Ljud på avstånd
Re: Ljud på avstånd
Man kan givetvis krångla till det hur mycket som helst men en vanlig skärmad kabel
är billigast och enklast på precis exakt alla sätt.
25-30m precis jämte en elkabel är inga problem alls i ljudsammanhang om bara kabeln
är hyfsat ok. (= iaf lite skrämad)
Men som sagt, balanserad signal kan göra det mindre känsligt mot störningar.
//B1N4RY
är billigast och enklast på precis exakt alla sätt.
25-30m precis jämte en elkabel är inga problem alls i ljudsammanhang om bara kabeln
är hyfsat ok. (= iaf lite skrämad)
Men som sagt, balanserad signal kan göra det mindre känsligt mot störningar.
//B1N4RY
Men som jag skrev innan, det går bra att dra långa analoga kablar också. Att intill liggande nätkablar skulle störa vet jag inte, brum som man kan höra i vissa system kommer inte utifrån som kanske många tror. Sålänge allt är korrekt konstruerat ska även en obalanserad signalöverföring dämpa störningar då hela apparaturen ska flyta i dessa störningar.
EDIT: B1n4ry påpekade samma.
EDIT: B1n4ry påpekade samma.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
En källa och en vettig distributionsförstärkare med lämpligt antal utgångar är väl lämpligt och dra skärmat till respektive förstärkare på plats.
- Electricguy
köp JULAs fm-sändare annars, den för 99kr går att trimma ganska rejält. så man får ungefär 150-200 meter räckvidd 

Det som var min ursprungliga tanke var att köpa in en bunt små USB-ljudkort typ;

Sen kopplar man bara varje ljudkort till varsin spelare tex VLC (jag kör linux på min HTPC).
Detta är ju en rätt basic setup, man måste ju gå till HTPCn och växla musik om man vill ha något annat.
En variant hade ju varit om man kunde tillverka nån typ av radiostation som sände ut lokalt på olika band, tex lugn musik på kanal 1, raggae på kanal 2 etc. Då kunde man ju relativt enkelt bygga en egen mottagare med fasta frekvenslägen.
Och som sagt det är ju inte direkt så att jag kommer bo mitt i stan, så det ska ju inte vara några problem.
Nån som har tips om en radiosändare version XXL men många ingångar och kan sända på olika frekvenser.
Man kan ju bygga en egen box förvisso med en bunt sändare.
Men det slutar nog med att jag köper en liten pico-dator som mottagare i varje rum och kör över ethernet.
Tillsvidare nöjer jag mig nog med basic-lösningen och ljudkablar. Radio-delen är ju en hel del trixxande med.
edit: en annan sak man kan göra är att köpa in en bunt av "Allt om elektronik"'s webradio och köra över ethernet, och sedan köra tex shoutcast eller liknande strömmare.
/Hylsan

