Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare. (Inköp avklarat!)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare. (Inköp avklarat!)

Inlägg av AndreasL »

Jag går ut hårt och postar min andra fråga på forumet... :wink:

Har läst en tid här och insett att viljan och behovet av en cnc-fräs börjar bli så pass stort att jag iaf kan fråga er DIY-experter om lite grundläggande tips.

I korta ordalag...

Jag är maskiningenjör med flera års erfarenhet av racing med bilar med allt vad det innebär. Mekande, tillverkning av delar, löda ihop elektronikboxar etc etc. Expert på ngt av ovanstående är jag doch absolut inte, men jag reder mig hyffsat i den mekaniska världen.

Tillgång till "manuell mekaniskt verkstad" finns i form av fräs och supportsvarv + en massa andra bra maskiner.

Då till mina frågor:
Är det ngn som har koll på http://www.lowcostcncretrofits.com?
Ska man ens tänka tanken att tex konvertera en gammal Värnamo U2 fräs med ngn av deras större konverteringskit?
Finns det enklare/bättre/billigare lösningar ni skulle föredra?

Det som till talar mig med ovanstående är att det är så nära P n' P man kan komma...right?
Ska jag börja koppla själv och bygga allt från grunden likt H-O:s extremprojekt kommer jag aldrig bli klar och kunskapen saknas dessutom.

Låta "storfräsen" vara som den är och köpa en billig, defekt, cnc som men byter styrsystem på?

Köpa en enklare, mindre fräs och bygga på den?
Det som gör att den ideen känns lite ohållbar är att fräsning av alu är absolut nödvändigt och egentligen stål oxå för den delen...
Kan dock leva med om hastigheter osv inte är avsedda för massproduktion.
Det räcker om mindre serier och prototyper kan trilla fram med tolerans värd namnet. Finns möjligheten till CNC kan jag ta en del extra tid om det är vad det kostar.

Jag vet att jag inte gör det lätt för mig då kraven är höga, kunskaperna varierande inom området samt plånboken "halvtom"... :roll: :wink:

Så vad har ni experter för goda råd?
Senast redigerad av AndreasL 7 augusti 2009, 16:39:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Åsikter/erfarenheter av www.lowcostcncretrofits.com önskas.

Inlägg av tecno »

Som mekanist så vet du VAD du behöver och bygger givetvis runt den järnklumpen som passar dina behov.

Frågan är då om U2:an är just den järnklumpen?
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Åsikter/erfarenheter av www.lowcostcncretrofits.com önskas.

Inlägg av AndreasL »

Ja är U2:an det tros... :roll:

Anledningen till att jag valde att fråga om just den var att den redan står på plats.
Storleksmässigt är den väl egentligen i största laget, men sammtidigt vill man åt stabiliteten samt slippa bygga om allt för mkt i form av dåliga/budgetlösningar man ser på enklare maskiner. Invetsera pengar i ytterligare en fräs + konverteringskit vet i tusan om budgeten klarar om det ska vara hyffsad storlek/stabilitet på grejerna.

Är skitimpad över det ni andra här åstakommer med era JULA och "postorder"-fräsar och som med mkt jobb funkar otroligt bra. Dock tror (vet) jag att dessa inte skulle motsvarar behovet samt att jag inte riktigt har intresset att bygga allt själv.
Det blir komplicerat och tillräkligt med jobb ändå med en "enkel" lösning.

Du har inga åsikter om lowcost... kit eller exempel på liknande "mer klara" lösningar?
Eller varför inte, en komplett maskin...fast då jag sökt nätet väldigt noga är det väl som så att ngn typ av Optimum CNC (namn?) för runt 50 000 är det som är billigast...och det tar emot lite väl häftigt.
Nytt är absolut inget krav och om ngn kunde guida mina första steg åt rätt håll i vilka lösa delar eller kit man bör köpa/kolla upp vore jag extremt tacksam.

