Nätaggregat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Detraw

Inlägg av Detraw »

det får bli ett senare problem :D

nu ska jag först och främst se till att få igång detta kort...

Hmm hinner inte etsa kortet idag, får ta och göra det imorrn...
Detraw

Inlägg av Detraw »

oj oj oj säger jag bara.... nu verkar det ju funka, har etsat kortet och satt dit alla delar utom trissorna, zenerdioderna och motstånden, så jag har inte kunnat testa reläet ännu, men jag får nu ut rätt spänningar på alla stället :D (har dock inte testat att mäta växelspänningen, men jag antar att det inte behövs :) )

Ska fixa lite annat nu, men sedan ska jag ta reda på vad jag ska har för värde på återstående komponenter.....

Tack för all hjälp hittills, men jag lär nog behöva lite till :D
evert2

Inlägg av evert2 »

Skulle vara kul att se det hela på bild...
Detraw

Inlägg av Detraw »

ja jag hade tänkt att ta ett par bilder under projektets gång, har bara inte lyckats leta fram digitalkameran, men det kommer....

hmm vilka zenerdioder ska man ha? om jag vill få ned mina 35V till 20V så gär ju det en skillnad på 15V. Ska jag då ha en zenerdiod som är på 20V?

Och jag antar att jag behöver effekt darlington transistorer? Vilka värden bör jag har på de? eller det kanske inte är så viktigt så länge som de klarar srömmen och spänningen??
evert2

Inlägg av evert2 »

U(ut) = U(z)-U(be).........U(be) duger det med att höfta till med 1,5 V. För att få ut 20V, så bör U(z) vara ca 21,5 Volt....det är nog inte så jätte kritiskt om du måste gå upp eller ner en volt eller så.

Till reläspolen behövs 12V antar jag.....då bör den zenerdioden ha en zenerspänning på 13,5 V (ungfär)

hfe:n (förstärkningsfaktorn) är nog inte så kritisk....kolla mer på ström och effekttålighet.
Detraw

Inlägg av Detraw »

aa missade den lilla detaljen :D Hittade en zenerdiod på elfa som var på 22V vid 50mA låter ju ganska passande... Sedan hittade jag en Darlington effekttransistor 65W 80V 5A hfe = 1000/ Då ligger jag ju över alla värden med god marginal, relät drar 0,17A (12V / 88Ohm) så då blir väl effekten 0,17 * 12 = 2W

7805:an drar som mest 1,5A så dår blir effekten 1,5A*5V = 7,5W

hmm kanske lite overkill, men den kostar bara 14kr styck, så det är ju inte så farligt... Denna skulle ju då inte behövas monteras på en kylfläns? (hmm nu hade jag tänkt det men men...)

Har jag gjort uträkningarna rätt??
evert2

Inlägg av evert2 »

Nja...den där effektberäkningen blev lite galen va?

Effekten som uppstår över spänningsregulatorn (LM7805:an) är ju: ( U(in) - U(ut) )*I = (20 - 5)*1,5 = 22,5 W!!!!
Förregleringen till LM7805..alltså en utav darlingtontransistorerna gäller samma sak: ( U(in) - U(ut) )*I = (34 - 20)*1,5 = 21 W!!!!

För trissan som skall driva reläspolen: ( U(in) - U(ut) )*I = (34 - 12)*0,17 = 3,74 W!!!!

Kylflänsar är således ett måste!!!
Detraw

Inlägg av Detraw »

ja du, vad ska man säga, kan man skylla på förskylningen, eller är det bara klantighet? :D :D

Men jag lär väl inte behöva en så stor kylfläns till trissorna? hade tänkt att sätta likriktarbryggan och de två trissorna på samma kylfläns, en som är kanske 80mm lång, 50mm hög och 10mm bred, vad tros om den?
evert2

Inlägg av evert2 »

Alltså....det är ju en hel del effekt som skall kylas bort...sammanlagt 50 Watt eller så....kolla Elfa....det står hur mycket effekt kylelementen klarar av att kyla bort. Sen vet jag ju inte hu det går att "klumpa ihop" alla komponenter till ett kylelement. Har ingen erfarenhet av det ärligt talat.
evert2

Inlägg av evert2 »

Fast 1,5 A till "styrelektronik" tycker jag låter lite mycket......tror du att du behöver så mycket....jag gissar på att 0,5 A är tillräckligt för dom flesta situationer. Det skulle ju isf innebära att det är betydligt mindre effekt som måste kylas bort.
Detraw

Inlägg av Detraw »

7805:an klarar max 1,5A men antagligen kommer jag ju använda mindre än 0,5A, men jag tog bara en 7805:a, trodde inte det spelade så stor roll...

