Stirlingmaskiner, finns det några sådana?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skillnaden mellan diesel och bensinmotorn är väl, förutom bränsl, lukt och sot :lol:
Att bensinmotorn antänder under konstant volym, medan dieseln under konstant tryck. dvs bränslet och när det sprutas in osv. är i sig i princip ointressant.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Största skillnaden (som ger genomslag på verkningsgraden) är att dieseln arbetar utan throttel och då följdaktligen med luftöverskott. Detta medför i bensinmotorns fall (denna måste minska luftmängden eftersom insprutningen MÅSTE blanda viss mängd bensin per luftmängd - med andra ord så styr throttelspjället aktuellt effektuttag) att man förlorar en hel del effekt på pumpningsförluster ( ingastrycket är lågt vid dellast så motorn måste aktivt suga i sig luften vilket medför effektförlust)

Sen är detta inte hela sanningen, då man med modern motorteknik (GDI-motorn ifrån mitsubitsh bland andra) är så kallad leanburn motor och jobbar med luftöverskott - lite svårt att få det att fungera riktig bra dock, men en smart ide
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En diesel motor kan man köra på många olika bränslen. Vätgas körs väl ofta i dieselmotorer. En ottomotor kräver ju ett bränsle med bra knackningsbeständighet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och bensinmotorer kan man utan problem köra på fotogen. Hmm, kanske inte dagens möjligtvis.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

danei skrev:En diesel motor kan man köra på många olika bränslen. Vätgas körs väl ofta i dieselmotorer. En ottomotor kräver ju ett bränsle med bra knackningsbeständighet.
Vätgas går nästan inte att använda i en vanlig bensinmotor då vätgasen kommer tok-knacka när bla. avgasventilerna blir för varma. Bäst lämpad för vätgas är nog wankelmotorn där de tre separata kammarna gör att vätgasen inte kommer i kontakt med den varma avgasporten.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Nä, det förstår jag ni inte hittar. Här är den:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/otto.html

Den ser bekant ut från nån lärobok jag haft i fysiken, så jag tror nog den stämmer. Som synes är den inte likadan som diesel-cykeln.
Den länkades från den där four-stroke-cycle-sidan, som dessvärre innehåller ett antal fel(vad det verkar som). Läs mer på talksidan för att se diskussionen. Jag tycker dock det räcker med att titta på de olika pv-diagrammen för att säga att det definitivt inte är samma processer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Four-stroke_cycle
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Eson: jag sa ju det. En vankel lär det inte funka i heller. Där antändningen sker är det varmt. Så det kommer att knacka duktigt där med. Men i en diesel funkar det.
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Millox skrev:Nä, det förstår jag ni inte hittar. Här är den:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/otto.html

Den ser bekant ut från nån lärobok jag haft i fysiken, så jag tror nog den stämmer. Som synes är den inte likadan som diesel-cykeln.
Den länkades från den där four-stroke-cycle-sidan, som dessvärre innehåller ett antal fel(vad det verkar som). Läs mer på talksidan för att se diskussionen. Jag tycker dock det räcker med att titta på de olika pv-diagrammen för att säga att det definitivt inte är samma processer.

http://en.wikipedia.org/wiki/Talk:Four-stroke_cycle
Det verkar som att det inte finns några klara linjer för vad en ottomotor är eftersom de som hävdar att otto-principen inte är fyrtaktsprincipen har sina källor från andra personer som hävdar samma sak. Därmed anser jag att det är en tycke-sak.

Jag tycker då att eftersom Nicolaus Otto byggde den första fyrtaktsmotorn så kan en fyrtaktsmotor kallas en ottomotor, oavsett antändningssätt. Orsaken till att folk kallar 'bensinmotorn' för ottomotor kan vara för att en bensinmotor går att driva på andra bränslen än bensin och man behövde ett begrepp som omfattade samtliga.