Vet från "mitt hemforum" (bilar) att det ofta kan vara jobbigt med naiva personer som kastar sig in "på fel område", ställer "fel" frågor och har för vilda drömmar.
Så jag hoppas ni kan ha lite överenseende med mig, iaf till en början.
Och ja, jag har sökt och läst så mkt jag bara kunnat komma över de senaste månaderna. Nu börjar dock frågorna bli för många. :humm:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27063
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Åsikter/erfarenheter av www.lowcostcncretrofits.com önskas.

Inlägg av tecno »

Som sagt bara du vet VAD du vill kunna köra i maskinen.

Det finns enklare sätt att fixa till drivning på din 'klump' än att köpa in nåt som i mina ögon är lite tvivelaktigt från over there.

Bestäm din KLUMP först, bygg sen = ½ baggis. Jag menar att det är en 7-jä-a skillnad på en U2:a och en sketen Optimum för 50 lapp
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Åsikter/erfarenheter av www.lowcostcncretrofits.com önskas.

Inlägg av AndreasL »

Så det du säger är att med rätt intresse, goda tekniska kunskaper själv och i omgivningen inom mekanik/programmering/el så är det inget jättejobb att knåpa ihop ett eget system av samma kaliber som det jag länkade till och ändå slippa koppla vartenda sladd, relä och plint i elskåpet själv?

Allt ovanstående till en kostnad i paritet med lowcost färdiga kit?

Optimum är inget att ha för lite tyngre körning alltså?
Har aldrig haft möjlighet att studera ngn så därav frågan.

Jag var nog lite otydlig men ngn jätteexakt och bra beskrivning över vad mina krav på fräsning är blir svårt att beskriva...då jag knappt vet själv.
Men tillverkning och modifiering av bildelar i aluminium och stål (Planfräsning av mindre detaljer, borrning/fräsning av hålbilder/spår, fräsning av krökta ytor) samt körning av mindre serier komponenter i storleken 100x100x50 med tex ett antal 3-10mm hål, ngn "pocket", spår etc etc. Nogrannheten varierar såklart men säg att man ska kunna göra en hålbild av 4-8 hål som ligger jämt fördelade inom 75x25mm med en lägeriktighet överträffande den man kan veva fram själv mha linjalerna på rattarna.
Så enkelt utryckt gör nog monterade digitaler att det blir bra nog...dock är det svårt att fräsa snygga kurvor för hand. :wink:

Jag vet att jag uttrycker mig diffust, men som sagt, jag är inte fräsexpert/proffisionell utan är konstruktör sittandes med Catia V5.
Så blir det väldigt galet så ryt på mig. :vissla:
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Åsikter/erfarenheter av www.lowcostcncretrofits.com önskas.

Inlägg av AndreasL »

En inte fullt beskrivande förklaring men ett steg på vägen kanske.

Denna bit i aluminium är ca 150x150x25 och beskriver rätt väl en "normalbit" av den art som det kan behövas 1 eller 2 av...eller ibland 10 st.

Självklart kan det vara betydligt mer komplexa saker som krävs, annars kunde jag nog fortsatt att veva... :roll:

Bild

Bild lånad av http://www.newfangledsolutions.com/addons.php
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Åsikter/erfarenheter av www.lowcostcncretrofits.com önskas.

Inlägg av AndreasL »

Hmmm Hmmm Hmmm :humm:

Efter en allt för sen natt med knarkande av Youtube har jag såklart börjat fundera. Så ovanligt... :roll:

1. Det vissa lyckas köra med sina rena hemmabyggen eller moddade "billighetsfräsar" är ju helt sanslöst i vissa fall. :tumupp: Frågan är ju dock hur extremt mkt jobb och trail and error för att nå fram till slutresultatet? Det finns mkt duktigt folk ute i stugorna med otroliga kunskaper.

2. Som techno säger, en U2 är inte direkt liten...och som sagt, egentligen onödigt stor men finns på plats. Det som talar emot modifiering av den är väl att "dess rättmätige ägare" nog helst ser att stilleståndet av maskinen är minimalt pga "normal körning".

3. Så av en händelse hittade jag JB:s filmer på (Knark)Youtuben. Hans minsta maskin var ju inte så jäkla liten ändå trots allt och det jag gillade med den var att den inte är i MDF, det funkar inte så bra med skärvätska och sprit. Dock insåg jag att de värsta filmerna var på hans stora alufräs och då tar vi ett steg uppåt i "från nollbygge" som det känns och då faller det lite.

