IR koll på lok...
Därför att de som jag sett har:
1, Högt pris.
2, Svåra att montera så att signal kan genereras.
Måste ligga nära den metall som ska fungera som ska kännas av,
sedan kan man inte vara 100% säker på att alla vagnarna kommer att
passera på "rätt" höjd, möjligen skulle vara att montera under en skena
och sedan känna av ändingen när ett hjuö passerar.
Om det är möjligt vet jag inte.
tänker prova med:
PT204-6B
SFH409-2
som pagge föreslog.
1, Högt pris.
2, Svåra att montera så att signal kan genereras.
Måste ligga nära den metall som ska fungera som ska kännas av,
sedan kan man inte vara 100% säker på att alla vagnarna kommer att
passera på "rätt" höjd, möjligen skulle vara att montera under en skena
och sedan känna av ändingen när ett hjuö passerar.
Om det är möjligt vet jag inte.
tänker prova med:
PT204-6B
SFH409-2
som pagge föreslog.
Jo, dom är ju inte gratis direkt men det finns ju som klarar ganska stora avstånd förstås. Blir det inte problem att räkna antalet vagnar när de har olika antal axlar, boggies o s v? Man kunde ju limma fast en väldigt liten magnet på varje vagn och känna av med en hall switch så blir antalet rätt. Men det var bara en parantes, jag var bara lite nyfiken. Lycka till! 

Jo, det är klart att det blir, men det är inte den fuktionen jag är ute efter primärt, utan att veta om det står ett lok eller vagn på bron när den är tänkt att börja lyftas upp för att "båten" ska passer in till hanen.
Den biligaste induktiv givare hanade på 293Kr
hos ELFA
blir något för mycket på bara givaren.....
När IR komponeterna går lös på 11.70*2 + 2.19*2 = 27.78Kr
Den biligaste induktiv givare hanade på 293Kr

blir något för mycket på bara givaren.....
När IR komponeterna går lös på 11.70*2 + 2.19*2 = 27.78Kr

Men gör en egen induktiv mätare då (spole), den kan du få i princip hur tunn som helst, kanske tom räcker att etsa en?
En annan tanke (likt en verklig järnväg):
känna av om det är belastning på en viss sträcka utmed rälsen (koppla matning till ena rälsen (ex. "vänster") runt hela banan och GND via motstånd+styrning på den andra (ex. "höger") men den högra ska inte vara ihopkoplad runt hela utan bara sessionsvis.
På så sätt skulle man kunna, utan synliga givare, se vart belastningen är i "banan". Tyvärr blir det en del kablar till, som kanske lite för avancerad logik som krävs till det, men bara en tanke.
Oj vad lulligt det här blev... om det låter intressant kan jag försöka göra en bättre förklaring, men då får du be snällt
Jag tycker det är en kul idé du har iaf.
känna av om det är belastning på en viss sträcka utmed rälsen (koppla matning till ena rälsen (ex. "vänster") runt hela banan och GND via motstånd+styrning på den andra (ex. "höger") men den högra ska inte vara ihopkoplad runt hela utan bara sessionsvis.
På så sätt skulle man kunna, utan synliga givare, se vart belastningen är i "banan". Tyvärr blir det en del kablar till, som kanske lite för avancerad logik som krävs till det, men bara en tanke.
Oj vad lulligt det här blev... om det låter intressant kan jag försöka göra en bättre förklaring, men då får du be snällt

Okej, just nu känns IR som det jag tänker prova först, men jag blev nyfiken på att bygga en själv, hur gör man det?
Hur stort avståd & hur känslig kan man få till?
Vi rallare har gärna vellat ha riktiga baliser (de gula som ligger mellan spåren i 1:1) som fungerar på riktigt fast i modell H0(1:87 / Spårvidd 16mm)
Vill hälst undvika att ansluta något mot rälsen, för att kunna
köra vilket drivsystem (AC/DC/Motorola/NMRA DCC) som hälst.
Hur stort avståd & hur känslig kan man få till?
Vi rallare har gärna vellat ha riktiga baliser (de gula som ligger mellan spåren i 1:1) som fungerar på riktigt fast i modell H0(1:87 / Spårvidd 16mm)

