NI Multisim och op-förstärkare/komparatorer

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
JanErik

NI Multisim och op-förstärkare/komparatorer

Inlägg av JanErik »

Är det nån här som har erfarenhet av programmet och kan berätta hur ska man få utspänningen på dem begränsad till matningsspänningen? När man kopplar en op till oändlig förstärkning sticker utgången iväg till typ 2 kV, fast kretsen matas med 9 V. Prövade sätta en zenerdiod på utgången men tycker det inte funkar som det ska då heller.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: NI Multisim och op-förstärkare/komparatorer

Inlägg av Walle »

Jag har också detta problem, och det är högst irriterande. Det känns som att någon har misslyckats lite i implementeringen av regeln att de gör "allt" för att hålla spänningen på - ingången noll.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

Jag har simulerat mycket men inte stött på problemet, mina OPs klipper så fint om man kör dom botten.

Har ni valt en "riktig" op med typbeteckning?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Precis som steppen7 redan nämnt - låter som att ni använder er av ideala OP-ampar, dioder, motstånd, kondingar, drosslar etc.

Försök att så mycket som möjligt använda modeller av verkliga komponenter i era uppkopplingar - De visar då en massa effekter som annars aldrig syns i simuleringarna med ideala komponenter - används ideala komponenter okritiskt i simuleringar så ger dom ofta alldeles för bra svar - som inte går att upprepa i verkligheten när det är prototypdags.

Vid höga frekvenser så har man uppmätta modeller även på sådana 'enkla' saker som motstånd, kondingar och drosslar då även små avvikelser ger stor påverkan på resultatet i kritiska kopplingar (som tex. passiva filter). titta på tex coilcraft:s drosslar - finns både spicemodeller och S-parametrar för att man skall kunna simulera med dessa komponenter så bra som möjligt.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Jag använde nog en LM324. Har därefter uppdaterat från 10 till 10.1 och kopplat upp förstärkaren med återkoppling och nu klipper den nog som den ska.
Skriv svar