Batteridriven relästyrning med laddning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bos
Kontakt:

Batteridriven relästyrning med laddning

Inlägg av bos »

Efter att ha haft idétorka och orkeslöshet i nästan ett år var jag inte långt ifrån att lägga ner elektroniken som hobby. Nyligen kom dock svärfar med en fråga om jag kunde bygga en controllergrunka tills hans ljusslingor, och då väcktes intresset igen.

Han har köpt en ljusslinga och satt bakom trappräcket inne i sitt hus. Det lyser snyggt, men det är inte snyggt för vare sig elräkning eller estetiken om de lyser hela tiden, så jag ombads kråpa fram en lösning. Lösningen blir en form av sensor vid första och sista trappsteget som känner om någon ska gå i trappan, och då ska slingan tändas i ungefär 10 minuter (och vara retriggbar). Detta är enkelt gjort med en uC och ett relä. Exakt hur sensorerna ska vara vet jag inte ännu, men det blir antingen via en switch man trampar på eller en liten mikrofon (knarriga trätrappor är bra...).

Men nu kommer det (för mig) lite kluriga. Att låta en väggvårta sitta instoppad hela tiden när slingan inte används är ju slöseri med energi, så jag lurar på en lösning att optimera bort detta. Det jag har kommit fram till är att låta controllern samt relät köras på ett batteri, och när slingan går igång så ska batteriet laddas upp av nätspänningen.

Problemen jag ser just nu är två:

1. De relän jag har i min junkbox kräver ca 16VDC för att trigga. Två 9V-batteri borde därför duga bra, men det bästa vore att kunna köra bygget på ett par AA-batterin. Jag vet dock inte hur jag med dessa ska kunna trigga relät (så att det sen hämtar fina 16V från nätspänningen istället för batterierna). Något i bakhuvudet säger "chargepump", men jag har inte undersökt vad detta är riktigt. Om jag vill köra på AA-batterier, är detta något att använda?

2. Jag har aldrig sysslat med batteriladdning. Jag vet att det finns en myriad olika kretsar som underlättar, men djungeln känns stor och skrämmande så jag vet inte under vilken buske jag ska börja leta. Vilken standardkrets kan jag vilja börja titta på?