Testrigg för stötdämpare. (Dämpardynamometer)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
AndreasL

Testrigg för stötdämpare. (Dämpardynamometer)

Inlägg av AndreasL »

Mitt namn är Andreas och större delen av mitt liv har kretsat och kretsar till stor del kring bilar och då särskillt banracing. Jag har reltivt många års erfarenhet av bilmekande, tillverkning av delar till racebilar och fuskar då och då vid ngn svarv eller fräs. Utöver detta så arbetar jag nu efter universitetsstudierna som mekanikkonstruktör. Så då vet nu ungefär hur illa ställt det är med elektronikkunskaperna osv. Programmering ska vi inte ens prata om... :wall:

En av de viktigaste komponenterna för en framgångsrik tävlingsbil är såklart hur chassiet (fjädrar, dämpare etc etc) fungerar. Allt detta kan man göra teoretiska modeller. En av de mer vesäntliga delarna i chassiet är stötdämparna och dess dämpkarakterestik. Att räkna på detta är inte helt trivialt och just nu sliter jag mitt hår för att komma framåt i den frågan. Man skulle varit mer vaken på reglertekniken inser man snabbt... :roll:

Oavsett räknandet ovan är det dock otroligt viktigt och intressant att kunna mäta vad man idag har för dämparkurva, hur olika justeringar påverkar dämpningen, om en dämpare är sliten eller om två dämpare som SKA vara lika inte är det.
Sådana mätningar sker i en dämpardynamometer och graferna man oftast använder sig av är last (N) som funktion av hastighet (m/s).

Egentligen är en sådanhär apparat ganska simpel i det stora hela men för en mekanist som mig blir det många nya begrepp och frågor att ta ställning till.
Tex "Hur styr man hastigheten på en asynkronmotor?", "Hur och vad behöver jag för utrustning för att få in mätvärden i min PC?" osv osv.
Många av dessa frågor har jag redan fått klart för mig men genom denna projekttråd vill jag samla allt på ett ställe så alla hjälpsamma personer kan hänga med i helheten lite bättre och då förhoppningsvis guida mig rätt bland mina komponentval.

Jag bifogar länkar till 2 andra trådar där jag ställt nga basicfrågor och där jag även förklara min önskemål lite mer i detalj.

Men kort så...

- Jag vill styra varvtalet på en asynkronmotor (eller annan lämplig motor).
- Jag vill mäta, temp, hastighet/läge, rpm och last.
- Plus vore det för om man enkelt kunde lägga upp en viss körcykel med stegvis ökande hastighet tex från mjukvaran. Dock inga krav på ngn form av random shock-mätning, allt kan/ska ske lugnt och försiktigt...i de flesta fall.

Jag tror vi börjar där så länge och jag länkar till ett finskt projekt som väl visar hur en sådanhär maskin kan se ut i DIY-skrud. (Ngn fin manöverpanel osv utanför PC vet jag dock inte om jag anser vara krav, det är extrafluff.)

Tidigare frågetrådar där jag redan fått många bra svar:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =9&t=32883

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=32796

Till sist länken till det finska hemmabygget:

http://www.probyte.fi/info/shock.htm

Stor tack på förhand, ni har redan varit till enorm hjälp så nu hoppas jag kunna knyta ihop säcken så pass att jag kan börja på riktigt med projektet. :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Testrigg för stötdämpare. (Dämpardynamometer)

Inlägg av TomasL »

Varvtalet på en asynkronmotor styr du med hjälp av en frekvensomformare.
Med rätt motortyp och möjligen extern kylning kan du problemfritt köra motorn mellan 0 och 200% av nominelllt varvtal.
Med rätt utrustad frekvensomformare kan du dessutom styra den till 100% från en dator och dessutom hämta in en massa driftinformation såsom beräknat varvtal, axeleffekt osv.
Du kan dessutom koppla en varvtalsgivare till omformaren så att den med hjälp av den inbyggda PID-regulatorn kan hålla ett konstant varvtal.
Övriga mätdata är enkelt, bara att koppla in rätt typ av givare till datorn, med lämpligt omvandlarkort.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tack Tomas för dina synpunkter.

Om du kollar de andra trådarna jag länkar till så ser du dock att, som ovan sagt, den grundläggande designen har jag klart för mig.

- Nu behöver jag stöttning i om LabJack är rätt väg att gå?
- Ska jag ens tänka tanken att testa mitt Burr/Brown PCI-kort med tanke på mina bristande kunskaper i programmering osv?
- Hur "enkel, gammal och billig" omformare kommer jag med största sannolikhet klara mig med tror ni?

Att det är ganska enkelt som du skriver betvivlar jag inte, bara det att jag aldrig gjort ngt sådanthär tidigare och inte kan det i detalj. Därav behovet av hjälp så jag kommer rätt.

