Mäta uteffekt på en laser?
Det är svårt att mäta effekt på ett bra sätt på optiska saker. Man kan köpa en sensor på elfa, men eftersom du måste kalibrera den så är det ingen bra idé. Jag skulle helst enkelt mätt vilken effekt den drar (ström och spänning) och dragit av värmeutvecklingen. Stoppa den i en vattentät påse och doppa ner den i fylld termos med någon bestämd temperatur. Kolla sedan vilken temp vattnet har efter lämplig tid och räkna ut hur mycket energi som har övergått till vattnet och från det beräkna effekten.
Har du mätt effekt på det viset och hur fungerade det i sådana fall?
Med risk för att verka besvärlig har jag några funderingar. Det är ju rätt låga effekter och dessutom är kanske ljuseffekten låg(?) relativt totala effekten vilket även det medför höga krav på mätutrustningen (mäta temperatur noggrant, god isolering för termosen, kalibrera/karakterisera termosens värmeförluster under olika förhållanden). Hur gör man med själva laserljuset, om allting är inneslutet i en "termos" borde även laserljusets energi omvandlas till värme i vattnet eller termosens innerväggar.
Mätinstrument som mäter effekten genom värmemetoden tycker jag borde fungera genom att man har någon anordning/givare som absorberar laserenergin väldigt effektivt.
Med risk för att verka besvärlig har jag några funderingar. Det är ju rätt låga effekter och dessutom är kanske ljuseffekten låg(?) relativt totala effekten vilket även det medför höga krav på mätutrustningen (mäta temperatur noggrant, god isolering för termosen, kalibrera/karakterisera termosens värmeförluster under olika förhållanden). Hur gör man med själva laserljuset, om allting är inneslutet i en "termos" borde även laserljusets energi omvandlas till värme i vattnet eller termosens innerväggar.
Mätinstrument som mäter effekten genom värmemetoden tycker jag borde fungera genom att man har någon anordning/givare som absorberar laserenergin väldigt effektivt.
-
- Kontakt:
Melles Griot (som man alltid kan lite på när det gäller optiska prylar) har den här lilla skönheten. http://beammeasurement.mellesgriot.com/ ... ndheld.asp Mäter från 0.5 uW till 1 W. Frågan är nog inte om den är dyr, utan snara _hur_ dyr den är.
Men det finns säkert nån avdelning på KTH som borde ha mätutrustning som du fömodligen kan få använda mot lämplig muta från Dino....
Men det finns säkert nån avdelning på KTH som borde ha mätutrustning som du fömodligen kan få använda mot lämplig muta från Dino....