Minsta vinkel, vänster/höger?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre

Re: Minsta vinkel, vänster/höger?

Inlägg av Nerre »

Jag misstänker ju att koden är tänkt att köras i en mikrocontroller av något slag och inte en PC.
haklu

Inlägg av haklu »

Flyttalsberäkningar var ju redan givet, om än bara subtraktion. Jag gissade att det inte hade med en liten mikrocontroller att göra eftersom vinklarna var givna i double. Hur som helst, prestanda är inte alltid det viktigaste designmålet. Fast jag ska erkänna att jag hade nog inte krystat fram mitt förslag om det inte var just för att en one-liner efterfrågades.
larsson

Inlägg av larsson »

Ah! fmod har jag aldrig använt, måste erkänna att jag inte ens visste att den fanns. Jag har nu provkört onelinern i diverse väderstreck och jag kan inte beslå den med några fel. Hatten av för haklu!

Och jodå, programmet går i PC-miljö så flyttal är inga problem. Det skall plotta blinkande fyrar från en tänkt kommandobrygga. Jag lägger in verkliga positioner och fyrkaraktärer från sjökort, och väljer sedan varifrån jag vill observera och i vilken riktning. På skärmen kommer en mer eller mindre naturtrogen natt-bild av omgivningen. Allt som har med avstånd, riktningar och bäringar att göra är klart, och med haklus hjälp nu också prydligt. Nu skall jag skriva "blinkmotorn" som ser till att fyrarna blinkar i rätt karaktär och med sektorvisa färger.
Skriv svar