Exportera hårdvara över nätverk med Linux

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Exportera hårdvara över nätverk med Linux

Inlägg av mri »

Vet att det finns en och annan Linux-nisse här, som kanske har nån lösning på det här.

Låt säga att maskin A har nån form av lokal hårdvara, t.ex. en serieport (/dev/ttyS0) som jag skulle vilja accessera från maskin B över nätverket. Dvs. så att open/read/write/etc. funktionsanropen fungerade över nätverket. Egentligen skulle jag vilja exportera hela /dev mappen till maskin B, ungefär som NFS. (Det jag vill göra fungerar inte med NFS.)

Jag kunde givetvis bygga en egen server och klientapplikation och använda TCP/IP sockets däremellan, men jag undrar om det finns någon färdig lösning... vill inte uppfinna hjulet på nytt.
Nerre

Re: Exportera hårdvara över nätverk med Linux

Inlägg av Nerre »

Du kan inte generellt exportera /dev-grejer hur som helst, så du måste specificera vad det är för hårdvara du vill dela ut.

Serieportar ska såvitt jag vet kunna delas (jag har aldrig gjort det på linux, däremot DOS/Win3.1, jag delade ut serieporten på en DOS-maskin så jag kunde köra PPP från Windows-maskinen).
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

nbd
http://nbd.sourceforge.net/

Borde kanske fungera?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Nerre: Hmm... verkar vara så. Google hittar inte nån generell lösning på det här heller. Hårdvaran jag vill exportera är dels vanliga serieportar, men även "custom" hårdvara som jag själv skrivit drivrutiner för.

maDa: Tyvärr fungerar inte nbd. Alla mina devices är character devices.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

jackar tråden!

Någon som lyckats att dela ett ljudkort installerat på en linuxmaskin till att användas av en windowsmaskin via nätverket? Jag har sökt med ljus och lykta på wilda webben men bara hittat lösningar för kommersiellt studiobruk...
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Streama ljudet med en server (IceCast) på Windows-maskinen och en klient (mpg123) på Linuxmaskinen?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man skulle kunna ha enheter vars device-nummer identifierar dessa som nätverksenheter (major/minor number).

När en sådan anropas skickar man sonika syscall nummer, samt dess parametrar. Kruxet är att identifiera buffrar och skicka/returnera dessa korrekt. Skulle kunna implementeras mha nya devfs noder samt tillhörande laddbar kernelmodul.

I kernelmodulen har man if( device_major & NET_MASK ) then handle_netdev(arg); etc..
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

$tiff: Har du tittat på pulseaudio eller esound? Lite dåligt med verktyg till windows men kan vara värt att testa.

Man kan även göra en del kul med Netcat, http://gleamynode.net/articles/2228/
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

speakman skrev:Streama ljudet med en server (IceCast) på Windows-maskinen och en klient (mpg123) på Linuxmaskinen?
Tack för tipset, ska prova så fort möjlighet ges. IceS verkar fixa det jag letar efter!
Sencor skrev:$tiff: Har du tittat på pulseaudio eller esound? Lite dåligt med verktyg till windows men kan vara värt att testa.

Man kan även göra en del kul med Netcat, http://gleamynode.net/articles/2228/
Har provat en pulseAudio-lösning, men lite dåligt med färdiga windows-verktyg.WinESD är inte riktigt stabilt, men det är en sådan lösning jag skulle vilja ha. Tack för tipsen.
Skriv svar