4. När jag idag genade igenom den lilla verkstan vi har här på jobbet insåg jag nog vad det är jag vill ha på ett ungefär.
Schaublin 22:a! Eller ngt i den storleken. Bord på ca 600x200. Inte allt för stor och klumpig men ändå "en riktig maskin" som man kan använda befintliga verktyg i. En konverterad sådan som komplement till den "stora" fräsen vore nog egentligen vettigast ur många hänseenden.

Som vanligt när man är ute på nybruten mark tar det ett tag att svänga in mot en jämnvikt och inse vad man vill ha och vad som är rimligt på ngt vis. Tyvärr går väl dessa småmaskiner från kvalitetstillverkare åt som smör i solsken kan jag tänka...eller så är de relativt högt prissatta. Men med lite tur så kanske man hittar ngt.

Ngn direkt panik är det inte då projekt likt dessa alltid tar enormt med tid i anspråk, men har ni nga nya infall på lämpliga vägar att gå för att välja hyffsat rätt komponentnivå ur "halvfabrikatshögen" så är jag idel öra.
Än så länge har ju tex techno haft helt rätt i det han antydigt mellan raderna. :tumupp:
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av säter »

Hej.
Om jag vore som dig, skulle jag skippa U2-an och satsa på en äldre NC-fräs med defekt styrsystem. Då har du kulskruvar, servomotorer och div. annat som hör styrda maskiner till. I den mån det finns några kvar, är NC-maskiner (ej CNC) gratis.
Var och köpte en svarv för ett år sedan, där fanns en SAJO VF54-NC med defekt SLO-SYN styrsystem, den borde vara gratis om den finns kvar.
Att sedan konvertera till PC-styrsystem borde gå.
Det verkar ju finnas enorm kompetens på detta här på forumet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av jojje »

Tror nog att du kan få mera hjälp om du länkar till eller lägger in bilder på det du skriver om.
Tex hur ser en U2 ut?
Vad är en Schaublin 22:a!?
Vilka knarkfilmer är det du tittat på?

Bättre att du gör jobbet en gång, än att hjälpsamma herrn ska försöka återskapa dina "tankar" å platser du varit på.

Samma gäller tex säter. In med en länk.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av säter »

Här är en SAJO vf54-nc retrofitad med ett ALLEN-BRADLEY styrsystem.

http://www.purplewaverealty.com/cgi-bin ... le224/2001
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

Kan förstå att det blir lätt rörigt för er att hänga med i vad jag egentligen söker men det beror nog mer på okunskap i ämnet...hade jag kunnat så hade jag aldrig behövt fråga här.

Men en underlig grej är att varför anade man att just en viss person skulle ha den buttraste inställningen till en nybörjare...och att man dessutom fick rätt... :roll:
Riktigt trist då kunskaperna från just det hållet är enorm, men då personen i fråga ligger på en nivå långt över de flesta andras har han antagligen tröttnat på alla som mig som behöver en riktingsvisare likt de jag ovan fick och med tiden nu ju mer jag funderat över det inser att det ligger mkt sanning i. Det tar dock nga rundor innan man landar i en rimlig målbild när man slänger sig huvudstupa in i ett totalt nytt ämne.

Och försök nu inte med att jag inte begriper mig på forumregler etc.
Jag är en av de absolut flitigaste skribenterna på mitt hemmaforum i ett annat ämne.
Där har samtliga krav på sig att logga in med fullständigt för och efternamn, nästan alla har bild på sig själv osv osv.
Tonen är oxå väldigt god och nivån hög, särskillt mot nybörjare.

Sen trodde jag faktiskt att man på ett fräsinriktat forum som detta hade lite grundkoll på extremt vanliga maskiner...men det är kanske inte är alla som kört med riktiga maskiner utan mest mdf... :vissla:
Har dock sökt efter bilder men det är dåligt med bra exempel på vad som finns och vad som önskas, men jag ska leta lite till.

