12V DC\DC Schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Men också att man inte magnetiserar för hårt (se kärnmaterialets B/H-kurva), samt att när man går från B1 till B2 verkligen kommer tillbaka till B1 i följande cykel. Annars glider man lätt iväg emot saturering. Speciellt om man använder bipolära transistorer (spänningsfallet ökar med ökad temperatur), vilket gör att det "hjälper till" att skena iväg emot saturering. Speciellt riskfyllt vid över 100W. Att använda mosfet (sp. fall minskar med ökad temperatur), undvika push-pull och använda "current-mode/fed" teknik gör det betydligt säkrare.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Så här blev layouten.
Är det nått som bör ändras?
http://hem.bredband.net/jonami/DC.jpg

Och så ett schema.
http://hem.bredband.net/jonami/DCSch.png
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Är dina induktiva komponenter verkligen så små som de ser ut på kortet? Det ser inte ut som de klarar 5A. Anslutningslisterna bör sitta på samma sida av kortet (EMC skäl). Med nuvarande layout får du stora slingor för switchströmmen. Dessa blir utmärkta antenner du får problem med EMC. Minska slingaarean! Se rekommendationer i databladet, det finns exempel där. Jag tycker du ska göra om layouten helt om jag ska vara ärlig. Du måste planera placeringen av komponenter bättre, för det räcker inte med att du får noll fel i CRC-checken.

Vidare, behöver du så stora kylflänsar? Vid 25W och 90% v.g. får du bara 2.5W. 1N5822 tror jag har större hål än så. Varför är C22 så långt bort?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Du skulle kunna ställaupp transformatorn så att den inte stjäl så mycke plats!.
En grej till man kan göra är ju att flytta ut komponenterna som ska kylas till kanten av kortet vilket oxo hade sparat masas plats!.

Men men det är lätt för en annan å säga hur det ska vara & se ut, när man själv slipper rita om hela skiten!.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Hmm ok. Då får vi göra om lite då.

Transformatorn vet jag inte hur stor den blir, efter som jag inte har den än.
Hur stor tror du att den skulle bli? I runda slängar?

"Ställa den upp" Varför tänkte jag inte på det...

"C20 långt borta" Ja der ser man, det var ju väldans onödigt.

"Stora kylfänsar" Worst case senario. Tänkte jag.

Tack för hjälpen så länge.
evert2

Inlägg av evert2 »

intressanta råd...ifall jag också nån gång skulle få för mig att bygga "nåt sånt"
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Så nu blev det nog lite bättre får jag hoppas...
Visst det går säkert få till det ännu tajtare, men efter som jag inte har alla delarna ännu så får det vara lite utrymme i mellan.
http://hem.bredband.net/jonami/dc2.jpg
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Q1 source har ju jättetight återledare till resten av kortet. Sedan har du ju nu gigantiska slingaareor. Läs på om mk-cad i databladet och förstå deras exempel, så ska du nog få till det.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Ja Q1 måste ju fixas till.
Men restan av ditt inlägg förstår jag inte riktigt.
"Gigantiska slingareor" Menar du att jag skall försöka korta ner banorna på den positiva sidan ännu mer? Eller större fält?
GND då skall jag minska ner den med? eller låta den vara som den är?
"Läs på om mk-Cad" Det där fattade jag inte alls vad du menade.

Men fortfarande så är det funderingar runt transformatorn.
Skulle man kunna ta en isolerad koppartråd som tål typ 7A eller mer.
Linda den runt en lämplig kärna och prova sig fram på nått sätt? Har en toroid kärna liggandes 28X13mm. Skulle man kunna andvända den tro?

Har fått hem 4st MC33167TV nu i alla fall.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Hej!

Jag har ritat in vägarna som strömmen måste ta.

http://www.lightmare.se/magnus/Lightmar ... r/dcdc.JPG

Den gröna är när transistorn är på. Den gula när den är av. Och den blå är din negativa spänning. Smala passager är inte bra och stora araor (loopar) för strömmen är inte, inte bra. Det kommer spraka i varenda radiomottagare i området om du inte gör något åt det. Du bör minst halvera dessa.

Om du tänker dig en TP-kabel. Där har man tvistat ledarparen just för att få så liten area som möjligt mellan ledarna. Annars skulle det störa omgivningen. Det är samma sak här.

GND ska vara så homogent och brett som möjligt. Bäst vore det om du hade ett plan på undersidan.

Dina areor blir som antenner. Även om du råkar har en låg switchfrekvens på regulatorn så har du höga stig och falltider i dessa, och de i sig blir höga frekvenser.

MK-cad är mönsterkortscad. De brukar ge rekommendationer i databladen om vad man ska tänka på när man gör sitt kort. Bara så att du vet är switchade DC/DC något som kräver lång erfarenhet av sådana konstruktioner för att få dessa bra.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag rotade fram en layout till en enkel DC-DC jag hjälpte till att bygga för ett par år sen, och ritade de ungefärliga strömvägarna på samma sätt. Det var en vanlig step-up converter från 12 till 16V, typ 2,5A max, så den är betydligt enklare än den här. Ska inte påstå att layouten är perfekt heller, men den kanske kan fungera som exempel/inspiration ändå.

http://area26.no-ip.org/linked/lapstep.png

Komponenterna där de stora strömmarna flyter är samlade så tätt som möjligt i enda änden av kortet, och ledarna är gjorda så breda som får plats.
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Bra att du hade ett exempel att visa! Det "röda" planet är ju väldigt homogent och bra. Komponentplaceringen för de kritiska komponenterna ser också mycket bra ut. (Det enda som ser ut att saknas annars är L/C-filter på ingången, med låg-ESR kondingar (keram t.ex)).
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Ahh. Nu är jag nog med.
Det var ju lättare med en sån bra förklaring.
Då får vi rita om lite då.

Tyvärr så jobbar man rätt mycket nu, Det är ju båtmässan just nu, samt renovering hemma, kontroll av dykutrustning inför säsongen, försöka flyga med min helikopter, och hålla på med detta. Men men.

Tack för visat intresse.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Nu börjar det nog närma sig. Det är ju lite skillnad mellan den första och denna.

http://hem.bredband.net/hobbys/DCDC.jpg
Skriv svar