Stämgaffelklocka

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :)
På något konstigt sätt så hade jag missat alla nya inlägg från 31 maj och framåt... :humm:

"Har ni tips på vad man kan polera kortet med när komponenterna är på plats?"

Jag har testat med aceton och tops. Fick inte bort allt, men det blev lite fräschare.

Hur slipade du ner alla lödningar i sista bilden?
Det står iofs "smärgelduk" men det ser så väldigt jämnt och fint ut... :)

Gillade det hålmonterade kortet, men det blev ju bra med ytmonterat också.

Kul att det fungerar! :tumupp:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Ja, man får ju tyvärr inte mail varje gång det kommer nya inlägg, så det är lätt att man missar något.

Smärgelduken på bordet och så gnuggar man kortet mot denna.
Man får titta på kortet ofta så att man inte gnuggar för mycket på något ställe.
Efter det kan kanterna på lödningarna vara lite vassa, men med svinto blir det lent på nolltid.

Jag upptäckte en sak igår som jag inte är riktigt nöjd med.
Man ställer in frekvensen med en pot och så fin-justeras frekvensen med PLLen men jag har tydligen gjort det så snävt att frekvens-spannet inte räcker för att få rätt frekvens om temperaturen ändras typ 1 gradC.
Det här blir bara ett problem om man inte temp-reglerar i lådan så för mig gör det inget.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Intressant projekt.

Där är några saker som jag undrar över bakgrunden till.

Vad är anledningen till att driva stämgaffeln med fyrkantvåg?

Signalen på Din lilla film verkar mera än lovligt gungig innan gaffeln får en "smäll", då jag antar PLL haft tid att svänga in. Är Du säker på att detta inte påverkar noggrannheten? Ellr är det bara mätrelateratså signalen är OK?

Är det verkligen bra att finjustera frekvensen genom att tvinga PLL från att låsa 100% ? Jag antar att vid justering med poten kommer den hela tiden att vilja dra åt ena hållet.

Istället för justering så kan man ju låta frekvensen bli vad den vill och därefter ställa delningstalet i klockan så att det blir rätt. Kanske lite mycket addreare och register om det nu skall vara diskret logik, men mycket lätt med en processor.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det spelar ingen roll om man driver med sinus eller fyrkant, stämgaffeln är ändå så "trög" att den bara kan vibrera i sinus iaf.
Vanliga kristaller drivs inte heller med sinus.

Mina oscilloscope stör varandra, jag borde ha stängt av det andra när jag filmade, sorry.
Signalen är i verkligheten väldigt stabil.

Jag tror att du har missuppfattat lite.
Jag erkänner att jag är ganska dålig på att förklara.
Det man ställer in med poten är bara grov-frekvens för 555an, PLLen får sen finjustera 555an så att signalen från gaffeln och 555an går i perfekt synk.
Problemet jag upptäckte var att PLLen inte kan justera tillräckligt för att den ska klara av att kompensera för frekvens-skillnaden(i 555an) vid temperatur-förändringar.

Jag hade lite lösa ide'er om hur man kan trimma frekvensen för att få ut exakt 440Hz, men någonstans måste man ju dra gränsen.
Jag kommer alltså använda en µkontroller för klockan, men den ska givetvis gå på interna oscillatorn för att undvika "fusk".
Kallibrering kommer göras på samma sätt som du "brukar" göra.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Re: Stämgaffelklocka

Inlägg av Chribbe76 »

Nu är strömförsörjnings-kretsen klar.
5V in och 3V(justerbar) ut och 7.4V ut.
Kretsen använder ett Li-ion batteri-pack som backup.

När batteri-spänningen kommer under 3.05V så stängs allt av.
Det blir dock lite knasigt när den ska stänga av sig, batteri-spänningen ökar ju när strömförbrukningen minskar så kretsen startar igen och börjar oscillera.
När oscillationen startar så dör switch-regulatorn som skapar 3V men switch-regulatorn för 7.4V hänger med i svängarna så därför lyser bara den ena lysdioden i det läget.
Jag har byggt in en hysteres som ska göra att den inte ska starta igen men det funkar tydligen inte perfekt.
Det hela borde bli bättre när jag kopplar in alla 3 Li-ion-cellerna(3 celler= 1/3 av spänningsfallet vid belastning), och strömförbrukningen kommer inte vara så hög som den är nu (tror jag).

Här är en film som visar funktionen, multimetern visar batteri-spänningen.
Film

Schema

Bild

Jag är inte helt nöjd med vissa lödningar, värmen spreds väldigt snabbt ut i jordplanet så det blev lätt kall-lödningar.
Men jag är väldigt nöjd med routningen.
Bild

Li-ion batterierna har inbyggd skydds-elektronik så man behöver inte var mer rädd för dessa än för mobiltelefonen.
Bild
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag testade kretsen med 3st Li-ion celler och kretsen stängde av sig korrekt när batteri-spänningen blev låg, som jag trodde.
Men när jag provade att dra mer ström ur batterierna så blev det väldigt fladdrigt från båda switch-regulatorerna.
Jag har löst problemet genom att ha en diod från komparatorns utgång till Q5, resultatet blir att den klipper snabbt men startar långsamt.
Nu fungerar det perfekt med bara 1 cell och maximal förbrukning.

Fixat schema
Användarvisningsbild
DiyJohn
Kontakt:

Inlägg av DiyJohn »

Fasen vilket grymt projekt!
Det är så skönt med överkonstruerade prylar som igentligen inte fyller någon ny funktion på ett rimligt sätt!! (eller har jag missat något vitalt?)
Jag GILLAR!! :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Tackar!

Projektet vilar just nu pga ett annat projekt, det kommer kanske en tråd om det snart.

Jag kom på att jag har en bild på hur jag vill att klockan ska se ut.
Tanken är att man ska få lite atomurs-feeling.
Färgerna har dock inget med verkligheten att göra.

Bild
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Flyg INTE med den.

Det ser precis ut som en Hollywood-bomb.

Men det är en väldigt cool klocka!
Låter den mycket?
Skriv svar