Nog om detta, jag behöver inte starta min tid här på forumet med att göra mig ovän med samtliga.
Jag blir bara lite förvånad att man ska bli anklagad för att vilja ha ngn som gör jobbet åt en när det absolut inte är sant. :tumner:
Som jag skrivit, jag har läst så mkt jag kunnat men nu känt att jag måste fråga specifikt för att förstå mer. El osv är inte min grej. Dessutom ser man om man läser att jag bytt namn på tråden då den från början var specifik om ngn visste ngt om lowcostcncretrofits kit...men dom blev jag ganska snabbt ivägstryd från.

Vilka knarkfilmer det handlade om? Jo hela YouTube är farligare än knark. Sökte lite å Home made cnc...och vips hade man länkat sig runt runt i 3-4h. Det var då jag insåg att U2:an är vida overkill för min nivå och att en lagom stor sak som är stabil, tar verktyg med den kona som redan finns (ISO30) rätt ihopsatt kan utföra underverk. Och vips blev suget som jag försökt slå ifrån mig för stort... :lol:

Säter: Jupp, en lagom stor NC hade varit perfa men har inte lyckats hitta en sådan med trasigt system än, men ingen panik. Inser lätt alla fördelar med en sådan. Vet du om ngn mindre typ av NC med ca 600x200 mm bord eller är det inte oftast större bäddfräsar på ett otal ton? Man ska ha plats för åbäket oxå. :D
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av H.O »

Hej Andreas, välkommen till forumet!
Ta inte åt dig, jag tycker du skött dig bra! Är det inte för mycket information så är det för lite ;-) Vi är alla här på en frivillig basis och vill eller orkar man inte hjälpa till så är det enligt mig bättre att avstå från att posta. Sen är ju detta Svenska Elektronik Forumet som råkar ha ett antal CNC-entusiaster med skiftande erfarenhet och inte ett forum fullt av erfarna maskinoperatörer så det är nog inte SÅ många som vet hur en VMA U2 eller Schaublin 22 ser ut. Det visste inte jag heller men eftersom jag är nyfiken så letade jag lite och hittade den här på Industritorget:

LÄNK till VMA U2 och här är en Schaublin 22

Är det en sådan du har? I så fall är det en rätt rejäl pjäs, jag tycker min Abene är rätt rejäl men den där väger ju närmare 1000kg MER än min och tyvärr tror jag inte det finns så mycket på "hobby-arenan" som klarar av att driva den till vad den klarar av. Ett par rejäla servo-motorer från Homeshop CNC eller Lowcostcncretrofits som tittade på kan säkert fungera men frågan är hur mycket av maskinens kapacitet som utnyttjas. Titta på motorerna på Sajo'n som säter länkade till - det är nog den storleksordningen som behövs.... Sen behöver du kulskruvar, i alla fall till X och Y och dom är inte billiga till en så pass stor maskin.

Min Abene startade sitt liv som manuell maskin och konverterades av en tidigare ägare så jag fick ju både kulskruvar och motorer med maskinen - och det var tur det. Nu bygger ju inte jag min maskin för att jag måste ha den utan för att jag tycker att det är kul - det är en hobby för mig.

Jag tycker du gör klokt att leta efter en defekt CNC- eller NC-fräs, det dyker upp på Blocket då och då (både defekta och fungerande till hyfsade priser). Jag har lagt ner mer på min maskin än vad vissa fungernade CNC-bäddfräsar sålts för på Blocket :-(

Än en gång, välkommen hit!

/Henrik.
AndreasL
Inlägg: 253
Blev medlem: 2 mars 2009, 20:17:25
Ort: Mantorp

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av AndreasL »

Tackar H-O!

Och jag ska väl börja med att be om ursäkt om jag drog ner stämningen väl långt...men jag kännde mig mest ivägen med mina säkert skitfåniga frågor.

Och japp, det var väl som jag innerst inne kännde från dag ett men ville slå ifrån mig. U2:an är en enormt överdimensionerad pjäs för mina behov och för oss hobbynissar. :oops:

Nu ska jag åter igen understryka att inte jag heller är proffs i branschen och kan alla fräsmaskiner på mina fem fingrar, jag har bara inte haft tiden att söka fram nga vettiga bilder. Tackar för dom henrik, det stämmde både med den i verkstan (svärfars) och den här på jobbet.

