ElectroMate Program

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tycker det är ett bra initiativ, även om GUI:t kan tyckas vara lite rörigt. Som sagt kanske det vore trevligt med lite fler "formler". Kanske för 555:an som astabil vippa osv.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

F*n vad ni gnäller :evil: Innan ni gnäller så tycker jag att ni ska göra ett eget program om det inte passar sig.

Jag tycker att detta programet är mycket användbart.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tycker det är synd att du tycker synpunkter på programmets användarvänlighet är "bullshit". Inte för att du har någon skyldighet att bry dig om vad vi tycker iofs, men jag fick intrycket att du gjorde programmet för att det skulle användas.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Schnegelwerfer skrev

Inlägg av SvenPon »

Du skrev att du satt på jobbet ! Du har alltså inte kollat.
Du har inte kommit hem ! men ändå skriver du en massa "bull"
Har du inget jobb att sköta ? Är du understimulerad så du kan sitta
och babbla en massa bull utan täckning ?

Jag behöver inget beröm men konstruktiv kritik tas emot som Guld.

Någon skrev om utveckling kanon , så skall man tänka.

Måste kolla vad han skrev det var BRA

EDIT: Nu såg jag 555 visst ett Bra den tar Vi.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Men herrigud!! Ta inte åt dig som att alla hatar det!!

Det är ett jättebra program.. Dock med vissa duggar eller saker som har göras bättre.. Alla program är inte 100% klara innan minst version 10!!

Tips da:

nåt litet prog som räknar ut /bygger kretser med tex en 555 för att generera fyrkantsvågor osv vore ultra!! :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag måste hålla med Icecup i vad gäller Q-värde och Rs. Dessa parametrar är ofta väsentliga när man sysslar med resonanskretsar. Det där med 555:an är ju bra. En annan kul sak är ju färg koderna på resistorer....att man kan mata in ett värde å få ut resultatet i form av färgkoder, å tvärtom.

Edit:

Skulle man inte kunna gör så att användaren kan se formlerna.....detta kan ju vara bra för nybörjare....
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En sak som jag tror många skulle ha nytta av är de vanligaste opamp-kopplingarna (inverterande och icke-inverterande).

Det vore också bra om man kunde välja enhet (eller snarare prefix), och även få resultaten i lämplig enhet. Det är nog inte alltid så lätt för en nybörjare att räkna om mellan pico, nano, mikro osv i huvudet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jine;

Menar du att du inte har formlerna för 555:an i huvet?? :D
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

:wink: Jag är 14..
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Så då finns det inte plats menar du, som till allt det andra som du beskrev: Tycker man ska kunna sånna regler i huvvet..
En sak bara: har du inget utrymme i huvet nu pojk så skulle du bara veta hur fullt det blir om en 20 30 år! :D :D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Re: Schnegelwerfer skrev

Inlägg av Schnegelwerfer »

SvenPon skrev:Du skrev att du satt på jobbet ! Du har alltså inte kollat.
Du har inte kommit hem ! men ändå skriver du en massa "bull"
Har du inget jobb att sköta ? Är du understimulerad så du kan sitta
och babbla en massa bull utan täckning ?

Jag behöver inget beröm men konstruktiv kritik tas emot som Guld.

Någon skrev om utveckling kanon , så skall man tänka.

Måste kolla vad han skrev det var BRA

EDIT: Nu såg jag 555 visst ett Bra den tar Vi.
Om du läser mina inlägg ser du att jag inte kritiserat ditt program, utan endast påpekat att jag föredrar att räkna själv istället för att använda overifierade hemmahackade program jag laddat ner på internet.

Det framgår även med önskad tydlighet att jag inte själv testat programmet.

Det vore uppskattat om du kunde ta fram vad som är "bull" i mina tidigare poster.

I övrigt balanserar du farligt nära gränsen för personangrepp här, och detta helt omotiverat!

Sådant tolererar jag INTE!!!

