![Laughing :lol:](./images/smilies/lol.gif)
Att bensinmotorn antänder under konstant volym, medan dieseln under konstant tryck. dvs bränslet och när det sprutas in osv. är i sig i princip ointressant.
Vätgas går nästan inte att använda i en vanlig bensinmotor då vätgasen kommer tok-knacka när bla. avgasventilerna blir för varma. Bäst lämpad för vätgas är nog wankelmotorn där de tre separata kammarna gör att vätgasen inte kommer i kontakt med den varma avgasporten.danei skrev:En diesel motor kan man köra på många olika bränslen. Vätgas körs väl ofta i dieselmotorer. En ottomotor kräver ju ett bränsle med bra knackningsbeständighet.
Det verkar som att det inte finns några klara linjer för vad en ottomotor är eftersom de som hävdar att otto-principen inte är fyrtaktsprincipen har sina källor från andra personer som hävdar samma sak. Därmed anser jag att det är en tycke-sak.Millox skrev:Nä, det förstår jag ni inte hittar. Här är den:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/otto.html
Den ser bekant ut från nån lärobok jag haft i fysiken, så jag tror nog den stämmer. Som synes är den inte likadan som diesel-cykeln.
Den länkades från den där four-stroke-cycle-sidan, som dessvärre innehåller ett antal fel(vad det verkar som). Läs mer på talksidan för att se diskussionen. Jag tycker dock det räcker med att titta på de olika pv-diagrammen för att säga att det definitivt inte är samma processer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Four-stroke_cycle
United Stirling finns inte kvar men kockums stirling finns allt.