Nätaggregat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw

Inlägg av Detraw »

aa jo precis, så runt 70 grader C....

här kommer i alla fall ett par bilder, de första två är på de två olika flänsar som jag velar om vilken man ska använda, hade tänkt mig den svart först, men kanske får ändra mig som sagt, vad tror ni?

De andra två är på de två kort jag hittils har gjort, det större är likriktardelen som ni kanske ser (det fattas en del komponenter på det, bla trissorna) det lilla kortet är kretsen med 7805:an...

hmm bilderna blev ganska stora, bara så att ni vet....
Bild1
Bild2
Bild3
Bild4
Bild5

Är väl kanske inte lika fint etsat och borrat och lött som en del andra är på forumet gör, men jag är ganske nöjd ändå :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Det är inte bara kylelementets egenskaper som spelar roll i sammanhanget
Du måste se det hela som ett system som består av tre delar:

1)Komponent
2)hölje
3)kylelement

.....du får läsa mitt tidigare inlägg om termisk resistans så länge så fortsätter jag kanske i morgon.. eller om nån annan hjälper dig. Jag har hållit på att skriva CV idag också....så jag börjar bli lite "mösig" i huvudet

C U
Detraw

Inlägg av Detraw »

jo det är klart att andra faktorer spelar roll också... Jag ska försöka sätta mig in i elfas faktasida lite bättre....

Tack för din hjälp idag i alla fall :D

Får väl se vad vi kommer fram till sen imorrn :)
Detraw

Inlägg av Detraw »

Nå vad tror ni om de två kylflänsarna som jag postade bilder på igår?

och vad tycker ni om bilderna på bygget som det ser hur hittills?
evert2

Inlägg av evert2 »

Mycket kylfläns blir det :D ......Svårt å veta....kanske vore idé med en fläkt...

Åter till teorin:

Tj − Tamb = P × (Kj-m + Km-h + Kh)

Nu skall vi ta reda på vilken termisk resistans som kylaren måste ha:

Komponentens termiska resistans (Kj-m) : 2,5C/W (står i datablad - kolla)
silikonbricka (Km-h) : 0,75C/W
Kylelementets termiska resistans (Kh) : X C/W

Säg också att transistorn tillåts bli 120 C (Tj)...och den omgivande temperaturen är 30C.

Vi bestämmer också att effekten (P) är max 11 W.

Tj − Tamb = P × (Kj-m + Km-h + Kh) ser då ut så här:

120-30 = 11 x (2,5 + 0,75 + X)
Uttrycket förenklas:

90 = 11 x ( 3,25 + X )

90/11 = 3,25 + X

(90/11) - 3,25 = X = 4, 93....C/W ....det är den teoretiskt framräknade termiska resistansen som kylelementen måste ha...i detta exemplet

mummel, mummel...hoppas det blev rätt nu :roll:
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm jag har inte lyckats göra så mycket idag, har fått nått jävla virus och vart sängliggandes hela dagen, men nu börjar det bli bättre, så om bara huvudvärken vill försvinna också så ska jag sätta mig och försöka räkna ut hur stor fläns jag behöver med hjälp av ditt exempel, tackar....

räcker inte den flänsen jag har så får jag väl se till att skaffa en större :D
evert2

Inlägg av evert2 »

Så du förstod min förklaring då :pray: ...?

Då är det bara att göra liknande beräkningar för de andra trissorna och spänningsregulatorerna.

Hur mycket termiskeffekt alstras i likriktarbryggan?.......vad kan framspänningsfallet per diod vara 1.2 V kanske....multiplicera mad 2.....gånger maxström 5 A......2,4V x 5 A = 12 W (detta är bara en uppskattning)

Edit: Krya på dig!!
Detraw

Inlägg av Detraw »

aah tackar, det ska nog bli bättre tills imorrn....

hmmm om man lägger ihop likrikitaren med trissorna så blir det ju nästan 25W, hur ska man göra då, ska man räkna med 25W eller ska man räkna fram grader C/W för varje komponent och sen lägga ihop de för att få veta hur mycket kylelementet måste klara??

Hmm föresten, nån som vet hur mycket värmen (effekt?) en modernare CPU alstrar, så att man har nått att jämföra med....
evert2

Inlägg av evert2 »

hmmm det borde vara så...att man måste beräkna vilken termisk resistans på kylelementet för var och en av halvledarna som skall dela kylfläns.

Den halvledare som kräver den lägsta termiska resistansen, bestämmer hur låg den termiska resistansen på det gemensamma kylelementet måste vara.

SEN kan man räkna ut den totala effekten genom att bara lägga ihop halvledarnas effekt .....tror jag. :roll:
Detraw

Inlägg av Detraw »

Ok jag tror jag börjar få lite kolla på detta nu iaf.. Har räknat fram vilken terminsk resistans jag behöver på kylelementet för de olika komponentern nu..

Trissan för spolen: 17,4 C/W
Trissan för 7805:an: 8,11 C/W
7805:an: 10,9 C/W

Dessa värden har jag räknat ut som om de skulle sitta på var sin kylfläns, och att de inte får bli värmare än 100 C (är det för varm, enligt databladet klara det max 150 grader) och med 25C rumstemp.

Om man räknar med den komponent som har det lägsta värdet för termisk resistans så blir det darlingtontrissan som har sitt värde på 1,92 C/W

Då om man ska ha en fläns för båda trissorna och likriktarbryggan blir den sammanlagda effekten 20W

Då borde ett kylelement för dessa komponenter ha en terminskresistans på: 1,15 C/W kan detta stämma? I sånna fall skulle man kanske ha en kylfläns liknande denna: 75-624-16 (från elfa)

likriktarbryggan hittade jag inget värde för den termiskaresistansen i databladet, vad kan man uppskatta det till?

Tror du att jag har fått till uträkningarna rätt? verkar resultaten rimliga?
evert2

Inlägg av evert2 »

Om du genomfört beräkningarna på rätt sätt och det är dessa tre komponenter som skall dela kylfläns, så är det den med kravet på lägsta termiska resistans på kylelementet.....som bästämmer vilken termisk resistans kylelementet måste ha!....i detta fall: 8,11 C/W

Trissan för spolen: 17,4 C/W
Trissan för 7805:an: 8,11 C/W
7805:an: 10,9 C/W

Edit: Ok...nu fattar jag......trodde att siffrena ovan gällde kravet på kýlarens termiska resistans....nu trillade 25-öringen ner :roll: ....

Då så, jag har inte kollat om du har räknat rätt men jag kan ta en tittt på det imorgon!
Senast redigerad av evert2 26 februari 2005, 00:23:30, redigerad totalt 1 gång.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jo men när jag räknade ut de tre första värderna så räknade jag som om de satt på var sin kylfläns, dvs jag räknade med endast den effekt som ju den komponenten va på, tex när jag räknade ut den termiskaresistansen för kylflänsen till trissan för 7805:an räknade jag bara på 7W (antog att den inte kommer dra mer än 0.5A) Borde jag inte räkna med den sammanlagda effekten och med den komponenten som har den lägsta termiskaresistansen?

hmm kom på att jag har räknat lite fel när det gäller 7805:an, men det spelar ingen roll just nu för den ska sitta på en egen kylfläns...
evert2

Inlägg av evert2 »

Det var jag som tänkte fel
evert2

Inlägg av evert2 »

jag menar att du tänkte rätt
Detraw

Inlägg av Detraw »

du behöver inte kontrollräkna allt, jag kan lägga ut uträkningarna imorrn, så kan du ta en titt och se om det ser fin fint ut :)
Skriv svar