Det jag söker tips och grundläggande förklaring på är varvtalsstyrning av en motor.
Troligen pratar vi om en 380-400V trefas asynkronmotor på minst 2,2kw.
Hoppas allt blivit rätt så långt...
Önskemålet är att med en PC, via en LabJack (eller annan lämplig enhet som ni hellre rekomenderar) dels styra varvtalet på ovan nämnda motor samt ta in mätdata. (Temp, last, rpm och läge.)
Som jag förstår det vore det enklast/nödvändigt att låta ngn form av styrsignal från labkortet styra en frekvensomvandlare som i sin tur ger rätt frekvens för önskat inställt varvtal i PC.
Körningarna är oftast kortare cykler på 10-60 sek.
Intressanta varvtal ligger mellan 0-300rpm lite grovt räknat.
Vilken upplösning osv jag behöver får jag återkomma till, men "hyffsat exakt" reglering även i de lägre hastigheterna är önskvärt.
Även att en angiven testcykel med varvtalsvariation är repeterbar är viktigt.
Lasterna mäts via en lastcell och ligger på ett max av ca 5-7000N som mest, dock inträffar detta oxå vid max motorvarvtal...om det är ett problem?
Lasten verkar på motorn, som i sig kan/bör vara utväxlad (?), via en hävarm på max 50mm. Mao, vridmoment vid maxmätvarv på ca 350Nm.
Är ovan ens på bana och på rätt väg eller bör jag ger er mer data eller börja bena på annat håll?
Det stora problemet som jag har just nu är att veta vad jag ska leta efter för "billig och lagom" frekvensomriktare som kan ta emot en styrsignal direkt från PC/mjukvara eller labkortet.
All hjälp och alla tips på vart jag ska börja tas emot med värme då detta är väldigt stor bortaplan för mig.
Ju enklare lösning utan egenkonstruerade och "från grunden"-byggda lösningar är mest intressanta men det finns såklart ett optimum mellan prist/arbete ngnstans.
Det är ju trots allt DIY, annars kunde man köpt färdigbyggda maskiner för massor med pengar...
Tack på förhand!