Dessutom så står det i första länken; 'On this page we discuss the Otto Thermodynamic Cycle which is used in all internal combustion engines.'
Klickar man på 'p-V diagram' länken på sidan kommer man till en annan sida där det står följande; 'The Carnot Cycle describes the operation of refrigerators, the Otto Cycle describes the operation of internal combustion engines, and the Brayton Cycle describes the operation of gas turbine engines.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Tja, för min del har jag hela tiden tänkt på otto-cykeln, dvs den termodynamiska cykeln, inte på en specifik motortyp. Dvs, jag tycker det är helt ok att säga ottomotor uppkallad just efter uppfinnaren, men det är helt uppåt väggarna att kalla en dieselmotor för ottomotor eftersom det bevisligen är helt olika termodynamiska principer som verkar och eftersom den uppfinnaren hette just diesel. Var man på sin plats ;-)

För övrigt är det totalt fel att säga att alla motorer med intern förbränning använder sig av ottocykeln. Se bara på brayton som just precis är intern förbränning, men som inte det minsta har med ottocykeln att göra. Lite standard amerikansk begreppsförvirring vad det verkar som...
Eelector
EF Sponsor
Inlägg: 656
Blev medlem: 3 juni 2003, 23:58:52
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?

Inlägg av Eelector »

Nu tillverkas det små (9kw) stirlingmotorer i sverige.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 396996.ece
----
Mycket intressant motortyp.
Lite roliga youtube-filmer:
(drivs av värmen från en handflata)
(en enkel motor med kul ljud)
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Sunmachine saxat ur kommentarerna på Ny Teknik-artikeln ovan. Den kanske är i största laget och inkluderar pelletsbrännare: 410 kg, 3 kW eleffekt.

Tycker också det vore väldigt intressant med en mindre stirlingmotor för t.ex. off-grid applikationer eller i husbil. Vad jag läst skall det dock vara svårare att få bra effektivitet ju mindre dom är, beror väl på tryck/godstjocklek antar jag.

/Andreas
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?

Inlägg av björn »

Precis som dancar skrev på sidan två:
United Stirling finns inte kvar men kockums stirling finns allt.


Så finns Kockums stirling kvar i malmö iallafall och dom håleer på för fullt med sina stirling motorer. Jag vet också att dom har sålt någon lösning på mindre stirlingmotorer till ett annat svenskt företag som jag tror låg någonstans i norrland.

Så TomasL, kanske kan du få hjälp ifrån Kockums Stirling (värt att slå en signal iallafall) med antingen information om vem som kan hjälpa dig eller annan info.

På tal om bilar med stirling motorer så kan jag berätta att ovannämda bolag byggde 2-3 stycken under deras glansdagar varav en hade hastighetsrekord på någon bana under många år (kommer inte ihåg mer exakt).

Av dessa stirlingmotordrivna bilar finns den ena på kockums museum i malmö och den andra (en Opel som bland annat kungen provkörde slutet på 70-talet) finns i kockum stirlings lokaler i Malmö.

EDIT: Licensen på Kockums mindre stirling motorer ägs av Solo i Åmål enligt kommentarer på http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 400482.ece
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?

Inlägg av säter »

Jag träffade Lars Linde i höstas på en stirlingkonferens i Tyskland, och det lät som dom var i full gång i Åmål.
Det är SOLO-motorn dom har köpt tillverkningen av. V-161 om jag inte minns fel. 9kW.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?

Inlägg av xxargs »

Stirling är väl som spelet 'GO' man lär sig reglerna på 5 minuter hur det fungerar - men att bemästra den så att den fungerar och ger bra verkningsgrad av insatt värme är en livstidsprojekt - om det ens räcker...

Att få något som övh. snurrar verkar de flesta amatörbyggare kunna få ihop (den som är gjord av konservburk och någon tomhylsa i länkade youtube är helt fantastisk skapelse) - men att få till något som kan driva en tungt lastad generator är något helt annat...

Men har inte typ storebro-båtar mm. inom segelfartyg just stirlingmotor i sitt värmesystem för att skapa just ström för båtens elsystem - dom köper dessa säkert från något företag....
BJ
Inlägg: 8495
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Stirlingmaskiner, finns det några sådana?

Inlägg av BJ »

Här är en länk till en annan motor, om nån har missat den:

http://shop.mawik.se/alega/default.asp?product=V45
Skriv svar