Jag sitter och layoutar lite i Eagle, och det går väl ganska bra tror jag
När jag är klar ska jag etsa och behöver en svartvit layout som man kan skriva ut i skala 1:1
Helst vill jag ha PDF!
Såhär menar jag:
Kan Eagle exportera PDF, eller behöver man ett till program? Eller något sorts plugin?
Om bilden är "aktuell" så kan jag rekommendera att köra "thermals" i läge off då slipper du att det blir tunna streck utan koppar runt jordplanet vid vissa anslutningar. Fattar egentligen inte varför man skulle vilja ha dem
Jag har inte heller problem med det, men kör man med en 15w clasohlson-penna så kan man nog få problem, en 50W weller tar det utan att blinka
Nja, det skulle jag inte vara så säker på. Det beror väldigt mycket på hur jordplan och layout ser ut. Jag kör med 50W Weller och den har definitivt problem om man har stora jordplan. Det är betydligt lättare med "thermals". Och ska man använda tennsugen så är det inget att sncka om. Då är det mycket lättare.
Det är kanske inget sammanträffande att dessa används mycket på proffskort och inte huvudsakligen på hobbykort.
Om layouten ser ut som på bilden är det nog inget problem utan thermals, men om man har riktiga jordplan, kanske 2-3 stycken på ett stort kort, då suger de mycket värme.
Precis. Det lilla kortet spelar nog ingen roll. Jag gjorde en gång ett bakplan till ett ljudsystem i en 19" rack, ca 450x130mm med jordplan på största delen av ytan. Det sög ruskigt med värme!
Thermals är ett måste när man ska ha loss något ur ett genomplätterat kort.
Varför stänga av denna funktion när den finns, rent elektriskt så räcker "armarna".
Vi sitter här och handlöder kort med en bred ledare över 2x5 stift i europadon med 80W Weller på 400 grader och det går segt så nästa kortgeneration får nog thermals i ledarlagret också.
Finns funktionen, använd den, den är kostnadsfri.
Sedan funderar jag varför du vill ha PDF? ska du skicka till någon som etsar ? PDF är ju ett sätt att flytta dokument bara, egentligen ingen direkt utskriftsmetod
Etsar du själv är väl det bara att skriva ut. Mitt program har 32 "tools" där man under varje verktyg anger vilka lager som ska vara med. Ett eller flera lager kan vara med i flera verktyg.