Säg att man inte använder mer än 0,5A till elektronik då blir det väl bara 7W ((34-20)*0,5) Då blir det sammanlagt för båda trissorna runt 11W Det är väl inte så mycket att kyla? sen vet jag ju inte i och för sig hur varm likriktaren blir

7805:an har jag redan monterat på en egen ganska stor kylfläns

hur funkar den här enheten °C/ W som alla kylflänsar mäts i? om det står tex 16 vid 5W betyder det då att vid 5W är den 16*5=80°C?!?
evert2

Inlägg av evert2 »

Urklipp ur elfas "fakta sidor" http://www.elfa.se/se/fakta.pdf

Halvledare som exempelvis transistorer och dioder av effekttyp har
effektförluster som av enheten själv inte kan överföras till omgivande
luft på ett tillfredsställande sätt. För att motverka otillåtet
hög temperatur måste denna värmeledningsförmåga förbättras.
Detta kan åstadkommas med hjälp av ett kylelement som överför
den uppkomna värmen i transistorn till omgivande luft genom
ledning och strålning.
En flat metallplatta är den enklaste formen av kylelement, dock inte
den mest effektiva. I de flesta fall har en mer komplicerad konstruktion
fördelar med avseende på kostnad, storlek och vikt.
I en halvledare genereras värmen i gränsskiktet. Därifrån överförs
värmen huvudsakligen till enhetens hölje och sedan via kylelementet
till den omgivande luften. En sådan värmeöverföring kan
jämföras med strömflödet genom elektriska ledare. Analogt med
denna motsvarar den termiska resistansen (K i °C/W) den elektriska
resistansen (R i V/A).
Följande enkla formel kan användas för att beräkna kylelementet:
Tj − Tamb = P × (Kj-m + Km-h + Kh)
Tj = Temperaturen i gränsskiktet.
Tamb = Omgivande lufts temperatur.
P = Den effekt som utvecklas i halvledaren.
Kj-m = Den termiska resistansen mellan gränsskiktet och höljet.
Detta värde återfinns i tillverkarens datablad.
Km-h = Den termiska resistansen mellan hölje och kylelement.
Detta värde är beroende på anliggningsytans storlek samt
dess beskaffenhet. Även detta värde kan återfinnas i
databladen.
Kh = Kylelementets termiska resistans. Detta är den termiska
resistansen mellan anliggningsytan och omgivande luft.
evert2

Inlägg av evert2 »

"hur funkar den här enheten °C/ W som alla kylflänsar mäts i? om det står tex 16 vid 5W betyder det då att vid 5W är den 16*5=80°C?!?"

Exakt..då stiger temperaturen till 80°C över den omgivande luftens temperatur. Detta innebär att om manicken är placerad i en miljö med en lufttemperatur på 30°C, så blir temperaturen på kylflänsen 110°C
Detraw

Inlägg av Detraw »

hmm det där från elfas faktasidor blev jag inte så klok utav, men men...

Jag hittade en kylfläns som ser ut ungefär som min och har samman längd och vikt (på ett ungefär) och var betäcknad med 4,1 °C/W vid 20W om jag då ska kyla runt 11W (+likriktarbryggan, hmm hur varm blir den??) Då borde kylflänsen bli MAX 45°C det kanske är lite på gränsen? Jag har också en större fläns med en på satt fläkt, bör jag ta den istället?

Hmm kanske skulle försöka få fram kameran så att jag kan få lite bilder på flänsarna....
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

45 över omgivande luft som sagt.

Ett sätt att få flera gånger bättre kylning utan enormt stora och dyra flänsar är att sätta dit en fläkt, men då får man dras med ljudet istället...
Skriv svar