dar & arrobarro CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av dar303 »

haha, om vi har tur och plånboken håller!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av Meduza »

Till saken hör ju att jag pratade med dar303 när jag var över och rensade bland hans prylar ett par dagar innan jag skrev det där i mars 2007
och att vi då pratade cnc-fräs varpå han sa att hans skulle vara klar i maj och jag siktade med mitt bygge på slutet av sommaren, nu två år senare är varken min eller dar303's fräs klar :D
gotis
Inlägg: 495
Blev medlem: 5 september 2007, 16:08:42
Ort: Blekinge

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av gotis »

Vad är det ni behöver i materialväg? (förutom spindeln då)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av dar303 »

Vi har materialet men det har varit bearbetningen som vi har haft problem med, monoton bytte jobb och tappade verkstaden. Som tur har så har vi (via forumet!) fått kontakt med en kille som har riktig verkstad så vi har så smått börjat skicka delar för bearbetning, borde komma delar nästa vekca om han har tid!
monoton
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 november 2006, 16:23:37
Ort: Karlstad

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av monoton »

Säter, jag har kört maskinen på bilden ganska mycket. Bara att fråga på! Vi kan ta det här, än så långe iaf. :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av säter »

Bra.
Grejen är att jag har ett likadant huvud som jag ska montera på en horisontal bäddfräs.
På flänsen vid den inre gradskivan, sitter några små pinnar, ser ut som excentrar. Vad fyller dessa för funktion?

Nästa fråga, går det att vrida mer än att spindeln står lodrätt? DVS pekandes något innåt maskinen, annars är det ju mycket viktigt att fästplanet på min spindeldocka inte lutar det minsta, då går det inte att ta sig till vertikalläge på spindeln.

Säter
monoton
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 november 2006, 16:23:37
Ort: Karlstad

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av monoton »

Om jag fattar rätt så är pinnarna styrpinnar för 0-graderläget på huvudet. De måste dras ur innan man kan vrida huvudet. Mycket bra för att vara säker på att man är i 0-läget och fräsen inte lutar 0.5 grader eller liknande.

Ang fråga två förstod jag inte riktigt vad du menar, jag har nog aldrig provocerat förbi 90 grader på huvudet så jag kan nog inte riktigt svara på din fråga? Antar att du vill veta om man kan snurra runt hur mycket som helst?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av säter »

Tack för svar.
Jag misstänkte att pinnarna är till nån sånt, några kanske är till andra jämna gradtal. Jag tror jag skippar att göra lägen för dom i adaptern. Jag ska bara ha huvudet till specialvinklar. Det ska användas nån enstaka gång bara. Då får man handrikta.
Om jag gör adaptern helt parallell, vore det illa om huvudet inte går att att vrida ner helt lodrätt. Om det fattas typ 0.1grader. Det var det jag undrade, om det finns kanske 1-2 grader extra att vinkla?
monoton
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 november 2006, 16:23:37
Ort: Karlstad

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av monoton »

Den går att vrida åt båda hållen om det är det du undrar. Sen tror jag att den går förbi 90 grader men det är snart 2 år sen jag grejade med maskinen så jag kan ha fel. Hoppas det blir bra med adaptern!
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av Tottish »

Om jag ska försöka mig på en tolkning så tror jag att det säter menar är om det finns någon liten vinkeljusteringsmöjlighet även i "Y-led", inte den 90+gradiga vinklingen som är möjlig i "X-led" . Inte för att man skall kunna ställa om det ofta utan bara för att ställa det hela rakt från början och sedan låsa den på det viset.
Jag förbehåller mig för misstolkning men vi snackar ju samma språk. (Född och uppvuxen i Säter, Dalarna)

MVH
/Tottish
monoton
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 november 2006, 16:23:37
Ort: Karlstad

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av monoton »

Aha. Någon sådan justering har jag inte sett. Man kan ju ställa vinkeln i förhållande till bordets x-led men även i förhållande till bordets y-led för att få spindeln horisontellt som på ett arborrverk. Men det är mej veterligen allt. Att det blir rätt när man använder styrpinnar och allt är åtdraget förutsätter jag. Vore konstigt att tillverka ett vinkelhuvud som inte är rätt i vinklarna? Kanske missförstod jag ännu en gång. ;)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av säter »

Jag pratar om vinkeln i Y-led, dvs omställning mellan vertikal o horisontal. Om planet för yttre gradskivan sitter exakt 45graders vinkel mot maskinen, och motsvarande 45grader mot spindeln, så blir ju max vinkel man kan ställa 90grader. dvs från vertikal till horisontal. Är det så att det är max 90.00grader, då blir det noga att maskinen är perfekt. Annars kommer man inte att kunna vrida fullt till vertikal eller horisontalläge. Jag skulle tro att gradskivan sitter 46graders vinkel på den yttersta delen, då kan man vrida förbi 1grad både i vertikal och horisontalläge. Men det klarar man inte av att mäta med huvudet löst. Får väl chansa och göra adaptern helt parallell och prova.

Tottish, Säter är inte stort så jag borde väl känna dig. Var är det för årsmodell på dig?
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av Tottish »

Årsmod. 1985. Är väl mer känd som 'Totte' utanför forumets trygga väggar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av säter »

Nja då är du en generation yngre än mig. Jag håller till i Kvarnen.
monoton
Inlägg: 127
Blev medlem: 21 november 2006, 16:23:37
Ort: Karlstad

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av monoton »

Jahaja, till slut trillar poletten ner och jag förstår vad du menar. Vet inte vilken vinkel det är men misstänker att det är exakt 45 grader, annars blir det svårt att ställa fräsen i horisontalläge. Är det tex 46 grader blir det ju så att om man vrider upp fräsen så hamnar fräsens centrumlinje ej parallellt med bordet utan 1 eller 2 grader fel. Eller har jag fel, igen? ;)
Skriv svar