Ljud på avstånd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hylsan

Ljud på avstånd

Inlägg av Hylsan »

Funderar lite på hur man bäst förflyttar ljud på olika avstånd. Vi snackar ljud i olika rum från en källa.

Hur är det att dra en 25m ljudkabel av nån sort? (vilken typ av kabel fungerar bäst?)
FM-sändare (hemmagjord för bättre sändningsstyrka?) (FYI närmsta granne är ca 2km bort)

Vad finns det mer för sätt??
Man vill ju ha bra kvalitet, samtidigt som man inte vill lägga ner mer än nödvändigt med pengar/tid/kablar.

Tacksam på förhand!
/Hylsan
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Ljud på avstånd

Inlägg av vfr »

Att ta musiken i digtal form över Ethernet för att sedan köra ut den via en musikspelare i den lokal man vill ha det. Är det då från början analogt ljud, så måste det digitaliseras i första änden.

Det låter kanske omständigt, men med mer och mer ljud i digital form så blir det allt mer görbart. Och många system fungerar så redan. Olika former av HTPC-system t.ex.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag brukar hålla en stor plåtburk som jag fodrat med filt över högtalarna - två burkar om det är stereo. Sedan tar jag med dem in i ett annat rum och öppnar locket lite på glänt så musiken får strömma ut i lagom takt .....

Jag skulle rekommendera dig att spana i den här HiFi-forumtråden:
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=39
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Hylsan skrev:Hur är det att dra en 25m ljudkabel av nån sort? (vilken typ av kabel fungerar bäst?)
Inga problem att dra långa audiokablar, med rätt utgångs- och ingångsimpedanser kan man dra långt, bara en massa hifi-rykten som har skrämt folk. En ballanserad överföring kan vara att föredra ibland, men prova med vanlig enkel audiokabel först.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

vfr skrev:Att ta musiken i digtal form över Ethernet för att sedan köra ut den via en musikspelare i den lokal man vill ha det. Är det då från början analogt ljud, så måste det digitaliseras i första änden.

Det låter kanske omständigt, men med mer och mer ljud i digital form så blir det allt mer görbart. Och många system fungerar så redan. Olika former av HTPC-system t.ex.
Funderade på detta litegrann men då måste det ju till en relativt dyr mottagare dessutom. Nu är det inte säkert att det inte blir det av andra skäl, och då kan man ju naturligtvis utnyttja detta. Initialt är det dock en enkel lösning som är prioterad.

Ska läsa på HIFI-forumet och se ifall de har några idéer, tackar!

Problemet med ljudkabel är kanske just dragningen och vad som ligger och stör ut med vägen.
Ljud och ström ska ju inte gå tillsammans tex. Det går ju dock att lösa utan större problem om man bara tänker på det.

/Hylsan
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ska läsa på HIFI-forumet och se ifall de har några idéer, tackar!

Akta dig för hifi-nördarna bara, de kan nog komma med många ideer, dock utan någon vetenskaplig grund som vanligt.

Skriv vad du ska göra exakt, hur många meter, trådlöst, källa, mottagare...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Korrekt Psynoise, bäst är, om man kör trådlöst att spreja en sorts eterisk kontaktspray i luften som göra att radiovågorna går fortare och ger såväl djupare bas som sprödare diskant.

Ed. Snelfasningar
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Korrekt Psynoise, bäst är, om man kör trådlöst att spreja en sorts eterisk kontaktspray i luften som göra att radiovågorna går fortare och ger såväl djupare bas som sprödare diskant.

Jo, ska det vara Hifi så ska det. :D :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

NEJ vfr, HighÄnd.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag älskar citatet från SVTs Guldörat: "Äkta Svalander kvalite", det säger allt.

Problemet med alla dessa hifi-forum är att de rekommenderar saker som de har hört är bra. Finns många saker som är helt accepterat av hifi-byggare som man kan motbevisa med lite fysik direkt.

Nåja, den viktigaste specifikationen är om det ska vara trådlöst eller inte?
Vad är det för sändare; cd-spelare, mixerbord, dator eller förstärkare?
Vad finns i mottarrummet; mixerbord, förstärkare, dator eller endast högtalare?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tolkade ämnesrubriken fel. Fick för mig att det handlade om att skicka ljudvågor långt i luften.
Apropå min feltolkning så titta på följande koola film på TED: "Woody Norris invents amazing things".
Han skapar ljudet lokal mitt ute i luften.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittade inte min tråd jag startade, men den finns nog också på faktiskt. Jag fick något svar om en apparathistoria från Apple (det är väl de som gör iPoden??).
Har sett trådlösa sändare på Clas-i-Sjön och tom på Lidl.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Andax: Högst intressant! Jag har faktiskt sett 155 dB-varianten "in action"! Används som sonisk kanon på diverse kryssningsfartyg.

IP-baserad överföring är väl allra smidigast om man ska skicka ljud från flera olika källor till en eller flera olika mottagare.

Trådlös sändare har jag en, inköpt på Ö&B för 6-7 år sedan. Räckvidden är väl 25-30 meter på den, men ljudkvaliteten är horribel! Du kan i princip lika gärna använda två konservburkar och ett snöre, som att använda den FM-sändaren jag har :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ett USB-ljudkort som jag vill ha inbyggd i en förstärkare. Nu minns jag inte hur lång USB-sladd man kan ha men det är ju en variant.
Squeezeboxen en annan.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nu minns jag inte hur lång USB-sladd man kan

5m vill jag minnas att det är. Men sedan går det att sätta repeatrar (även kallat aktiva förlängare) för att få ytterligare 5m segment. Men det blir ju ändå inte mycket om man ska flera tiotals meter bort.

Det finns också långa förlängare som kör över CAT5-kabel och säkert klarar dessa avstånd. Men då är dom å andra sidan klart mycket dyrare!
Skriv svar