GPS tracker.
GPS tracker.
Hallå.
Börjar bli småfärdig med mitt nuvarande större projekt och har därför börjat spåna på ngt nytt användbart. Kom på att jag sett ngnstans ett projekt på en gps tracker. DVS en system som berättar var din bil befinner sig med gps positioner. Kan även tänka mig bygga färdig byggsats. Bara så länge det är ekonomiskt försvarbart att bygga istället föratt köpa färdigt. Har t.om för mig att allt om elektronik hade ngt liknande projekt för ett tag sedan, men jag kommer inte på vilket nr det var.
Teknik magasinet har ett färdigt för 2000kr
Börjar bli småfärdig med mitt nuvarande större projekt och har därför börjat spåna på ngt nytt användbart. Kom på att jag sett ngnstans ett projekt på en gps tracker. DVS en system som berättar var din bil befinner sig med gps positioner. Kan även tänka mig bygga färdig byggsats. Bara så länge det är ekonomiskt försvarbart att bygga istället föratt köpa färdigt. Har t.om för mig att allt om elektronik hade ngt liknande projekt för ett tag sedan, men jag kommer inte på vilket nr det var.
Teknik magasinet har ett färdigt för 2000kr
Senast redigerad av newbadboy 26 februari 2009, 11:20:49, redigerad totalt 1 gång.
Re: GPS tracker.
Den här är ju rätt billig.
Men har du en gammal mobiltelefon som du inte använder och lyckas få tag på någon billig GPS-modul så borde det gå att fixa ihop något med hjälp av en µC. Tänkte jag skulle bygga något sånt själv och lägga i bilen.
Men har du en gammal mobiltelefon som du inte använder och lyckas få tag på någon billig GPS-modul så borde det gå att fixa ihop något med hjälp av en µC. Tänkte jag skulle bygga något sånt själv och lägga i bilen.
Över vilken yta hade du tänkt dej fånga positioner ? å hur ofta ?
SMS/GSM basserade lösningar har ju fördelen att man kan få in positioner även om enheten rör sig över ett stort omrråde men blir lätt dyrt om man skall ha realtids updatering.
Är du radioamatör så finns ju möjligheter att föra över positioner på radio APRS. och då använder man små tracer byggsatser för att skicka ut gps positionen på radio tex Tinytrac eller Freetrac.
SMS/GSM basserade lösningar har ju fördelen att man kan få in positioner även om enheten rör sig över ett stort omrråde men blir lätt dyrt om man skall ha realtids updatering.
Är du radioamatör så finns ju möjligheter att föra över positioner på radio APRS. och då använder man små tracer byggsatser för att skicka ut gps positionen på radio tex Tinytrac eller Freetrac.
Jag är tyvärr inte radioamatör. Ang vilken yta.. hmmm svårt att säga på rak arm. Hur ofta? Det är mer tanken att jag endast får rapport om läge när jag ber om det. Jag vill inte alls att den skickar meddelanden av sig själv.
Vet ju inte om du vill bygga något själv annars kanske en mobiltelefon bara?
Sedan använder du tjänsten: http://www.varedu.nu/ (gammla Telia Friend Finder).
Jag minns ju dock inte om den man smsar måste trycka "acceptera" varje gång eller om det bara var första gången.
Funkade okej har jag för mig för några år sedan när Telia tillhandahöll tjänsten.
Sedan använder du tjänsten: http://www.varedu.nu/ (gammla Telia Friend Finder).
Jag minns ju dock inte om den man smsar måste trycka "acceptera" varje gång eller om det bara var första gången.
Funkade okej har jag för mig för några år sedan när Telia tillhandahöll tjänsten.
Jag har köpt en färdig nu på kjell o co. den var nersatt till 1500kr så jag passade på
En SE mobil och deras GPS headset och sveptrac ger dig din position på en google map så ofta du vill.
hihi du har nog missuppfattat tråden. den är min bil jag ska kunna söka upp, inte mig själv
förlorar liksom hela meningen om jag ska sitta i bilen när jag söker efter den

"DVS en system som berättar var din befinner sig med gps positioner. "
Läste jag som
"DVS en system som berättar var du befinner dig med gps positioner. "
Tydligen skulle det vara
"DVS en system som berättar var din BIL befinner sig med gps positioner. "
Det skulle ju gå med den också, fast kanske lite onödigt komplicerat och dyrt att skicka positionen var 10 min...
Läste jag som
"DVS en system som berättar var du befinner dig med gps positioner. "
Tydligen skulle det vara
"DVS en system som berättar var din BIL befinner sig med gps positioner. "
Det skulle ju gå med den också, fast kanske lite onödigt komplicerat och dyrt att skicka positionen var 10 min...