PLCC-sockel i Eagle?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

PLCC-sockel i Eagle?

Inlägg av DuckHead »

Jag håller på med ett utvecklingskort för PIC18 och jobbar i Eagle.
Tänkte ge mig på en PLCC istället för en DIL för att spara lite plats på kortet. PIC18 komponenten laddade jag ner i ett bibliotek ifrån CadSofts hemsida. Det ser fint ut i kretsschemat, men när går över till kortlayouten blir det fel. Jag vill ju få upp lödställen för en PLCC-sockel inte för en PLCC-krets. Hur fixar jag detta...?
Någon som vet?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

En ytmonterad PLCC-sockel har samma footprint som själva kapseln, men du kanske vill ha en hålmonterad?

I så fall tror jag det är lättast om du lägger till en ny kapseltyp i biblioteket, du kan säkert hitta rätt sorts kapsel i något annat bibliotek och kopiera över.

Säg till om du är osäker på hur man gör...
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Tack för snabbt svar Cyr!

Precis, det är nog en hål monterad jag vill ha, förmodar att det blir lättare att löda i slutändan. Jag måste nog säga TILL, för jag har suttit ett tag med biblioteket i Eagle och bla försökt skapa mig en ny komponent, no luck.
Hur gör jag nu för att lägga till en hålmonterad PLCC-sockel till PIC18 komponenten? Jag måste väl mappa benen på något sätt?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ok, ungefär så här:

1. Leta reda på rätt kapsel nånstans, jag vet att det finns i något library men kommer inte ihåg var. Enklast är att skapa nytt "board" och sen söka tills man hittar rätt. Kom ihåg var den fanns.

2. Öppna PIC-libraryt.

3. Leta reda på kapseln i library-listan i "control panel", högerklicka och ta "copy to library" (eller något sånt...).

4. Öppna den device du vill lägga till kapseln till i library-editorn, och klicka på new nere till höger för att lägga till en ny kapsel-variant. Välj rätt kapsel...

5. Klicka på connect och koppla ihop pinnarna rätt (kolla i databladet eller nåt).

6. Spara, uppdatera biblioteket i eagle och ändra kapsel...
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Kanon!

Tack för hjälpen... det fungerade perfekt.
Har precis hittat detta forumet och jag måste säga att det är underbart att ha en sån källa med kunskap tillhands! Så mycket personer med gemensamt intresse... fantastiskt!

:D
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Var kan man finna hålmonterade PLCC44?
Hittade inga på ELFA sist jag sökte.

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Hittade dessa... och jag antar att det är "vanliga" hålmonterade ben de menar. (?)

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=155743.htm
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Visst är det rätt! Undra hur länge dessa funnits där? :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Hmm... nu när jag ändrat min PLCC sockel från en ytmonterad version till en hålmonterad kom jag att tänka på en sak. Jag jobbar med ett dubbelsidigt kort, hur löder man fast de sockelben som är routade på kortets ovansida? De benen är ju skymda en själva sockeln... eller hur?
:roll:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du köper "riktiga" kort är dom genompläterad, vid hembyggarkort är det lite mer pilligt.

Ett sätt att göra med hembyggarkort är att ta en tunn kardel från en sladd, dra genom hålet och löda på ovansidan först, det ska såklart bara lödas så man inte täpper igen hålet.

Därnäst petar man i sockeln och lödar den fast till lödö + tråd där det finns och sen klippar av tråden. Då har man kontakt med ovandelen och ska man inte dra höga strömmar fungerar detta sätt ganska hyggligt.

Man kan även skaffa reperationssats med genompläteringer och "nita" i hålet först, löda ytterkanten på ovansidan, sätta dit sockeln och löda normalt. Lite dyrare och mer besvärligt men hållbart i längden.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Varianten med en liten "sladd" ner genom hålet bredvid själva pinnen har jag använt många gånger. Det går an för enstaka hål, men blir ju lite jobbigt om det är många. Bäst är nog att dra ner så många ledare på undersidan som möjligt, eller tvärtom lägg alla på översidan och byt tillbaka till ytmonterad sockel. Då behöver man inte borra lika många hål heller :)
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Ja, det blir en ytmonterad sockel tillslut iaf.
Tack för all hjälp!
Skriv svar