Jag tycker ni är tykna , om jag frågar en fråga vill jag inte ha ett LOL till svar ,om jag frågar är det för att jag vill veta ,har kanske inte kunnat hitta ett vettigt svar nån annanstans, jag frågar för att jag vill veta , kan eller vill ingen förklara så är det OK , men inget LOL
Ursäkta Det var nog att ta i lite när det var en ny medlem. Vad jag ville säga var att försök hitta svaret själv först. Jag uppfattade det som att du inte gort det. Var det fel så ber jag om ursäkt.
Edit: stavning
Senast redigerad av danei 27 februari 2005, 18:58:02, redigerad totalt 1 gång.
Lätt. Jag såg en lite kul grej i Lund på deras tekniska avdelning:
En cykellampa med inbyggd generator. Den bestod av en LED-lampa samt 4 st. starka magneter. I lamphuset var en lindning och magneterna spände man fast på hjulet, sen var det bara att köra.
Saken är alltså att om du ändrar ett magnetfält i en lindning alstras en ström.
Därmed kan man alltså använda olika fysiska lösninger men för att alstra ström är grundprincipet: växla ett magnetfält i en eller fler linging(ar) och likrikta vid behov.
Kolla i övrigt de länker som finns och som beskriver det utmärkt!
En enkel stabil konstruktion är att ta ett ca 15cm långt plaströr och linda en 3-4cm bred spole i mitten på röret. Lägg en magnet in i röret och limma för ändorna. Voilá, en generator som fungerar när man roskar den