Tidtagare som ska kopplas till PC

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Hassenyfiken

Tidtagare som ska kopplas till PC

Inlägg av Hassenyfiken »

Jag har nyligen byggt en tidtagare för agilitytävlingar. Den är uppbygd av c-mos kretsar. Klockan består av en kristalloscillator. Klocksignalen skickas till "logikdelen" där jag har en 4043 som jag har kopplat in fotocellerna som finns vid start och mål för att starta/stoppa tiden. vidare går sen klocksignalen till en(4st) räknare (4510). Har sedan BCD till 7segments omvandlare (4511). Allt detta fungerar mycket bra. Men nu till ett problem. Jag vill kunna koppla in tidtagaren till en dator där det finns ett program som alla tävlande finns i. Det bör vara ett serieinterface. Finns det någon som kan komma med någon ide som inte springer iväg i kostnad.
Vet inte vad det krävs för information för att klura ut detta men jag har gjort ritningar på allt.
bearing

Re: Tidtagare som ska kopplas till PC

Inlägg av bearing »

Det enklaste rent kretsmässigt är att använda en microcontroller med inbyggd UART och en TTL/RS232-IC.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

En mikrokontroller är nog den enda vettiga lösningen. Visst skulle det kanske gå att plocka ihop diskreta kretsar och en dum UART utan bussanslutning, men det blir inte speciellt bra eller litet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Finns inte shiftregister man kan göra "preset" på? Borde ju isf gå att med en startpuls läsa av sen shifta in datat i registrena till PC.

Håller dock med om att en µc löser hela funktionen så enkelt så att man häpnar.

Troligen till lägsta kostnaden också.

Man blir lat när man väl lärt sig ;)
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Tack för snabba svar.
Nu är det ju så att jag är nybörjare på detta. Har idag suttit och smurrfat runt lite. Det finns ju lite att välja på. Kan någon av er rekomendera någon lämplig. Vad tror ni om denna annars "Arduino Duemilanove (2009)"
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ett mycket bra val. Du slipper den förlegade serieporten och du får en lättprogrammerad MCU, bara att handla och köra igång programmerandet. ;)
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Så bra! Då ska jag köpa en sådan och försöka att lära mig programeringen. Finns ju bra hjälp på deras hemsida. Om jag har förtått saken rätt så ska det gå att använda analoga ingångarna som digitala också. Jag tror jag behöver alla för att kunna läsa in BCD koden från fyra siffror (4*4). Är jag inne på rätt spår???
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ja du kan använda de analoga som digitala ingångar.

Annars kan du kan lösa det på flera olika sätt.
1. Låt bli sifferinformationen. Räkna samma pulser som räknaren i gamla enheten direkt och skicka över det du får.
Fördel: använder lite ingångar, enkelt att bygga vidare på till en helt ny enhet. Kan enkelt öka upplösningen, om tidbasen tillåter.
Nackdel: Måste sätta sig in mera i agilityreglementet, kan kanske innebära mera programutveckling.

2. Läs siffrorna som du sa.
Fördel: Behöver inte veta något om agilityreglementet. Behöver bara läsa in fyra siffror och bestämma när de ska skickas till datorn.
Nackdel: Använder mycket ingångar.

3. Läs siffrorna som du sa, men gör det multiplexat.
Fördel: Samma som ovan men behöver bara 6 ingångar för sifferinformationen.
Nackdel: Behöver mera programmering än i 2.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tipset är ju att kasta hela befintliga lösningen då i princip hela konstruktionen lätt ryms i en µc ;) Det enda som i princip behöver vara externt är drivningen av BCD-displayerna om de är lite större.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

I så fall kan man vara ännu mera förenklande och byta ut displayerna mot en liten LCD. Om de som sagt inte var av det större formatet.
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Saken är ju den att bygget betalas av en förening och som ni säkert vet har ju inte dessa så mycket pengar. Eftersom jag redan har byggt tidtagaren så känns det dumt att skrota den. Annars är ju era tankar positiva. Jag tänker även koppla in 165 mm displayer (8st) till anläggningen så att publiken kan se tiden också. Dessa displayer kommer att nollställas först när hunden startar. Jag har beställt en microkontroller som ska programeras så fort som möjligt, (dvs när jag har tilrällräkligt med kunskaper).
Hans
PS. Bygget så här långt har kostat ca 1000:- inkl diverse kontakter, strömförsörjning och brända displayer. DS.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Version nr 2 blir mycket billigare. Om du använder låda, kontakter, tidbas, displaydrivare och displayer så är det i princip bara MCU'n som kostar.

Har du tänkt på att göra egna displayer av lysdioder.
Hassenyfiken

Inlägg av Hassenyfiken »

Jo jag har tänkt på det men jag såg en bekant som gjorde det och det såg inte lockande ut, mycket borrande och fipplande.
Dom stora displayerna som jag har beställt kostar under 200:- st vilket jag anser är billigt med tanke på hur mycket tid det tar att bygga själv. Den MCU som jag beställt kostar under 300:- vilket inte heller är så farligt.
Sitter nu och tittar (planerar) på hur jag ska koda MCU:n :shock:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har man tid kan man få till bra resultat, men oftast är tid också pengar.
Lycka till med kodningen!
Skriv svar