C-debugmöjligheter (simulator) i MPLAB?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
manw

C-debugmöjligheter (simulator) i MPLAB?

Inlägg av manw »

Jag är helfrälst vad gäller AVRstudio tillsammans med gcc, strukturerat överskådligt och en C simulator/debugger, och allt fullständigt gratis!

Nu gick jag tillbaka och ville använda en PIC-midrange. Har tidigare använt PIC-midrange tillsammans med en kompilator som heter CC5X. Kompilatorn fungerar mycket bra förutom att den saknar möjlighet till simulator/debugger, inte heller är den gratis tyvärr. Provade nu med MPLAB tillsammans med kompilatorn HI-Tech. Samma sak där, kunde inte hitta fram till något som såg ut som en fungerande simulator/debugger för C.

Fråga: Går det att få till C-simulator/debugger i MPLAB för PIC-midrange?
(Nej, jag har inte lusläst alla manualerna, men någon kanske sitter inne med svaret)

Vill undvika ASM, och i synnerhet för PIC-midrange.

MPLAB kändes dessutom mycket "roddigare" än AVR-Studio, förslag på något annat IDE för C/PIC-midrange? (Helst gratis naturligtvis)
bos
Kontakt:

Re: C-debugmöjligheter (simulator) i MPLAB?

Inlägg av bos »

manw skrev:Provade nu med MPLAB tillsammans med kompilatorn HI-Tech. Samma sak där, kunde inte hitta fram till något som såg ut som en fungerande simulator/debugger för C.
Läst, men inte förstått.

Jag hackar mina PIC:ar med Hi-Tech PICC. I debuger-menyn väljer jag Select Tool och "MPLAB SIM", kompilerar mina program och stegar med F8, sätter watch på variabler och debuggar precis som vanligt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: C-debugmöjligheter (simulator) i MPLAB?

Inlägg av PHermansson »

Själv använder jag ofta MikroC och Pic Simulator IDE.
Skriv svar