Göra egna mejerikopplingar?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Viper

Göra egna mejerikopplingar?

Inlägg av Viper »

Hej,

Det är så att jag skulle behöva ett par mejeri kopplingar till ett projekt men har inte funnit några till lämpligt pris då dom flesta i rostfritt kostar allt från 500 kr och uppåt vilket jag anser blir onödigt dyrt så jag var inne på att göra mig några egna istället då jag har material och maskiner för detta på jobbet.
Då jag inte har några kopplingar att mätta eller studera så försökte jag leta efter en ritning eller liknande på internet men har inte funnit något ännu så jag försöker mig på att se om någon här kanske vet vart jag kan få tag på det.

Så min fråga till er här på forumet är om ni kanske har en 2" eller 2.5" mejeri koppling att mäta på åt mig eller vet vart jag kan tänkas hitta en ritning på dessa för att sedan tillverka egna av på jobbet.
Annars kanske någon vet vad dom heter på facklig engelska så man kan bredda sitt sökområde lite?

Bild på koppling:
Bild

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Göra egna mejerikopplingar?

Inlägg av TomasL »

Tja, du kanske kan tala om vad du skall använda den till, och vilket material du tänkt dig, då det finns mängder av alternativ tillgängliga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

"rostfri boj med mejerikopplingar och eldfast botten" ? ;)
Viper

Inlägg av Viper »

Tjosan igen!

Glömde självklart av att skriva att den skall göras i rostfritt Glenn är ju inte så långt ifrån sanningen så att säga men självklart bara på en teoretisk nivå. ;)

Skall använda kopplingarna till att fästa 2" eller 2.5" rostfria rör på ett lämpligt kärl som också är i rostfritt. Finns det smidigare och enklare lösningar så tar jag gärna emot tips ända grejen är att det skall vara lätt att demontera grejerna.

Mvh
Viper
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, du kan ju alltid göra en rilla på röret, sätta dit lämpliga o-ringar och köra ned det hela i ett lagom större rör.
Flänsar är ett annat alternativ, ett tredje alternativ är att göra använda nån form av JET-Koppling, med lämpligt tätningsmaterial (gummi).
Den ser ut så här:
Bild
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har eventuellt en idé.
Lätt att fixa och halva priset mot en mejerikoppling.
Länk (sök på helrör)
Viper

Inlägg av Viper »

Haha jag blev ju riktigt glad först och tänkte att det var något riktigt bra förslag men sedan när jag hovrade över länken och såg vart den pekade insåg jag skämtet. :P

Mycket lustigt! ;)

Mvh,
Viper
hh

Inlägg av hh »

Jag gjorde någon gång en hypotetisk sökning och kom fram till att de heter något i stil med sanitary union.
Viper

Inlägg av Viper »

Har nu lyckats få ett par ritningar som man kan utgå ifrån men det finns 2st gängor som jag inte känner igen och heller inte kan hitta någon information om på google.

Det står på ett ställe tex RD70X1/6" och på ett annat ställe finns det en gänga med storleken RD69.4X1/6" min gissning är att det är någon slags rörgänga men jag har aldrig hört om något som kallas RD etc. Ritningarna är iof i övrigt text på något liknande japanska eller kinesiska så kanske har dom ett eget namn för någon rörgänga där nere?

Mvh,
Viper
hh

Inlägg av hh »

Det är en rundad gänga enligt DIN 405/1

Dela gärna med dig om du hittar någon fin ritning
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Är det inte plastis som gäller numera, eller skall det bli ett andra steg för förädling?
Viper

Inlägg av Viper »

Plastis? Nej hör bara på namnet skriker ju dålig plastig kvalité om grejerna. ;)

Jag gillar inte plast, vill ha rostfria polerade rör och eventuellt glänsande kopparrör i grova dimensioner och med mycket gediget arbete bakom som gör att det bara lyser av kvalité och onödigt arbete. :P

Lägger upp ritningarna på kopplingen jag kom över senare ikväll eller imorgon, just nu skall jag lira lite Empire Total War. :)

Mvh,
Viper
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det var väl snarare själva metoden som är ändrad sen så går det ju att göra det i RF istället för plast.
Verkar vara fasiken så mycket säkrare och enklare.
Viper

Inlägg av Viper »

Tjenis!

Här kommer ritningarna jag fick tag på som jag lovade att slänga upp! Håll till godo med dom och ha så trevligt!

Bild

Bild

Bild

Hoppas det skall smaka!

Mvh,
Viper
Skriv svar