Beggad NC låtr mer och mer som en vettig väg eller att helt sonika bygga en så stabil maskin man orkar med av profiler och lösa delar...men det känns inte så enkelt och just nu skulle jag hellre slippa just den biten. Ett byte av skruvar framstår då som en smal sak på en mindre maskin...inbillar jag mig, naiv som jag är.

http://www.fvmab.se/prodInfo.aspx?prodid=349

Ingen jättebra bild men detta är i storlek vad jag skulle gissa att jag klarar mig låååångt på.
Den har ungefär samma måttdata som Schaubli 22:an.
Anar att grosshandlarna vill ha kraftigt betalt för dessa "lagom stora" maskiner då alla hobbyister likt en själv "måste ha en".

Sen är det nog exakt som du säger, ser man inte detta som iaf 50% hobby så lär man inte ha lika kul som man kan medans man bygger och man gråter säkert enbart över hur dyrt det blir.

Lowcost kit för mindre fräsar (likt till den länkade ovan) ligger på 15-20 000 och fördelen för mig är ju p n' p grejjen, det räcker så det blir över med jobb ändå.
Ngn som har lite grovdata på ungefärliga momentkrav för motorer och dimensionerande av nätdelar så man inte totalt förköper sig?
Är det ens rimligt att tro att man kan få ihopa "rätt" motorer, så färdigbyggda drivenheter som möjligt samt lite annat som behövs för dessa pengar?
Fick intrycket att lowcost var lite tvivelaktiga av ngn här?

Ska se om jag kan mäta momentåtgången på U2:an för att veva de olika axlarna så får man iaf en första vägledning från en stor maskin och på så vis ett troligt tak.

Tackar för all hjälp såhär långt. Ni har redan räddad mig från en hel rad med dumheter. :D :vissla:

Det hade varit enklare att samla på frimärken inser jag...men hur kul är det? :wall:
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av H.O »

Ge dig inte på att bygga en från scratch, det kommer att kosta mer, ta längre tid och ge sämre resultat om du inte vet exakt vad du gör. Mycket bättre att 1) köp en beggad CNC/NC eller 2) konvertera en manuell maskin. Byta skruvar tror jag inte du bör ha några problem med men det beror också på hur maskinen i fråga är konstruerad.

Har du sett den den här på Blocket? Dåligt med info men kan vara värt att kolla.

För maskiner i storlek kring F3'an du länkade till och upp till typ Bridgeport series 1 och kanske lite större så är jag rätt säker på att tre sådana här motorer skulle fungera. Sen får man anpassa utväxling mellan motor och skruv men någon stans mellan 2:1 och 3:1 har jag sett är vanligt med de motorerna. Z-axeln kräever lite eftertanke beroende på vad det är för typ av maskin, på en knä-fräs är det rätt mycket massa som skall hissas upp och ner så man kan behöve balancera upp vikten lite med gasfjädrar eller motvikt.

15-20kkr bör räcka till motorer och drivsteg, kanske till och med blir lite över till en kulskruv eller två men återigen det beror på till vilken maskin. Kulskruvar tenderar att blir rätt dyra.... Tyvärr har jag har dålig koll på plug-n-play lösningar i de här prisklasserna, tittar man på Lowcostcnc... så informationen rätt bristfällig men det mesta tyder på att deras boxar innehåller Geckdrive-drivare eller kopior. Personligen skulle jag, till ovanstående motorer, ta en ordentlig titt på VSD-E från Granite Devices.

/Henrik
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32709
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ändrad rubrik: Peka ut rätt riktning åt CNC-nybörjare.

Inlägg av säter »

En polare sålde en Värnamo FV1-NC för en massa år sedan. Den kanske kanske är färdig för skroten nu? Liten fin maskin med kulskruvar, stegmotorer och ISO30 kona. (Vågar man tipsa om en sån utan att länka till bild?). Det gåt ju att ringa och kolla.
Skriv svar