Världens minsta radiomodul

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pokerplayer

Världens minsta radiomodul

Inlägg av pokerplayer »

Hej hade bara en liten fundering förra kvällen. Hur liten är egentligen den minsta trådlösa sändaren som finns? Räckvidden behöver bara vara max en meter min 2dm.
Lite flummig fråga men tänkte bara se om det är någon som har koll på detta området.

//Henrik
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

MAX1479är ju rätt liten, 3x3 mm. Men den är nog långt ifrån det minsta man kan göra. Själva kislet för en radio går nog att göra bra mycket mindre än så, sen beror det på vilken typ av radiosändare man vill ha, kapsling mm. Det tillkommer lite saker som spänningsmatning, antenn mm som kanske ska räknas in i storleken.

Summa sumarum, det är nog inte den minsta man kan göra men det kanske är en bra måttstock på vad man kan köpa och sätta en övre gräns för dina funderingar.

För flera år sedan (kommer inte ihåg var och när eller om det var en hypotetisk artikel) så gjordes det en rätt stor affär av en radiomottagare som skulle rymmas i ett tändstickshuvud

Antennen är kanske det som blir störst om man ska ha en komplett radiosändare

Nu är det bara för andra att komma med förslag på mindre radiosändare
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hmmm. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men nåt skumt är det. 8) Jag tror inte att jag vill spela poker med dig Henrik! :D :D
evert2

Inlägg av evert2 »

hahahaha :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Under min tid som yrkesmilitär läste jag en hel del om "gamla" spiontekniker och såg ett kort på en minisändare: Antennen var lång som en knappnål och själva sändaren med mikrofon var som ett stort glashuvud på samma knappnål.

Den hade dock ganska begränsat räckvidd, 100 m eller så. Det framgick inte hur batteriproblemet var löst.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Måste ju ha varit ganska hög frekvens eller en fet spole under :)
anton

Inlägg av anton »

Ptjao..Sändaren som jag använder är ju pretty damn small. Den är 10x12mm och funkar bra enligt dom som använt den.. jag har inte hunnit testa än dock. mottagaren är 40mm lång och 10mm hög. ..Och de bästa med denna?, Att den är så jäkla enkel o koppla in verkar det som och att den är billig som smör.. eller de kanske e dyrt.. aja den e billig iaf:P.. typ 60-70kr för sändaren och desamma typ för mottagaren.

Bild
Seven11

Inlägg av Seven11 »

är det någon som vet var man kan köpa väldigt små (SMD) elektroniska komponenter?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

prova Elfa...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Elfa säljer vanliga passiva ner till storlek 0603, men 0402 bara i hela rullar och inget alls mindre än så vad jag sett.

Vet inte riktigt vad du menar med "väldigt små" eller vad för komponenter...
Seven11

Inlägg av Seven11 »

nja, jag tänkte "väldigt små" dvs knappt synbart (så att man får ta fram lupp för att se dom). Jag syftade inte direkt på passiva komponenter utan mest på motorer, µCPU, radio moduler osv.
Skriv svar