kommer fler bilder när kretskortet är klart och jag lödat på komponenter.
blueint
Kontakt:

Re: Ett nätaggregat till

Inlägg av blueint »

Omkopplaren mellan 5V & 12V kanske inte bör vara så nära anslutningskontakterna?, lätt hänt att man råkar..*poff* när man pluggar i något ;)

Linjär reglering annars?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Mjao, hade kanske kunnat sätta den längre ifrån polerna men vill inte ändra det nu när det är redan tagit hål osv.
Varför jag valde att göra såhär är att jag på hans vilja satte in två st regulatorer, en 7805 och en 7812. Dock blev det för mycket på frontpanelen med fler polskruvar så valde att ha en brytare mellan 5 och 12 volt, så kan han välja vad som ska komma ut där.

Lättast är ändå att använda banankontakter. Så minskar risken att råka slå om brytaren. Dessa polskruvar ska funka till standard-storlek banankotakter också.

Det kommer ju även vara en 0-30 volt så det finns ju möjlighet att välja.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ser ut att bli snyggt!
Vad kommer mätarna ifrån? Ser klart snyggare ut en de 7 segmentare jag tänkt använda i mitt nya agg... Vad för regulator på den reglerbara spänningen?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack!

Jag beställde mätarna från Ebay, kommer inte ihåg vilken säljare det var men sökte på panel meters. Tittade in på någon ebay-store och hittade dem.

Jag kommer inte att använda någon regulator i den benämningen till den variabla. Den består av tre st OP-förstärkare. En Op är till strömbegränsningen, de andra två är till spänningsregleringen.
Strömbegräsningen är 0.002-3A. Fast den funkar upp till 4,5A visar det sig, så liten miss där hehe men det är bara bra.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Fler bilder.

Efter många om och men samt svordomar till höger och vänster, exploderande dioder, trasiga transistorer så blev nu äntligen kretskortet klart och testat. Funkade fint men miss i beräkningarna så jag får bara ut 29 volt, men det var acceptabelt enligt den framtida ägaren av pjäsen.

Pga den höga utspänningen från ringkärnan kunde jag inte driva en 7812 och 7805, så det blev helt enkelt en till trafo, stor som ett hus men den kommer till nytta nu iaf.
Så det blir inga späninngsfall på någon av 7812/7805 iaf.

Ja bilderna säger väl allt. Ingen snygg kabeldragning än, men det ska fixas till när mätarna kommer.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nyfiken på schemat, särskilt strömbegränsningen?
Användarvisningsbild
nodanolo
EF Sponsor

Inlägg av nodanolo »

Har inte jag sett den där ringkärnetrafon tidigare :humm:

Bra att det kommer till användning!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hehe jepp det är precis var du tror den kommer ifrån. Passade perfekt till detta :) . Tackar för ditt bidrag till detta!

Jag har inte designat något kort själv, utgått från detta schema
http://i478.photobucket.com/albums/rr15 ... n/0-30.gif

Sen har jag gjort några ändringar för att det skulle passa mig. Har ändrat värdena på en del runt spänningsregleringen, jag kör med en 10 varvig 50 kohm pot istälelt för den 10k som står i schemat. Sen så klarar "min version" upp till 4,5A istället.

Men i grunden är det detta. Så ska inte ta på mig äran för konstruktionen. Noga att notera.
Skriv svar