Nu har jag lyckats löda bort befintlig kontakt, och rengjort lödöarna. så om nån kan hjälpa till eller vägleda hur jag borde göra så är jag väldigt tacksam.
0,8mm pitch borde inte vara så krångligt att löda. Lagom med flussmedel, smal lödspets och tunt lödtenn. Gör rent lödningen efteråt och kontrollera med mikroskop eller bra lupp.
Vet inte ifall jag vill gå på den igen, har aldrig lött 0,8mm förut, och jag lyckades inte få den lira, kan ju hända att usb utgången till mini pci-e porten nu är trasig efter som jag misslyckades,
den hittade hårdvaran i början, men sen så dog datorn. men den bootar fortf och övrig hårdvara funkar.
Men om någon kan löda porten åt mig med bra resultat. kanske någon med varmluftspenna?
Kan flussmedel som inte tvättats bort ordentligt påverka lödningar när kretsen är spänningssatt?
Använder nått som heter lödvatten med 30-40% zinkklorid!
Pasta, fett eller lödvatten innehållande zinkklorid skall aldrig användas för lödning av elektronik utan enbart för tjockare kopparkonstruktioner och dylikt.
Om man behöver tvätta bort riktigt elektronikfluss är beroende på vilken typ det är, vissa är korrosiva medan vissa inte som tex No-clean fluss som många typer är. Vet inte om det går att tvätta bort typer baserade på zinkklorid så pass att det inte orsakar problem på lång sikt.