Olle bygger ett försteg med OPA2134
Re: Olle bygger ett försteg med OPA2134
Nä, laster på 600 eller 2k är inte väldigt relevanta.
0 är en teoritisk siffra. Men det vet du.
Jag har sagt allt jag har att säga. Jag kan inte övertyga någon som har bestämt sig för att distorsion är allt.
0 är en teoritisk siffra. Men det vet du.
Jag har sagt allt jag har att säga. Jag kan inte övertyga någon som har bestämt sig för att distorsion är allt.
- anders_bzn
- Kontakt:
- mr.olle.norell
Jo, jag tänkte nog köra en helt vanlig tvåpols omkopplare:

Nackdelen är väl att mekaniska grejer går sönder förr eller senare, men äh, de problemen får man ju ta då
Sen har man problemet med ev. oxid på kontaktytorna, men jag har rätt torr luft inne tror jag...
Föresten så kan jag säga att försteget har spelat fint de senaste dagarna
Jag är helnöjd!
Dessutom poffar den inte alls farligt vid till och frånslag! En liten puff i värsta fall.
Så jag behöver inte montera något relä

Nackdelen är väl att mekaniska grejer går sönder förr eller senare, men äh, de problemen får man ju ta då

Sen har man problemet med ev. oxid på kontaktytorna, men jag har rätt torr luft inne tror jag...

Föresten så kan jag säga att försteget har spelat fint de senaste dagarna

Jag är helnöjd!
Dessutom poffar den inte alls farligt vid till och frånslag! En liten puff i värsta fall.
Så jag behöver inte montera något relä

- anders_bzn
- Kontakt:
Det finns ju fina vridomkopplare med kontaktytor i silver/guld. En annan tanke är att använda slutna reläer med kontaktytor i silver/guld.
- mr.olle.norell
Kul att se dig här!
Jo, jag håller på med grus nu igen 
Men på sikt ska det väl bli en liten PP rörförstärkare... Den som lever får se!

Men på sikt ska det väl bli en liten PP rörförstärkare... Den som lever får se!

Fungerar inte vanliga enkla relä bra till audio?anders_bzn skrev:Det finns ju fina vridomkopplare med kontaktytor i silver/guld. En annan tanke är att använda slutna reläer med kontaktytor i silver/guld.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jo, men om Mr.Olle nu var rätt för oxiderade kontaktytor så...
- mr.olle.norell
Reläer är nog bra! Men det är inget jag får plats med i detta projekt. Det är nog som det är
Men det får plats, det vet jag
Jag ska bygga ett större försteg senare. På det kanske det blir reläer! Fast det blir mycket reläskrammel när man kopplar om
Det större försteget kommer ha balanserade utgångar, motorpotentiometer med styrkort som reagerar på vanlig fjärrkontroll, och framför allt en större låda
Denna ska vara liten och söt!
Såna där vridomkopplare satt det i många intgrerade förstärkare förr. De håller inte för evigt, och blir glapp.
Precis som potentimetrar blir skrapiga. Många mekaniska saker går sönder har jag märkt.
Därför min tvekan. Men det ska nog hålla ett antal år! Det är ju inte värre än att man kan byta.
Jag tänker köra plastbanepotentiometer förresten. Jag har läst att de brusar mindre och håller längre
Det börjar bli dags att bygga in allt i lådan. Det har varit kul att lyssna dessa dagar

Men det får plats, det vet jag

Jag ska bygga ett större försteg senare. På det kanske det blir reläer! Fast det blir mycket reläskrammel när man kopplar om

Det större försteget kommer ha balanserade utgångar, motorpotentiometer med styrkort som reagerar på vanlig fjärrkontroll, och framför allt en större låda

Denna ska vara liten och söt!
Såna där vridomkopplare satt det i många intgrerade förstärkare förr. De håller inte för evigt, och blir glapp.
Precis som potentimetrar blir skrapiga. Många mekaniska saker går sönder har jag märkt.
Därför min tvekan. Men det ska nog hålla ett antal år! Det är ju inte värre än att man kan byta.
Jag tänker köra plastbanepotentiometer förresten. Jag har läst att de brusar mindre och håller längre