Sen kopplar man bara varje ljudkort till varsin spelare tex VLC (jag kör linux på min HTPC).
Detta är ju en rätt basic setup, man måste ju gå till HTPCn och växla musik om man vill ha något annat.
En variant hade ju varit om man kunde tillverka nån typ av radiostation som sände ut lokalt på olika band, tex lugn musik på kanal 1, raggae på kanal 2 etc. Då kunde man ju relativt enkelt bygga en egen mottagare med fasta frekvenslägen.
Och som sagt det är ju inte direkt så att jag kommer bo mitt i stan, så det ska ju inte vara några problem.
Nån som har tips om en radiosändare version XXL men många ingångar och kan sända på olika frekvenser.
Man kan ju bygga en egen box förvisso med en bunt sändare.
Men det slutar nog med att jag köper en liten pico-dator som mottagare i varje rum och kör över ethernet.
Tillsvidare nöjer jag mig nog med basic-lösningen och ljudkablar. Radio-delen är ju en hel del trixxande med.
edit: en annan sak man kan göra är att köpa in en bunt av "Allt om elektronik"'s webradio och köra över ethernet, och sedan köra tex shoutcast eller liknande strömmare.
/Hylsan
Eller så drar du en kabel med lite fler trådar i. Typ en 2x4 med separatskärmade par.
Så bygger/skaffar du ett analog-in kort till datorn. Enklast är väl en PIC/AVR och med seriekom till datorn.
Par 1: Ljud Vänster balanserat
Par 2: Ljud Höger balanserat
Par 3: Volym potentiometer, (skärm=0v, tråd1=+5v, tråd2=DC-volymsignal)
Par 4: Källa potentiometer som ovan. PCn har sedan fasta nivåer för att välja vilken signal som skall skickas.
Man borde på så kort avstånd kunna köra med en 5 eller 6 ledare med gemensam skärm men då obalanserat.
Vill man inte att PCn skall ha en ljud ut till varje rum så kan man ju låta uC:n switcha signalen med små analoga
switchar och bara ha ett mindre antal förvalda källor.
//B1N4RY
Så bygger/skaffar du ett analog-in kort till datorn. Enklast är väl en PIC/AVR och med seriekom till datorn.
Par 1: Ljud Vänster balanserat
Par 2: Ljud Höger balanserat
Par 3: Volym potentiometer, (skärm=0v, tråd1=+5v, tråd2=DC-volymsignal)
Par 4: Källa potentiometer som ovan. PCn har sedan fasta nivåer för att välja vilken signal som skall skickas.
Man borde på så kort avstånd kunna köra med en 5 eller 6 ledare med gemensam skärm men då obalanserat.
Vill man inte att PCn skall ha en ljud ut till varje rum så kan man ju låta uC:n switcha signalen med små analoga
switchar och bara ha ett mindre antal förvalda källor.
//B1N4RY
Ganska vanligt att man gör så i större ljudinstallationer. Då trycker man in DC signalerna från massor med rum i en DSP burk, t.ex. SoundWeb eller Nexia. Sedan sköter DSP lådan nivå och källa till varje rum.
Jag funderar själv på något i samma stil. Har inte bestämt om jag skall skicka linje eller högtalarsignal till varje rum ännu. Det lutar åt linjenivå och så ha en aktiv högtalare i varje rum. Då behöver man ju inte skicka med DC signalen för volym heller iom att man kan ha en volm på högtalaren. Skall däremot kontrollern sitta skild från högtalaren så får man ju göra det iaf...
//B1N4RY
Jag funderar själv på något i samma stil. Har inte bestämt om jag skall skicka linje eller högtalarsignal till varje rum ännu. Det lutar åt linjenivå och så ha en aktiv högtalare i varje rum. Då behöver man ju inte skicka med DC signalen för volym heller iom att man kan ha en volm på högtalaren. Skall däremot kontrollern sitta skild från högtalaren så får man ju göra det iaf...
//B1N4RY
Ska man bygga ett sådant system så känns det ju smidigast att bygga digitalt..
Eller "halvdigitalt", d.v.s. man låter ljudet vara analogt, men man skickar kontrollsignaler digitalt. Då är det ju t.ex. inga problem att ändra volym på högtalare A från kontrollpanel X, för att sedan ända volym på högtalare A från kontrollpanel Y..ja, du fattar.
Fast jag hade nog helst byggt heldigitalt med DAC i varje högtalare.
Eller "halvdigitalt", d.v.s. man låter ljudet vara analogt, men man skickar kontrollsignaler digitalt. Då är det ju t.ex. inga problem att ändra volym på högtalare A från kontrollpanel X, för att sedan ända volym på högtalare A från kontrollpanel Y..ja, du fattar.
Fast jag hade nog helst byggt heldigitalt med DAC i varje högtalare.
Fungerar väl annars utmärkt att blanda signalerna i samma kabel.
* Överlagra audiosignalen på en dc-spänningen som innehåller volyminformation.
* Genom spänning till frekvensomvandlare mixa ihop audio signalen med en frekvens >> 20 kHz som innehåller volyminformation.
* Överlagra audiosignalen på en dc-spänningen som innehåller volyminformation.
* Genom spänning till frekvensomvandlare mixa ihop audio signalen med en frekvens >> 20 kHz som innehåller volyminformation.
mm...problemet är att oftast när man försöker bygga en bro över vattnet så är det av anledningen att färdiga system är dyra och oflexibla. Men visst, det säljs ju så nån är det till gagn.
Köra digitalt är ju en variant naturligtvis.
/Hylsan
Köra digitalt är ju en variant naturligtvis.
/Hylsan
Nackdelen med digitala system är ju att det genast blir fler komplexa enheter.
Gör man DC styrt så har man all logik centralt.
I ett digitalt system blir det mycket "overhead" eftersom man skall ha en uC m.m. i varje rum.
Det är ju iofs en snyggare lösning men jag tror det blir dyrare totalt sett...
//B1N4RY
Gör man DC styrt så har man all logik centralt.
I ett digitalt system blir det mycket "overhead" eftersom man skall ha en uC m.m. i varje rum.
Det är ju iofs en snyggare lösning men jag tror det blir dyrare totalt sett...
//B1N4RY
Skulle det gå att använda en tp-kabel till detta?
Om man kör låg-nivå på ljudet då vill säga.
8 tåtar räcker ju till lite allt möjligt
/Hylsan
Om man kör låg-nivå på ljudet då vill säga.
8 tåtar räcker ju till lite allt möjligt

/Hylsan
Om man har en TP kabel där paren är individuellt skärmade så bör det inte vara några problem.
Det funkar säkert med en oskärmad oxå men vill man vara säker på att slippa störningar så bör man ta en skärmad typ CAT6 eller så...
//B1N4RY
Det funkar säkert med en oskärmad oxå men vill man vara säker på att slippa störningar så bör man ta en skärmad typ CAT6 eller så...
//B1N4RY