Problem med låg nivå på seriedata till UART
Problem med låg nivå på seriedata till UART
Jag försöker ta emot seriedata via uart modulen på en pic18. Den dataström jag försöker ta emot går mellan två enheter och min uC ligger och ”sniffar” data som skickas. Just nu har jag en koppling och mjukvara som fungerar. Min tanke är sen att koppla bort den enhet som tar emot data och endast ta emot data via uCn.
Problemet nu är att efter att ha kopplat bort den mottagande enheten blir signalen alldeles för låg när jag skickar data. Knappt ens detekterbart med oscilloskop. Min hypotes är att det är ingångsimpedansen som ligger och spökar. Kan det vara så och är det i så fall någonting man kan få ordning på?
Dataledningen är låg i vila ty de data som skickas är inverterad och jag har en inverterare innan jag tar emot datan i uCn.
Tacksam för svar då jag är lite osäker på hur jag skall gå vidare.
Problemet nu är att efter att ha kopplat bort den mottagande enheten blir signalen alldeles för låg när jag skickar data. Knappt ens detekterbart med oscilloskop. Min hypotes är att det är ingångsimpedansen som ligger och spökar. Kan det vara så och är det i så fall någonting man kan få ordning på?
Dataledningen är låg i vila ty de data som skickas är inverterad och jag har en inverterare innan jag tar emot datan i uCn.
Tacksam för svar då jag är lite osäker på hur jag skall gå vidare.
Re: Problem med låg nivå på seriedata till UART
Vad är det för nivåer? Är det RS232 via riktiga drivare eller bara 5V-signalering?
Kolla upp vad det är som ska driva linjen i den andra enheten när du kopplat bort den första. Impedansproblem tror jag inte riktigt på. Däremot kan det vara open collector eller liknade om det är 5V-signalering.
Kolla upp vad det är som ska driva linjen i den andra enheten när du kopplat bort den första. Impedansproblem tror jag inte riktigt på. Däremot kan det vara open collector eller liknade om det är 5V-signalering.
En riktig seriekrets, typ MAX232 eller liknande är en bra start.
Shema mm på hur du gjort är en annan bra start
Shema mm på hur du gjort är en annan bra start
Som sagt jag famlar lite i mörkret här. I vilket fall som helst så är det ttl nivå (0-3,3V i mitt fall). Jag kan i dagsläget inte svara på vad det är som driver signalen då jag just nu endast identifierat vilken ledning som bär data men jag ska se om jag kan få ut något. Jag antar att det är någon uC som skickar data.
Nu har jag öppnat upp sändar enheten och tittat lite. Signalen kommer från en IC med beteckningen:
LCX
14
PHGM
På mottagarsidan sitter en liknade IC med beteckningen:
LCX
14
PGGJ
På kretsarna ser jag även vad jag tror är en logga. Det står ON i en cirkel men jag vet inte vilken tillverkare det kan vara, någon som vet? Slutsatsen torde vara att det rör sig om en sändare mottagare.
LCX
14
PHGM
På mottagarsidan sitter en liknade IC med beteckningen:
LCX
14
PGGJ
På kretsarna ser jag även vad jag tror är en logga. Det står ON i en cirkel men jag vet inte vilken tillverkare det kan vara, någon som vet? Slutsatsen torde vara att det rör sig om en sändare mottagare.
> LCX 14, ON Semi
Det finns säkert många som gör den, inkl ON Semi :
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/pr ... =MC74LCX14
Prova med "LCX14" i Google så får du massor av träffar...
Det finns säkert många som gör den, inkl ON Semi :
http://www.onsemi.com/PowerSolutions/pr ... =MC74LCX14
Prova med "LCX14" i Google så får du massor av träffar...
Va också på väg att säga samma sak.
ON= fd Motorola
ON= fd Motorola
Japp, kom att tänka på det i går kväll, lcx14 låter ju som en vanlig logik krets. Blev förvirrad för att det stod uppdelat på två rader.
Tror ni föresten att det skulle vara bättre att ta signalen innan inverteraren?
Tror ni föresten att det skulle vara bättre att ta signalen innan inverteraren?
På din tidigare beskrivning så låter det inte som att det är det som är problemet.
