Jag köpte en logikpenna på Tradera för 62 kr och jag var ju förståss tvungen att kolla innuti den när jag fick hem den. Hade räknat med ett par tre komponenter och en op-amp eller så. Ack vad jag bedrog mig!
Utanpå:
Innuti:
1 IC, 15 transistorer, typ 25 motstånd, 4 trimpottar en en hög annat krafs....
Han har ju tryckt in en imponerande uppsättning med funktioner i den. Det känns som om jag vill ha en..... Kan inte kosta mer än dryga hundringen att bygga en.
Men hur stora (eller små) kondingar kan den tex mäta? Lär ju bli lite svåravläst med den displayen också.. Kanske vore ide att trycka in nån liten LCD?
...ok å så byter man ut microcontroller...en dsPIC eller till nåt riktigt avancerat....så man till slut har ett handburet oscilloskop...nu överdrev jag kanske en aning...men visst vore det nåt
jack skrev:Men hur stora (eller små) kondingar kan den tex mäta? Lär ju bli lite svåravläst med den displayen också.. Kanske vore ide att trycka in nån liten LCD?
En vanlig digital multimeter har ju oxo bara 4 siffor (eller 3.5 eftersom den första siffran sällan går högre upp en till 1) så antalet siffror är säkert inte något problem.
Kapacitans gick och mäta mellan 1 nF och 500uF (fast vid 100 uF tog det ett par sekunder).
Allmänt så är ju inte precisisionen allt för god på den, men vad man man begära för så lite pengar?
Ojrå, den där fick jag verkligen lust att bygga nu
Men, vafasen? Har han byggt den på experimentkort?
Får nog bli nästa projekt (som förmodligen som vanligt aldrig kommer att bli av )
Gillar speciellt "serial ascii"- och "ntsc video pattern"-funktionerna Även om dom kanske inte är de mest andvändbara funktionerna men...