För om detta projekt faller väl ut, då vet man aldrig vad man får för sig att bygga nästa gång. :)

Så jag förväntar mig inte ngn fördig lösning, mer er experters tro och syn på hur jag enklast kan lösa detta med mina förutsättningar utan att behöva göra om allt 10 ggr eller göra det onödigt komplicerat. Det jag måste förstå försöker jag såklart ta reda på och mkt har jag redan lärt mig.

Tack för hjälpen! :tumupp:
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Jag har en LabJack U3 till min accelerationsbänk. Helt suverän. Mycket lätt att använda.
Edit: Har du sett den här?
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Egen accbänk låter ju trist...inte!
Trevlig hoj du har dessutom. Vad är det för ngt? Färgschema luktar Honda lång väg...eller för den delen lite MV Agusta. En bekant till mig tävlade i TT på den gammla goda tiden, bla på CR110. Ingen dussinhoj direkt.

Trevligt detdär med lite info på LabJacken.
Har du nga bilder eller annan info hur du satt upp hela systemet?
Kör du ngn utsignal från den?
Kör du LabView eller tar du ut rådata som du sen behandlar på annat håll?
Vilka samplingsnivåer osv använder du?
Givartyper?

Oj vad frågor det blev och det finns ytterligare att ställa... :oops: *sorry*

Både PWM och 0-5v (Eller 0-10v om jag har fattat fel, vilket vore bra i detta fallet då 0-10v är vanligt för styrning av omriktare :wink:) finns väl iaf på High Voltage-modellen.
Eller finns det fördel att köra PWM-styrning direkt, om det nu går?

Det var just den tråden du länkar till som fick mig att för nga månader sedan återigen börja fundera över en egen dyno igen, tidigare har en accbänk oxå legat högt upp på listan men för bil kräver det så mkt mer i form av material, förvaring etc. En dämpardyno känns mkt simplare, men har nga egenheter som måste lösas som man slipper på en accbänk.
Tack för tipset iaf och all övrig info om labJacken från en förstahandskälla är kanon! :tumupp:
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Hojen på min avatar är en Honda CB350 -72. Borrad och strokad till 500cc. Nu har jag dock en annan hoj som jag åker på.(Lite byggbilder finns här.)
Jag har tyvärr ingen info liggande på nätet hur min bänk är uppsatt men det är i princip en PC med ett mätprogram jag själv skrivit, en LabJack U3 och en givare som ger en puls/varv på trumman.

Jag mäter tiden på varje varv trumman gör och räknar sedan fram accelerationen (och effekten).
Givaren jag har är en Haidenhein pulsgivare där jag endast använder synkpulsen som kommer en gång/varv.
Jag har även provat att använda en vanlig induktiv givare. Funkar lika bra.

Om du inte är så hemma i programmering så kan jag hjälpa dig med att skriva ett enkelt program som läser dina givare från LabJack'en och sparar i en textfil som du kan importera i Excel eller liknande.

/Maskiningenjören
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

WOW! :shock:

Dendär eran av hojar är en av de mest tilltalande, även för en sådan som mig på bara lite drygt 30 år.
Får väl beskylla min uppväxt 4 mil från Anderstorpsbanan med täta besök på VM i Roadracing och farsans mc och bilintresse för det. :tumupp:

Det lät ju inte allt för avancerat med LabJacken. Vad har du skrivit allt i för kod?
Eller är det "bara" lite excelbearbetning av rådata för att få ut den i vettiga enheter, grafer och filtrering?

Tackar för ditt erbjudande om att rita iho lite åt mig som jag inte är med på så mtk själv, men en baktanke med det hela är att försöka lära mig så mkt som möjligt själv oxå. Kanon att det finns ngn att fråga och få tips elelr hjälp av när man kör fast.

Steg ett i projektet är dock att bestämma och skaffa motor så själva ramen/riggen kan designas och börja smidas på. När den delen är klar får resten med styrning och loggning komma in bit för bit. (Hahah, rena göteborgsskämtet... :roll: :lol: :wink: )

Ingen som har åsikter om mitt PCI-kort och om det bara är en omväg för mig kontra LabJack?
Eller om det ena eller andra inte klarar av det jag vill?
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Jag har skrivit all kod i Delphi. Påminner om Visual Basic skulle jag tro (aldrig provat).
Om man nöjer sig med ett program som endast tar emot mätdata från LabJacken och sparar i en fil så blir det inte så avancerat.
Själva analysen kan man göra i Excel eller vad man nu föredrar.
Jag har dock gjort även visning av grafer i Delphi.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

För att det ska bli än enklare att få en förståelse för hur en (svindyr) köpesmaskin sköter en testcykel av en dämpare rekomenderas länken nedan. Man kan tydligt se att motorn stegar sig nedåt i ett antal förutbestämda steg.

http://www.youtube.com/watch?v=5iye1egDMDo
Skriv svar