Mini projekt: 1:10 R/C "Trimning"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Mini projekt: 1:10 R/C "Trimning"

Inlägg av Bonehead »

Hade en gammal 1:10 kyosho bil utan batteri och diverse servo problem.. Tyckte det kunde vara skoj att göra något dumt med den istället...
Vad är något dumt?.. Ja vad sägs om att mata den med 18-20V istället för 7.2V? Det är en början ... Problemet med servona var att det ena servot gjorde lite som det ville och hackade fram och tebaka, detta går att temporärt lösa genom att värma upp det med t.ex hårtork, troligtvis någon fuktskada.

Fick fixa till strömkälla till kontrollern och servona först. 18V batteriet jag använde i början syns även på bild två.
Bild Bild

Det första problemet jag stötte på var att fartkontrollern inte riktigt gillade den ökade strömmen och spänningen.. Den protesterade stark i form av rökbildning. Batteriet är professionelt fastsatt med eltejp. Körtiden med detta batteri var cirka 1 minut innan den blev märkbart tröttare.
Bild

Väglaget vid första testkörningen var inte det bästa...
Bild

Blev mer eller mindre tvungen att byta fartreglage då det där luktade hemskt efter antal bränder.. Det är en avtryckare från en 24V borrmaskin. Passade även på att sno några celler från 24V batteriet, 15cellerx1.2V = ~18V. Det visade sig dock att dessa hade lika dåligt kapacitet som tidigare batteri. Gjorde ett fäste för batteripacket med två vinkeljärn, väldigt tungt men lär ju inte gå sönder...
Bild Bild

Inhandlade en billig skruvdragare att sno komponenter ifrån, i det här fallet bara batteriet.
Bild Bild

Provkörde med nya batteriet/fartkontrollern och det gick att köra en lite längre stund, absolut bättre än innan. Finns dock ingen back.
Bild

Bytte till slut ut den gamla trötta 540 motorn till en något större 24V motor, ditsatt med hjälp av superlim...
Bild

Extremt mycket mer vrid, tillräckligt för att få fälgarna snurra inuti däcken. Har sen dess superlimmat däcken till fälgen och den går något enormt bra. Accelerationen är grym men saknar tyvärr toppfart på grund av den låga utväxlingen.
Bild

Har funderat på att låsa diffen men inte ansett det nödvändigt då den brukar låsa ihop sig vid tillräckligt mycke gas. Eventuellt ska jag försöka trycka dit karossen.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Re: Mini projekt: 1:10 R/C "Trimning"

Inlägg av Calle »

Vadför inte göra om en kompis till mig gjorde, monterade i en 2kw bortslös flygmotor, dock va problemt me 2kw i en sådan liten bil att vi hade ingen raka som räkte för å få upp bilen i toppfart utan att den överstegrade sig :vissla: halvgas va ungefär va vi lyckades åstakomma den gick lite för bra, men kul va det :twisted: :badgrin: :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Mini projekt: 1:10 R/C "Trimning"

Inlägg av Bonehead »

Har inga såna saker liggandes hemma :). Allt som använts till detta projekt har funnits hemma förutom skruvdragaren.
Skriv svar