Allmän fråga om svarv chuckar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av warpcore »

Ja det var många svar på en fråga. Kan fortsätta med att jag inte ens har några ytterbackar till den chucken som sitter orginal! Och det vill jag gärna ha. Så får nog i vilket fall som helst köpa en ny chuck. Att det går att slipa den till en jättebra tolerans för en exakt diameter på ämnet har jag ingen större nytt av då jag tänkt köra en hel del olika ämnesstorlekar i den.

Enklaste kanske är att bara köpa hem en billigare chuck ifrån ebay och se hur bra tolerans det blir, blir det åt helvete har man iaf inte slösat massa tusen på nästan likvärdigt resultat. Chuckar är speciella och långt ifrån perfekta, men som det är nu vill jag iaf inte ha det. Sen har jag ett litet glapp i bakre lagret i mitt spindelhus på några hundradelar, det bidrar nog med en hel del kasst med.

Angående fästningen till chucken på min svarv så är det en MK2 kona? Är en slipad rund axel som passar som en handske i chucken, alltså ingen konisk form utan bara rund så skruvar man fast den med 3st bultar, såhär ser den ut!


Bild

Och Fästet bakom chucken ser ut såhär:

Bild

Länk till pici.se

http://www.pici.se/371873/

http://www.pici.se/371874/


Vet inte vad det är för kona som sagt, men alla andra chuckar jag kollat på har inte denna infästning, så blir till att göra en adapterplatta med väldigt bra tolerans så skruvar man dit den nya chucken på en bakplatta som det brukar vara, vad tros om det?
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Minus »

har sett en tabell med mått o beskrivning på chuckflänsar på nätet men hittade inte igen den nu

men annars så kolla en Luna katalog / Toolstore där ska finnas info också

har du tur så finns det en färdig fläns som gör att du kan sätta dit en standard chuck men är nog säkrast att köpa den hos nog annan än Luna
om du inte ska bli rånad

köpte en liten svarvchuck från verktygsboden och då fick man med en oljig lapp med data på noggranheten , satsa på en billig så får du byta upp
dig när du blivit varm i kläderna.

/ minus
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Fräsen »

warpcore skrev: Är en slipad rund axel som passar som en handske i chucken, alltså ingen konisk form utan bara rund så skruvar man fast den med 3st bultar, såhär ser den ut!
Så brukar det se ut på mindre svarvar. Svarva till en adapterplatta, men kör det sista när den sitter fast i spindeln, dvs. passningen mot din nya chuck. SEN sätter du dit chucken och hoppas på det bästa. Passningen mot själva spindeln kan du köra i en annan svarv om du har tillgång till en sådan.

Köpte du svarven på tradera? Orkar inte kolla tillbaka i tråden just nu, men har för mig att de sålde en EMCO utan backar där för ett tag sen.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av warpcore »

Tack för tipsen!

jag hittade faktiskt en färdig chucklösning ifrån ebay som passar direkt på mitt fäste.

Länk till ebay

Färdigt och klart för cirka ~1500kr till Sverige. Helt klart värt att testa iaf! Eller vad tror ni...
Mattias Hellore
Inlägg: 360
Blev medlem: 1 februari 2009, 09:19:57
Ort: Insjön

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Mattias Hellore »

TOS är ett välkänt märke, iallafall inom verkstadsmaskiner, har kört en sådan halvautomatisk fräs och en slip.
TOS Hostivar och TOS Olomouc.

Så jag personligen skulle köpt en sådan, jag har precis köpt en Emco Compact 8 också men manuell version, inväntar leverans.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8286
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av X-IL »

Här fanns det backar som kanske passar? http://www.tradera.com/Backar-till-svar ... n_85919317
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av whynot »

Föreslår att Du köper en indikatorklocka först och när Du spänner fast biten i chucken så
kollar Du med den vilken skruv Du ska släppa lite på och dra åt med brukar inte vara något problem då att få biten att gå runt.
Du ser direkt när Du släpper på skruven om det var rätt annars är det bara att prova nästa
kommer inte ihåg om det är på högsta läget eller lägsta man släpper på och drar åt först
men ofta inget problem.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av pinussen »

Varför inte en 4-backs "independent" chuck vad det nu kan heta på svenska, dvs där man ställer varje back för sig. Meckigare att sätta upp eftersom man får hålla på att justera de fyra backarna tills det sitter rakt. Men det går att få till bra presition i alla fall.

Dessutom kan man sätta upp icke symetriska ämnen i den också. ex. http://laban.nu/panzeriv/bilder/idler/idler-shaft.htm
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Fräsen »

Backskiva kallas det, inte chuck. Visst kan man en sådan som komplement, men inte som förstaval till vardags.
pinussen
Inlägg: 188
Blev medlem: 12 maj 2007, 16:28:39
Ort: Åkersberga

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av pinussen »

Aha, där ser man, vad heter då en sån där skiva med hål i så man kan bulta fast ännu krångligare former?

Knasigt att benämna en chuck med tre backar för chuck och en med fyra backar för något annat :D
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av warpcore »

Tack för alla svar och idéer. Jag har nog bestämt mig ändå för att köpa en ny chuck via länken jag länkade innan. Jag behöver ändå ytterbackar och även om den jag har går att få "okej" så har jag inga ytterbackar till den. och hitta sånna som är i bra skick och synkar bra med chucken orkar jag inte hålla på med :)

Självklart har jag haft klocka och mätt upp på alla möjliga vis, nog stått ett antal timmar och mätt, svarvat, mätt igen, spännt om och haft mig, spännt på alla tre olika skruvar i chucken men utan att nå bättre resultat.

Jag återkommer när den nya chucken sitter på plats med uppdateringar!
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av whynot »

4-backschuckar finns både som självcentrerade och där man skruvar en back i taget.
En skiva med lite hål brukar kallas för backskiva. Om det är axlar man ska svarva så kör man finskäret
mellan dubbar så blir det rakt, man sätter in en axelbit i chucken och svarvar den
till 60° så har man en fin dubb. Så en medbringare med en vinkel på som tar i en back så följer axeln med också.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av Fräsen »

whynot> Så tex. sca har fel benämning själva?

http://www.chuckfabriken.se/katsidor/011_BG.pdf

Planskiva brukar man kalla den som saknar fasta backar.

En CHUCK är alltid självcentrerande, oavsett antal backar.
whynot
Inlägg: 545
Blev medlem: 15 december 2005, 01:47:52
Ort: Eskilstuna

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av whynot »

Sorry, tänkte på planskiva också men kom ihåg fel så blandade ihop dom.
Vad heter en 4-backschuck som inte är självcentrerande om det nu skulle
spela någon större roll tror dom flesta vet vad det gäller i alla fall.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Allmän fråga om svarv chuckar

Inlägg av säter »

hej
En icke självcenterande med individuellt ställbara backar = Backskiva, oftast 4 backar.
En självcentrerande med spiralskiva = Chuck, oftast 3 eller 4 backar.
En skiva med bara spår = Planskiva
En skiva med ett spår för medbringarpinne = Medbringarskiva

Frågan är vad heter dom med spiralskiva+individuellt justerbara backar?
Skriv svar