Du visste ju inte ens vilken ände som "drev" signalen. Spelar ju igen roll
om det då är inverterat eller inte. Men det är klart, om du ska läsa in det i
en vanlig USART så lär du ju får invertera den en gång till för att få det rätt.
Du visste ju inte ens vilken ände som "drev" signalen. Spelar ju igen roll
om det då är inverterat eller inte. Men det är klart, om du ska läsa in det i
en vanlig USART så lär du ju får invertera den en gång till för att få det rätt.
-
Hur har du gjort med 0V eller GND om man vill kalla den så, det låter som ditt problem.
Det låter inte som att du vet så mycket om det. Vad är det för något egentligen? Berätta lite mer av vad du vill göra, så är det betydligt lättare att göra sig en bild av allting och därmed komma med bra förslag till dig.
Man kan nog säga att jag inte vet så mycket om hur data skickas. Det är ett instrument jag har plockat isär och försöker ta data ifrån. För att data skall skickas från den ena enheten så måste en "handskakning" ske först mellan enheterna, sen kan man koppla bort mottagardelen och ersätta den med min uC. Grejen är den att jag vill ha mätdata från instrumentet men efterbehandla den i min uC (jag har data från flera sensorer jag sammanlänkar och skickar till pc via min PIC).
Nu efter en dags arbete och ett antal om och uppkopplingar senare har jag fått ordning på det. Mätinstrumentet är väldigt känsligt för störningar och hänger sig titt som tätt om man inte gör allt rätt. Jag gissar att det var glapp i kopplingsplattan eller någon dålig lödning eller något som spökade och drog signalen låg men jag vet inte. På köpet har jag förstört en inverterare och modifierat instrumentets kretskort helt i onödan
men jag fick som sagt ordning på det till slut
Slutresultatet blev riktigt bra, kvar att göra är att skriva om all testmjukvara till funktioner som kan integreras i huvudsystemet.
Tack för att ni orkar engagera er, det betyder mycket att bara få diskutera sina problem med någon.
Nu efter en dags arbete och ett antal om och uppkopplingar senare har jag fått ordning på det. Mätinstrumentet är väldigt känsligt för störningar och hänger sig titt som tätt om man inte gör allt rätt. Jag gissar att det var glapp i kopplingsplattan eller någon dålig lödning eller något som spökade och drog signalen låg men jag vet inte. På köpet har jag förstört en inverterare och modifierat instrumentets kretskort helt i onödan

Slutresultatet blev riktigt bra, kvar att göra är att skriva om all testmjukvara till funktioner som kan integreras i huvudsystemet.
Nu ska vi se om jag kan svara på detta. Alltså jag kanske uttryckte mig lite dåligt tidigare. Jag vet hur dataströmen går, dvs vilken enhet som sänder respektive tar emot signalen. Det kanske inte framgick. Av ren nyfikenhet så undersökte jag "sändaren" för att se var signalen kom ifrån och jag mätte mig fram till Tx pinnen på vad jag antar är någon typ av specialkrets för mätinstrumenttillverkaren.Du visste ju inte ens vilken ände som "drev" signalen.
Tack för att ni orkar engagera er, det betyder mycket att bara få diskutera sina problem med någon.
Jo, det brukar göra det! Hur många gånger har man inte kommit på felet när man skall förklara problemet för någon annan?
Kul att du löste det!
Jo, det brukar göra det! Hur många gånger har man inte kommit på felet när man skall förklara problemet för någon annan?

Kul att du löste det!
Skulle dock föreslå dig att du hivar in två RS232 kretsar, en på instrumentet och en på din uC, det blir lite säkrare på det viset.
Vfr, så sant. Det här forumet är rätt fantastiskt vad gäller aktiv medlemmar!
TomasL, bra förslag, i nu läget är det himla känsligt. Det känns dock som att gå över ån för vatten, jag löste det med två dioder, en optokopplare och pull-down (!) resistor, fungerar bra så här i test fasen.
TomasL, bra förslag, i nu läget är det himla känsligt. Det känns dock som att gå över ån för vatten, jag löste det med två dioder, en optokopplare och pull-down (!) resistor, fungerar bra så här i test fasen.