Det vore synd om detta forum, likt andra forum, måste skaffa moderatorer för att stävja personangrepp och osämja. Jag tycker att det är en väldigt trevlig stämning här på forumet.

Förstör inte det!
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Inlägg av SvenPon »

evert2 skrev: En annan kul sak är ju färg koderna på resistorer....att man kan mata in ett värde å få ut resultatet i form av färgkoder, å tvärtom.
Edit:
Skulle man inte kunna gör så att användaren kan se formlerna.....detta kan ju vara bra för nybörjare....
"Det fattas också uträkning för luftspola t.ex." Nej det fattas inte .

Q värdet är ju rätt lurigt att få in,det beror helt och hållet på hur du
dimensionerar spolen trådtjocklek och längd/diameter. Läs Info om spolar !

Skall kolla på det.Du skriver Rs vad menar du med det ?Skulle det var
trådresistansen ? Ang färgkoden så har du halva delen av det i
Ohmpanelen om du klickar på färgrutorna. Läs gärna Info där beskriver
jag hur formler och annat är tänkt
Kan se formeln Bra skall jag lägga in.
Tack för positivt tänkande
evert2

Inlägg av evert2 »

Jo, just det .....nu när du säger det så minns jag att det gick att trycka in resistorvärden genom att klicka på färgfälten.....
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Ett klassiskt tips när man letar buggar:

Kontrollera att fält har giltiga värden innan beräkningar görs (jag testade med att fylla i bara ett värde för kapacitansen i RC-nät, programmet kraschar pga division med noll)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rs = seriemotståndet, i svängningskrets blir det oftast spolans ohmska värde och du, jag har läst jävligt mycket om spoler och det är knepigt så jag den liggande som Excel-formel, med eller utan ferritkärna.

Att jag anser att det är ett uintuitivt interface och att du reagerar på det viset du gör visar mig att du inte har prövat på att programmera "riktiga" grejor.

Det första använder-interface jag programmerade var i 1984, en styrning till 3 laboratorieugnar på en klinkersfabrik. Jag använde ca: 70% av programmeringstiden på att kolla om det var enkelt att använda, att man förstod vad som skulle matas in osv (kurvor osv) och då vi hade monterat det klart skulle vi komma nästa dag och utbilda dom.

Då vi kom 9:00 hade de kollat lite på det, matat in lite värden och kört sedan 7:15. det fanns inte någon beskrivning, ingen hjälp-fil eller sånt, bara enheten med en bildskärm och et 4x4 t-bord. Det system körde fram till 2002 då fabriken blev nerlagt, enda ändring som blev utförd var att antalet kurvor man kunne spara blev ökat från 10 till 25.

Då snackar vi lyckat MMI (Man-Mashine Interface)!

Så jag vet faktisk hur svårt det är och anser att din reaktion på att det känns ointuitivt är ytterst fel, att "verifiera" sin inmatning med enter låter faktisk lite larvigt, all "verifiering" kan likaväl hända precis när man startar uträkningen.

Jag har i övrigt tillverkat ett antal program till kunder för att utföra inställningar på de skyltar jag är med att bygga, allihop under Windows och jag har inte haft ett enda problem med MMI:n, däremot har det varit en del problem med att lära kunden vad en viss inställning får skylten att göra men det är ju ett problem med produktförståelsen.

Alla dessa funktioner som ditt program erbjuder och många fler har jag sedan länge i ett Excel-ark och jag kommer därför inte att använda ditt program ändå men fundera lite på din reaktion, vill du göra grejor som ska till allmän beundran får du inse att du även får mothugg.

Men det är ett bra initiativ.

Jag har ytterligare ett råd: Begränsa antalet funktioner som finns, om du gör version efter version med fler och fler grejor i blir det ofta mycket rörigt att använda.

Du kan i stället göra olika program, t.ex. det nuvarande "ohms lag", ett "Timer" (555, 4538 osv), ett "Op-Amp" osv. och när du har alla klara kan du baka ihop det hela på ett enkelt sätt.
Skriv svar