Nybörjarfråga om Cree MCE

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Laisa

Nybörjarfråga om Cree MCE

Inlägg av Laisa »

Hej!
Jag skulle vilja göra en lampa med en Cree MCE i trevlig bin/färgtemperatur och driva med 4 seriekoppladeNiMh-celler om 1.2V, alltså 4,8V. Jag vill helst kunna driva ledden på ett par, tre effektlägen där 1000 mA är max för dioden om jag förstått rätt. Jag vill helst inte använda potentiometer. Jag har förstått att det blir rätt varmt men ledden kommer att sitta silverlimmad på ett stort stycke räfflad aluminium som borde klara av att kyla mer än 100W värme.
Kan någon av er hjälpa mig med tips på drivare och ett enkelt kopplingsschema "for dummies"?
TACKTACK!!!
:D
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Nybörjarfråga om Cree MCE

Inlägg av hcb »

Hej och välkommen till forumet!

Det finns många här som är mer kvalificerade än jag att svara på din fråga, men en av de allra enklaste strömregleringskretsarna du kan bygga baseras på LM317 (Elfa 73-120-77, titta på s 17 i databladet för 73-120-85 efter "Precision Current Limiter" (det blir samma sak för TO-220-varianten jag länkade till först), men med endast litet drygt 1 V overhead (≈4.8 V – ≈3.4 V) blir det nog knappt (bortsett från att du kommer bränna bort en hel del effekt i motstånd och regulator).
Jag skulle misstänka att en switchad regulator är att föredra, men när det gäller självbyggen av sådana måste jag lämna över till någon annan.
Laisa

Inlägg av Laisa »

Jag tänkte mig någon smidig drivare som finns färdig, kanske borta i Kina. Jag är inte så bra på elektronik... :D
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Aha. I så fall skulle du kunna kika på t.ex. Molectric.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Dealextreme har också ett gång olika drivare, de är ytterst dåliga på att dokumentera dessa dock. Men priset brukar innebära att man kan testa, eller läsa användarkommentererna om produkten. (eller kanske tom fråga DE)
Laisa

Inlägg av Laisa »

Tack för era snabba svar! Tänk om jag kunde varit nöjd...! Jag ska sätta ledden på högersidan av en hästsele och har plats för 4 tjocka, 65 mm långa batterier. Är inte bra på el... Vill ha en ordentlig belysning framåt och tror att det är lika bra att ordna den själv. Jag vill inte ha ett stort lamphuvud med många småleddar. Kan någon hjälpa mig med en bra, färdig drivare, hur MCE-dioden ska vara kopplad och ett enkelt kopplingsschema?
:D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att köpa en drivare 1000mA med 2-3 lägen blir nog inte så lätt, i och med att du ska driva från så låg spänning som 4,8V. Det blir en specialkonstruktion antar jag.

Det enklaste skulle vara att använda 3st resistorer som du kopplar om mellan. I 1A läge så blir motståndet ganska varmt, drygt 1W med fullladdat batteri. Vid mindre ström så eldar du mindre effekt i motståndet.

Problemet med denna lösning är att du får mer ljus/värme med nyladdat batteri sedan sjunker ljus/värme aftersom.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du har plats för 4st 65mm långa batterier...

Då skulle jag välja 4st 18650 Lithium-celler och koppla dom i serie för 14.8V, sen en MC-E kopplad 2S2P.

Som drivare skulle jag sedan välja en Hipflex från taskled http://www.taskled.com/hipflex.html ställd på 2000mA.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är Cree MCE en 3 eller 5W diod? Jag blir inte riktigt klok, enligt någon forumtråd jag hitta pratades det om
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =6&t=31461 1W?

Jag planerade att bygga en 2x3W med två cree XR-E 3W (http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&p=414696)

Till dessa hittade jag massa av drivare med olika steg om man valde att köra två Lithiumbatteri i serie.
Problemet med 18650 är ju att det är typ omöjligt att hitta hållare till dem.
Laisa

Inlägg av Laisa »

Jag hade tänkt NiMh celler, storlek D. Andra verkar så bökiga när det hamnar i naturen. Räknar jag rätt på förbrukningsräknare på nätet borde 4 D-celler räcka till en långtur. Vad kan jag göra med fyra D, då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet kvarstår: du behöver en speciell drivkrets som sannolikt inte finns på marknaden.
Laisa

Inlägg av Laisa »

Kan jag använda två drivare, driva två chips med vardera? Finns det? Var?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Cree MC-E är en lysdiod med fyra stycken EZ1000 3w-chip i samma kapsel.

Så man kan säga att det är en 12W-lysdiod om man vill...

Om du absolut vill använda 4st D så är nog den enda drivern jag vet som klarar det och är flerläges kvalitetsdriver MaxFlex:
http://www.taskled.com/maxflex.html

Du får koppla chippen på MC-E i serie (eller köpa en star med chippen i serie från början) och ställa MaxFlex till 1A ut, men det är på gränsen av vad MaxFlex klarar, så du får se till att den är limmad med sin thermal pad mot kylflänsen.
Laisa

Inlägg av Laisa »

Underförstått Meduza: Det finns enläges? Ge mej gärna adressen till en sån istället och ett enkelt kopplingsschema! Då ska här lysas ute på vägarna..
:)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tror snarare att det underförstådda ska vara att det inte finns någon annan kvalitets driver jag vet om.

Att hitta andra drivers som driver en MC-E på 1A/chip är enormt svårt i dag (1A per chip är absolut maximum, rekkomenderat är att hålla sig runt 700mA)...

Den som skulle kunna fungera och är enläges är väl HipCC: http://taskled.com/hipcc.html, men den vill egentligen ha högre spänning, det är precis på dess undre spänningsgräns...

Men om man vill leta kinadrivers så har tillexempel http://www.kaidomain.com en driver som klarar ge 2.8A @ 3.5v när man driver den på 4.8V, fast det är en linjärreglerad lösning så den bränner all överskottsenergi som värme...

Annars är det rätt dåligt med små smidiga drivers som driver dessa monsterlysdioder...

Att koppla upp en MaxFlex är inte så svårt... två sladdar till batterierna, två sladdar till lysdioden och två sladdar till en strömbrytare så är man klar...
Skriv svar