Vill hälst undvika att ansluta något mot rälsen, för att kunna
köra vilket drivsystem (AC/DC/Motorola/NMRA DCC) som hälst.
- Schnegelwerfer
En induktiv avkänning är ganska enkel i princip men en del svårare i verkliga livet:
Gör en LC-oscillator med en spola, placera spolan vid avkänningspunkten och mät frekvensen konstant. När det kommer mer metall (= tåget) över spolan kommer frekvensen att sjunka och det kan detekteras via frekvensmätningen, oftast används en mikroprocessor.
Så det är ganska enkelt men kräver en del elektronik, man kan t.ex. göra en relativt enkel frekvensdiskriminator för att släppa mikroprocessorn men det kräver en del elektronik ändå.
Gör en LC-oscillator med en spola, placera spolan vid avkänningspunkten och mät frekvensen konstant. När det kommer mer metall (= tåget) över spolan kommer frekvensen att sjunka och det kan detekteras via frekvensmätningen, oftast används en mikroprocessor.
Så det är ganska enkelt men kräver en del elektronik, man kan t.ex. göra en relativt enkel frekvensdiskriminator för att släppa mikroprocessorn men det kräver en del elektronik ändå.
Jag kan ju meddela att det är "nästan" så dagens signalsystem fungerar för den normalstora järnvägen.Xyzzy skrev:Men gör en egen induktiv mätare då (spole), den kan du få i princip hur tunn som helst, kanske tom räcker att etsa en?
Oj vad lulligt det här blev... om det låter intressant kan jag försöka göra en bättre förklaring, men då får du be snällt![]()
Enligt säkra källor, skall det finnas en potentialskillnad i rälsen och när ett tåg närmar sig exempelvis en signal/korsning/växel så blir det skillnad och man vet då att ett tåg passerat/ska passera .
Exempelvis så om man "kortsluter" rälsen invid en järnvägsövergång, så ska bommarna gå ner. Vidare kan man tvinga ut några stackare i skitvädret genom att göra detsamma vid en växel (som man då antar ha frusit och det blir rött i signalen...).
=)
Jag funderade på det ett tag men polaren som jag bygger åt, villeSchnegelwerfer skrev:Du kan ju göra som det görs i verkligheten:
Isolera en kort bit räls från övriga rälsen och känn av när tågets hjulaxlar kortsluter de bägge rälerna.
Jag har dålig koll på modelljärnvägar, så det är inte säkert att det är praktiskt genomförbart.
inte bryta rälsen just på det avsnitter samt att det ska gå att lägga till
digital styrning, om priset på centralen blir bra.
tänkte att shemat i boken "313" Övert på Sida:108 Shema 1
kunde vara något, dock vet jag inte hur det funkar tillsammans med
NMRA DCC systemet.
Tro jag ska ta å tala med polarn om detta, då får jag bygga om lite

Väldigt intressant, dock får jag nog spara med just det projektet, annars är nog risken att det inte överhuvudtaget blir klart någon gångIcecap skrev:En induktiv avkänning är ganska enkel i princip men en del svårare i verkliga livet:

Okej, mycket intressant.axelsonic skrev:Jag kan ju meddela att det är "nästan" så dagens signalsystem fungerar för den normalstora järnvägen.Xyzzy skrev:Men gör en egen induktiv mätare då (spole), den kan du få i princip hur tunn som helst, kanske tom räcker att etsa en?
Oj vad lulligt det här blev... om det låter intressant kan jag försöka göra en bättre förklaring, men då får du be snällt![]()
Enligt säkra källor, skall det finnas en potentialskillnad i rälsen och när ett tåg närmar sig exempelvis en signal/korsning/växel så blir det skillnad och man vet då att ett tåg passerat/ska passera .
Exempelvis så om man "kortsluter" rälsen invid en järnvägsövergång, så ska bommarna gå ner. Vidare kan man tvinga ut några stackare i skitvädret genom att göra detsamma vid en växel (som man då antar ha frusit och det blir rött i signalen...).
=)
Lrgfbs
Precis som Schnegelwerfer skrev så isolerar man en rälsen. Alltså man lägger in en liiiten skiva som är i runda slängar 5 mm tjock. Man lägger skivan i skarven mellan två "räler" (som det lite fint heter) och håller ihop rälsen med två "plankor" av ek, istället för en svets som är det normala. Då har man fått ett isolerat rälsavsnitt. Detta antagligen för att få olika signaler att reagera olika på olika/små/korta områden.
Mer exakt hur signalsystemet fungerar kan jag inte nu, men om du/ni/någon vill kan jag givetvis hålla ett korsförhör i helgen med min kompis som kör gods.
Men komplicerat verkar det iaf.
Ditt projekt med bron verkar ruggans tufft =D . Du MÅSTE visa bilder på hur det ser ut när det är klart. Kanske vore något att börja med när mitt flightsim-projekt är klart.
[edit] Felstavning och klantighet[/edit]
Precis som Schnegelwerfer skrev så isolerar man en rälsen. Alltså man lägger in en liiiten skiva som är i runda slängar 5 mm tjock. Man lägger skivan i skarven mellan två "räler" (som det lite fint heter) och håller ihop rälsen med två "plankor" av ek, istället för en svets som är det normala. Då har man fått ett isolerat rälsavsnitt. Detta antagligen för att få olika signaler att reagera olika på olika/små/korta områden.
Mer exakt hur signalsystemet fungerar kan jag inte nu, men om du/ni/någon vill kan jag givetvis hålla ett korsförhör i helgen med min kompis som kör gods.
Men komplicerat verkar det iaf.
Ditt projekt med bron verkar ruggans tufft =D . Du MÅSTE visa bilder på hur det ser ut när det är klart. Kanske vore något att börja med när mitt flightsim-projekt är klart.
[edit] Felstavning och klantighet[/edit]