Tull, BAH!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

mellan 0% och 20%
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

True story:

Detta hände i Finland, men jag tycker att samma princip borde gälla i Sverige.

När jag beställde från Futurlec förra sommaren så fastnade paketet i tullen. Posten skickade ett brev och frågade ifall jag vill förtulla själv eller om de skall göra det åt mig. Ifall posten skulle ha tullat paketet skulle de ha en avgift på ca. 50 + tull + moms. Beställning var värd ca. 45. Jag for till närmaste tullkontor för att fråga hur det går till när man förtullar själv. Där sa de att det bara är att ringa till posten och säga att de skall skicka paketet till tullen så sköter de om förtullningen. Jag ringde till posten och de skickade paketet till tullen. Jag for med forsedeln till tullen och efter att tullaren räknat på vad tull + moms skulle bli så kom han fram till att det blir ca. 12. Ifall tull + moms är under 10 så behöver man inte betala någonting alls. Tullaren var en sjysst typ, så eftersom det blev bara 2 över gränsen så tyckte han att det blir mera onödigt pappersarbete och jag behövde inte betala någonting alls :)

Alltså, när jag själv for till tullen så sparade jag 60! Om jag var er så skulle jag fara till tullen och fråga hur det ligger till. Nuförtiden så beställer jag inte för mera än $40 per gång, bara för att jag säkert skall komma under gränsen. Postavgifterna från futurlec är ändå så låga, billigare att beställa två gånger än att betala tull + moms för en stor leverans.

PS. Jag fick ett rekommenderat brev idag, vid samma tidpunkt som mitt senaste paket från Futurlec skulle ha kommit. Misstänker att det fastnat i tullen... Så blir leveransen några dagar längre igen... :(
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sådär, då har mitt paket landat. Efter tullens insats så blev ordern 36% dyrare :?

[mumlar] jävla system... [/mumlar]
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Skickar Futurlec från USA även om man beställer från Futurlec i London?
Fast då kanske det inte går att beställa direkt via internet...
AsmN
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Finns Futurlec i London också? Alla mina paket har kommit från Thailand, men jag tror att huvudkontoret är i Australien.

PS. Jag hämtade mitt "rekommenderade brev" idag. Som tur var så hade paketet inte fastnat i tullen, det var bara posten som tyckte att paketet var för stort att dela ut.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag försöker att bara handla inom EU.

Från USA har det lyckats att slippa tull när de skickar med "US Mail" = paker som hamnar i brevlådan.

Går det via UPS å andra "budfirmor" så blir det nästan garanterat Tull + att UPS tar ut avgift för sitt arbete med tulldeklaration.

Att få firmor att skriva ner värdet kan vara svårt, eftersom det är brottsligt att göra så. Man kan även bli drabbad av "schablonavgift" om tullen anser att värdet är högre än det angivna (tex när man köper beg saker).

Så handla inom EU så slipper man trubbel....
Användarvisningsbild
Quaker

Inlägg av Quaker »

Det går att fixa importen billigt utan alla pålägg med skatt på skatt.
Har tidigare ringt till tullverket och pratat med en hjälpsam dam.
För oss svenskar att importera från icke EU land kostar det:

+ Vanlig tull 0-20% (beroende på slag av vara)
+ Tilllägstull 14% (denna procentsats ökar med 1% varje månad/år...)
+ moms på hela summan 25%

Om du beställer för 100 US$ får du i västa fall betala 167,5 US$

Men jag tror det finns ett sätt att kringå detta, enl. Rådsförordningen:
918-83 Art.81 så ska man kunna importera varuprover utan avgifter
förutsatt att provernas värde är ringa? (Tror att det är 200 Skr), Och att det
inte ska vara en färdig produkt.

Mao få din leverantör att skriva att innehållet är "product samples" till ett
värde av 25 US$. Att det är olagligt, som någon nämnde i en tidigare post,
vet jag väl inte vad man ska säga om. Jag anser att det är ett brott att
betala skatt på skatten.....
Skriv svar