Optimal IR-LED för mörkerutrustning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tax

Optimal IR-LED för mörkerutrustning

Inlägg av tax »

Vilken IR-led ska man använda om den skall vara helt osynlig för ögat i mörker men synas bra med mörkerutrustning?
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Re: Optimal IR-LED för mörkerutrustning

Inlägg av SA4AQS »

vilka du vill med ett IR filter framför
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Ok, aha det tar bort det som läcker då ok. Någon aning var man får tag på irfilter?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

cyberphoto har, men verkar inte ha lösa ark utan bara färdig för kamera.
phoax säljer kodaks wrattenfilter, prislistan säger:

IR-filter
Släpper endast igenom IR-strålning.
Kodak Wratten #87 75x75mm K149 6256 425:- (ink moms)

Men i min värld borde ett IR filter, filtrera bort IR och ett dagsljusfilter filtrera bort dagsljus, men tydligen kallas filter som bara släpper igenom IR för IR filter. Ologiskt )
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Kan hålla med om det att det skull benämnas efter vad de filtrerar :P

Vore fint om man kunde hitta någon ir-film å klippa i eller typ plastark för lite DIY-jobb. Har googlat som en tok. En intressant sak ja snubblade över var här, http://www.maxmax.com/. Man kan tydligen med sonys "nightshot" i kombination med IR-filter få en kamera som ser genom olika tygmaterial. Sjukt men har upplevt det någon gång när jag tagit med blixt med min systemkamera rakt framåt och sen suttit i photoshop och donat.

Jaja offtopic, någon som har en ir-plastbit å sälja eller nått?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

IR-powerled från t.ex DealExtreme?

Och någon lämplig spridande lins...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tax: Kodak wratten filterna är ju 75x75 mm stora gelatinfilter som går bra att klippa med vanlig sax.

Vi slängde alla skivor vi hade med ir transperant plast, (Dessa var altså mörka i färgen för att bara släppa igenom IR) för nån vecka sen, jag stog och höll i dem och funderade på om jag kunde hitta något projekt åt dem.
peter555

Inlägg av peter555 »

Usch, slänga så fina grejor, jag hade gärna velat haft en bit.
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Starkt av dig att slänga nått, men alltid är det just det man väljer att slänga som behövs, naturlag.
EBD

Inlägg av EBD »

Man kan använda en bit av ett färgfilmsnegativ, som ju brukar följa med när man har framkallat bilder. I slutet av remsan finns det oftast helt svarta bilder som fungerar bra.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det var någon som påpekade att vanliga "färg filter" för strålkastare ska släppa igenom det ljus dom är avsedda för och IR. Så tar man då två filter, förslagsvis röd och blå, så släpper dom tillsammans bara igenom IR.

Så är ju även frågan om man inte kan låta lysdioderna lysa genom något som gör dom lite diffusa. Att dom lyser rött ser man ju normalt bara som en liten prick.

Jag funderar även på hur bra det är för ögonen med direkt IR-ljus från starka lysdioder. Ögat kan ju inte "blända ner" för det starka ljuset. Finns det inte risk för skador på natten? Med en mer diffus ljuskälla så borde risken vara mycket mindre. Kanske kan det funka med en sån vit pryl som har för att studsa fotoblixtar på.

Jag har testa DX IR-dioder med en webbcam:

1. Man måste tabort IR-filtret som sitter i webbcam linsen. Det är 1000ggr sämre med.

2. DX dioderna är som bäst 3:e sortering, snea och olika varandra men dom lyser i 95% av fallen.

3. Dom är iofs billiga som grus, så tja varför inte...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag brukar dagligen titta in i typ hundra ytmonterade IR dioder, jag märker ingen irritation på ögonen, däremot klagar vissa kollegor på kliande ögon efter långvarig bestrålning. Hoppas jag inte blir blind vid 40 8)

Dessa glöder svagt svagt rött som man bara ser om det är mörkt i rummet omkring dem, så egentligen behöver man väll bara filtrera bort rött.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Testat 1W och 3W DX dioder och på en 1W så var inte chippet bondat till ena polen så det fungerade förstås inte och det var inte lätt att fota detta för att bevisa för DX men de var lika tillmötesgående som vanligt så jag fick en ny utan tjafs. Den som jag fick i utbyte fungerade visserligen men när jag bara hade kommit upp till knappt halva strömstyrkan så la den av. Det visade sig att den bara hade en tunn tråd från ena polen istället för två som det var till den andra så den klarade inte strömstyrkan. Skickade in bild igen och och det var inga problem alls men valde denna gång istället en 3W med betalning av mellanskillnaden och den fungerade och fungerar helt perfekt.

Det är med den som denna bild är tagen med så det är bra drag i den:

Lyser genom hand
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sa*an jä*lar, det var drag i den! :shock: :!:

Hur i h*lvete lyckade du med det? Visst P4 kylare men vad mer? kamera?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja man bör ju absolut inte sättan en IR PowerLED helt öppet utan optik/diffusor, den koncentrerade ljuspunkten kan nog ge ruskiga skador.
Skriv svar