Termostat mm i kaffebryggare. Vilka värden?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Termostat mm i kaffebryggare. Vilka värden?

Inlägg av TomasL »

Varför pumpa etsvätska? Blås in luft istället, med en akvarieluftpump.
De flesta akvarievärmare klarar runt 45 grader i sitt yttersta läge, termostaterna är rätt oexakta, man förlitar sig mer på den termiska trögheten i akvariet.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Termosäkringen i en King of Coffe mk1 är på 216 grader. På B vet jag inte.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha! Hm, måste köpa en akvarievärmare och testa. :)

Frågan om pumpen var mest av nyfikenhet.
Men låt säga att man vill slippa hälla över etsvätskan till en flaska när man är klar (och tvärt om när man ska börja etsa, om man inte blandar ny). Jag försöker helt enkelt att hitta sätt att göra kretskortsframställningen snabb och enkel. Jag har alltid väntat in i det sista när jag ska göra kretskort just för att det är så omständigt och tar tid. Visserligen kan jag hela tiden ha allt framme nu när vi bor i hus, men jag känner ändå att det finns grejjer som borde gå att förbättra.

Idén med akvarieluftpumpen: Var det för att få bort "luft"bubblor på kretskort eller klarar en sådan att skapa undertryck så att man på det sättet kan pumpa etsvätskan?

PHermansson: Tackar. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, luftbubblorna skapar rörelse i etsvätskan, så den cirkulerar runt kortet.

Det enklaste du kan göra och faktiskt det billigste är att köpa Kjells sats, mycket bra till ett hyffsat bra pris.
Då får du en komplett utrustning, med kyvett, pump, värmare och en enklare hållare. Den funkar fantastiskt bra.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Jimmy, jag har också gått och funderat på en cirkulationspump. Eftersom jag är tvungen att hålla till i köket, har en nyfiken lillgrabb, samt tycker att etsprocessen blir ett riktigt ångande/stänkande/slabbande så har jag en plan på att försöka få etsningen så sluten och smidig som möjligt. Jag har letat pumpar på ebay etc, men det här är nog den som jag funnit mest lovande hittils; Laing DDC-1T. Priset svider dock lite så jag har inte beställt någon än.

Pumpen i detalj.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja jag fattar inte varför man ska bygga en egen när kjells finns för 700kr, smidigare och mycket billigare än så blir det ju knappast

kom igen, kan någon slå doppvärmare pump och kärl färdigbyggt för extremt mycket mindre än 700kr?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, Det priset är synnerligen svårslaget.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ni som rekommenderar Kjells grejer, är det någon av er som använder dom?

Jag gjorde misstaget att beställa deras etsprylar...

Visst, tanken och luftpumpen duger väl, även om jag tycker att pumpen väsnas jävligt mycket för att bara pumpa lite luft. Den vibrerar så den nästan ligger och hoppar runt.

Doppvärmaren är fullkomligt värdelös. Altså, verkligen totalt kass. Efter 3-4 timmar i tanken hade temperaturen stabiliserat sig på runt 35 grader. Då var det 24 grader i lägenheten, och jag började med 50-gradigt vatten! Altså, helt jävla kass!

Deras UV-box är ett jävla skämt också för den delen. Plastigare skrot får man leta länge efter!
Norpan

Inlägg av Norpan »

Walle det känns som du är lite anti till Kjell. :vissla: :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jodå, använder deras tank-sats, funkar alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Skulle vi alltid gå på det billigaste alternativet så skulle Projekt-kategorin eka ruskigt tom här på EF :) Det är skillnad på om man vill få till billigaste/enklaste metoden för att kunna förverkliga ett annat projekt, men här är det ju metoden som är projektet. Tycker det är mycket intressant att följa detta Jimmy.

Edit: Walle, och den där membranpumpen som de säljer levererar halva luftvolymen mot specifikationen. Men det har jag mailat dem så det kanske är korrigerat nu.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

korp skrev:Skulle vi alltid gå på det billigaste alternativet så skulle Projekt-kategorin eka ruskigt tom här på EF
Det där håller jag inte med om, det är snarare så att det är onödigt att gå över ån efter vatten. Ibland får man väga in tid och kostnad gentemot vad man faktiskt tjänar på att bygga

Då får man ju faktiskt mer tid att bygga sådana saker som absolut inte är värda att köpa eller som inte finns att köpa, Hur kul det än är att bygga saker så finns det en gräns för vad som är rimmligt

visst man kan ju bygga en etstank som är mycket bättre än kjells om man nu känner för det.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Vattnet kanske är grymt mycket bättre på andra sidan ån :)

Nej men visst skall man väl inte gå till orimligheter, men vad som är rimligt är ju helt subjektivt. Man får ju fortfarande se till vad målet/ambitionen är. Hade Jimmy efterfrågat den mest prisvärda etsutrustningen som han snabbt kan komma igång och etsa med så hade jag hållt med dig, men nu var det ju inte det han sökte, utan snarare att utforska en intressant alternativ metod för etsning.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Norpan skrev:Walle det känns som du är lite anti till Kjell. :vissla: :D
Inte alls då, jag handlar frekvent på Kjell. Jag tycker bara att deras etsprylar är komplett skrot :)

Korp: Det kan jag absolut tänka mig! Jag tycker det bubblar otroligt dåligt från stenen! Framförallt så bubblar det _extremt_ svagt i den änden av stenen som är längst från slangkopplingen. Gör man kort som är bredare än typ 10-15 så når aldrig bubblorna till kanterna på kortet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Stenen har begränsad livslängd, den förstörs av etsvätskan, dessutom har du en justerskruv på pumpen, för mängden luft, öka den.
Skriv svar