MP3-spelare integration bilstereo

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
wolie

MP3-spelare integration bilstereo

Inlägg av wolie »

Hur många har inte en bilstereo med kassetdeck? Hur många använder den?
Det skulle vara grymt om man bytte ut hela kassetdelen mot en mikroprocessor och mp3-decoder som spelade upp musiken och visade låtnamnet på stereons lcd.

Såhär:
http://www.compuphase.com/mp3player_en.htm

Dock verkar den vara på tok för dyr. Det bästa hade varit om man hittade något kit med pcb, gärna open source...
Annars kan man ju köra med breakout boards. Kanske är ATMega128 och VS1011 en bra början?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: MP3-spelare integration bilstereo

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är helt klart en trevlig idé. Frågan är om man kan bygga det billigare än 399:- ?
Jag hade en sånhär i min förra bil
Bild
Det är helt ok ljud, inte hifi men betydligt bättre än du kan få ur någon ombyggd bandspelare.
wolie

Inlägg av wolie »

Jo, jag vet. Men nu gäller detta en orginal spelare och ingen eftermarknads. Är förstärkardelen bra så är det väl idé. Men kanske lite overkill med låtnamn...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Till vissa fordonsspecifika orginalstereos finns det en box som simulerar en cd växlare, då kan man styra mp3 musiken via orginalstereon/rattknapparna. Kostar ju dock en del. Har man redan en gammal cdväxlar i sin bil kan man ju köra lite reverse engineering och bygga ett eget interface.
wolie

Inlägg av wolie »

Jo, men de boxarna är väldigt dyra och visar ej låtnamn. Att bygga ett eget interface går ju, men frågan är om det inte är mer jobb. Nu har ju inte min stereo cd-växlar-uttag.
Har börjat med att koppla in ett AUX uttag.
Skriv svar