Det börjar bli dags att bygga in allt i lådan. Det har varit kul att lyssna dessa dagar

- mr.olle.norell
Jo det är en sak jag borde erkänna
Först när jag just hade gjort kortet trodde jag att bara texten var spegelvänd. Ganska snart upptäckte jag att allt var spegelvänt
Det hela berodde på ett litet missförstånd mellan mig och eagle, men det har klarnat nu
Det hela ledde till att jag fick tänka lite mer när jag monterade komponenter med tre eller fler ben. Späningsregulatorerna var det bara att vända på, men op:n och likriktarbryggan fick jag montera på andra sidan

Men försteget har spelat varje dag nu i två veckor blir det väl, och det funkar fint
Jag är mycket nöjd!
Men layouten är spegelvänd och det ser ju inte så proffsigt ut... Dessutom har jag gjort några missar...
Så jag svängde ihop en ny layout:

Visst är den proffsigare!!
Jag lärde mig en del på den första! 
Nya features:
* Nätdel och signaldel är caddade i ett stycke och sitter ihop! På den förra fick jag dra natningsspänningen med sladdar på kortet.
* Allt är mera symetriskt, alltså snyggare
* Jag lyckades göra paddarna lite större!
* Jag kommer inte att spegelvända den när jag etsar
Fortsättning följer på måndag

Först när jag just hade gjort kortet trodde jag att bara texten var spegelvänd. Ganska snart upptäckte jag att allt var spegelvänt

Det hela berodde på ett litet missförstånd mellan mig och eagle, men det har klarnat nu

Det hela ledde till att jag fick tänka lite mer när jag monterade komponenter med tre eller fler ben. Späningsregulatorerna var det bara att vända på, men op:n och likriktarbryggan fick jag montera på andra sidan

Men försteget har spelat varje dag nu i två veckor blir det väl, och det funkar fint

Jag är mycket nöjd!
Men layouten är spegelvänd och det ser ju inte så proffsigt ut... Dessutom har jag gjort några missar...
Så jag svängde ihop en ny layout:

Visst är den proffsigare!!

Nya features:
* Nätdel och signaldel är caddade i ett stycke och sitter ihop! På den förra fick jag dra natningsspänningen med sladdar på kortet.
* Allt är mera symetriskt, alltså snyggare

* Jag lyckades göra paddarna lite större!
* Jag kommer inte att spegelvända den när jag etsar

Fortsättning följer på måndag

- mr.olle.norell
Jo förresten: Jag har skrivit text bredvid mina paddar. Det blåa alltså.
Efter det ökade jag storleken på paddarna, och då blev det rutor över texten, och ERC klagar på "no vector font"
Så jag försökte ta bort texten och göra ny, och jag kan få bort texten, men rutan är kvar
Finns det någon bra lösning?
Edit: Jag fixade det!
Tryckte på approve.
Efter det ökade jag storleken på paddarna, och då blev det rutor över texten, och ERC klagar på "no vector font"
Så jag försökte ta bort texten och göra ny, och jag kan få bort texten, men rutan är kvar

Finns det någon bra lösning?
Edit: Jag fixade det!

- rectumfrier
- mr.olle.norell
Tjena David!
Nepp! Elektronik-cad funkar bra som vanligt, men inte mekanikcad...
Rectumfrier, man kan böja benen, men nja... Den nya layouten är proffsigare
Nepp! Elektronik-cad funkar bra som vanligt, men inte mekanikcad...
Rectumfrier, man kan böja benen, men nja... Den nya layouten är proffsigare

- mr.olle.norell
Man kunde rendera en bild

Ena spänningsregulatorn ligger ner. Det är eagels fel. Det ska inte vara så.

Ena spänningsregulatorn ligger ner. Det är eagels fel. Det ska inte vara så.